• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89538
+
-

هزینه کردن بودجه محله بنا به درخواست اهالی

حناچی در جلسه شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق: لوایح منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش‌افزوده به مراحل خوبی در مجلس رسیده است

هزینه کردن بودجه محله بنا به درخواست اهالی

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 شهردار تهران با تأکید بر عزم شهرداری تهران مبنی بر هزینه‌کرد بودجه اختصاص‌یافته به محلات با توجه به خواست اهالی محله، اظهار کرد: اخیرا شهردار یکی از شهرهای ایتالیا به‌عنوان شهردار نمونه دنیا انتخاب شده که به‌گفته خود صرفا با تکیه بر پروژه‌های خرد اما تأثیرگذار محلی به این موفقیت رسیده است.  «پیروز حناچی» در جلسه شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق که در باغ‌موزه مینیاتور برگزار شد، گفت: امیدوارم با همکاری شورای‌شهر، در محلات به حداکثر نزدیکی با نظرات مردم برسیم؛ چراکه هدف اصلی ما رضایتمندی شهروندان با کمک کار کارشناسی است.

او تأکید کرد: موضوع تهران هوشمند باید جدی گرفته شود؛ چراکه وجه ‌ممیزه این دوره با دوره‌های پیش است و همه موظف هستند تا در این حوزه فعالانه مشارکت داشته باشند و برنامه‌ها را به‌طور کامل تعقیب کنند.
حناچی به کسری بودجه کشور برای سال بعد اشاره کرد و گفت: سال سختی در پیش داریم اما اگر درست عمل کنیم، این تهدید می‌تواند برای ما یک فرصت باشد. از سوی دیگر در جلسه اخیر دولت، قرار است نسبت تقسیم مالیات بر ارزش‌افزوده به تصویب برسد.
او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا آخر هفته احتمال بارش برف و کاهش دما را خواهیم داشت. تأکید بر این است که معابر، مخصوصا معابر اصلی به‌هیچ‌وجه مسدود نباشند و از تمام همکارانم در شهرداری می‌خواهم در اوج آمادگی ممکن باشند. در این زمینه لازم است از ابزار تبلیغاتی مناسب برای نمایش خدمات و فعالیت‌های شهرداری استفاده شود. شهردار همچنین گفت: لوایح منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش‌افزوده به مراحل خوبی در مجلس رسیده و هر دو در دستور کار جلسه هفته آینده مجلس قرار دارد. تصویب این دو لایحه که با کمک و همراهی نمایندگان محترم مجلس انجام خواهد شد، برای بهبود در زمینه مدیریت شهری ضروری است و رأی آوردن دوفوریت آن نیز نشان از اشراف نمایندگان بر اهمیت این موضوع دارد.
حناچی همچنین اظهار کرد: نظرسنجی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نشان‌دهنده تنزل تمام شاخص‌های اجتماعی در شهر است اما همین نظرسنجی نشان می‌دهد که ما در ۳سال گذشته یک مسیر خطی واضح را پیموده‌ایم. این یک خبر امیدوارکننده است اما به‌هیچ‌وجه کافی نیست. باید با تمام وجود تلاش کنیم تا این مسیر خطی را با شیب ملایم طی کنیم و از سوی دیگر به فکر اقدامات خدمت‌رسان و تأثیرگذار باشیم.
شهردار به طرح جدید کاهش پسماند با عنوان «کاپ» نیز اشاره و عنوان کرد: همه باید در پیشبرد هرچه ‌بهتر این طرح همکاری داشته باشند. رویکرد این طرح یکی از سیاست‌های عمومی شهرداری است که مبتنی بر تجربیات جهانی شکل گرفته است. باید همین طرح را قدم‌به‌قدم پیش ببریم تا بتوانیم در حوزه مدیریت پسماند تحول ایجاد کنیم.
حناچی با اشاره به قرائت گزارش کمیته ویژه بررسی حذف واژه شهید از معابر شهر تهران در شورای شهر، گفت: براساس این گزارش، از میان بیش از ١۵هزار معبری که مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام نیز ۱۰ تا ۲۰تابلو داشتند، حدود هزار و 259تابلو فاقد کلمه مقدس «شهید» بودند؛ تابلوهایی که هیچ‌کدام به این دوره از مدیریت شهری مربوط نمی‌شدند.


محله‌ محوری؛ فرصت استثنایی
مدتی است شهرداری تهران رویکرد توسعه و انجام پروژه‌ها از دل محله‌ها را اتخاذ کرده و گفته شده که سال آینده چنین رویکردی بیش از پیش مورد توجه خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران از ارزیابی‌ پروژه‌ها توسط مردم طی سال آینده خبر داده است.
به گزارش همشهری، حامد مظاهریان هدف محله‌محوری را دخیل‌بودن مردم در ارزیابی پروژه‌ها، انتخاب و اولویت‌بندی آنها و مشارکت شهروندان دانست و گفت: «این فرصت بی‌نظیری است برای شهر هوشمند که خدمات واقعی را در سطح محله به شهروندان ارائه کند. در واقع یک خدمت اصلی در شهرداری به اینگونه است که در مرحله‌ای از جمله طراحی، اجرا و بر مبنای داده‌ها ارزشیابی می‌شود.»
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه شهروند در ابتدا از آن خدمت آگاه می‌شود، افزود: «شهروند بعد از این، از این خدمت منتفع و در حالت ذهنی آن‌را ارزشیابی می‌کند. هرچه فاصله این 2پروسه جداگانه از هم بیشتر باشد، میزان رضایتمندی کاهش پیدا می‌کند. در این بین یکی از اهداف شهر هوشمند نزدیک کردن این 2پروسه به یکدیگر است.» او همچنین گفت: «اگر بتوانیم در ارائه خدماتمان، مشارکت شهروندان را جلب کنیم و اگر شفافیت پروژه‌ها بیشتر باشد و مردم نظارت بیشتری بر آنها داشته باشند، در ارائه خدمت، انتفاع مردم و سطح رضایتمندی آنان مؤثر واقع می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید