• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89530
+
-

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه رسیدگی به وضعیت متهمان، مصدومان و جانباختگان حوادث اخیر

فرمان رأفت

فرمان رأفت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد‌ظله‌العالی) در پاسخ به گزارش ارائه‌شده از سوی دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومان حوادث اخیر خدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح‌شده، مقرر فرمودند: «... هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.»
بنابر اطلاعیه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، گزارش ارسالی براساس دستوری که بلافاصله پس از رخدادهای اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامی‌ها و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های آنان ابلاغ شد، تهیه و ارائه شد.
در این گزارش پیشنهاد شد که براساس چارچوب‌های قانونی موجود شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان‌باخته‌اند، در «حکم شهید» محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند‌.
همچنین درخصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان پیشنهاد شد. در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به‌صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده‌اند، مقرر شد پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه کرده، جدا شود و خانواده‌های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند. مقام معظم رهبری در مورد نحوه مواجهه با خانواده‌های گروه سوم نیز که مشکوک به شرارت بوده‌اند ‌امر بر «رأفت اسلامی» و توجه به خانواده‌ها کردند. با توجه به دستور و تأکیدات رهبر معظم انقلاب از چندی قبل کار رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده برای جانباختگان و مصدومان رخدادهای اخیر در سطح استان‌ها آغاز شده است.

همه کشته شدگان آشوبگر نبودند
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با اشاره به کشته شدن عده‌ای از مردم در حوادث اخیر و مسائلی که در این زمینه مطرح است، گفت: برخی به‌طور اتفاقی به خیابان آمده و در حادثه‌ای کشته شدند، عده‌ای برای دفاع از محل کسب و یا خانه خود کشته شده‌اند که اینها در مواردی حکم شهید را دارند و برخی نیز توسط گلوله‌هایی کشته شدند که البته توسط پزشکی قانونی می‌توان مشخص کرد که این گلوله‌ها از آن دسته‌ای نبوده که در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد و یا گلوله‌های شکاری و یا دیگر گلوله‌ها بوده است. روحانی افزود: همه آنهایی که در این حوادث کشته شده‌اند آشوبگر نبودند و اگر کسی در محله یا شهری کشته شده است، نباید فوراً بگوییم که او آشوبگر بوده، بلکه ممکن است بی‌گناه بوده و یا می‌خواسته از خود دفاع کند و یا داشته عبور می‌کرده و یا یک شعار ساده داده است.

تشکیل کمیته 3نفره جبران خسارت در دولت
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از آغاز به‌کار کمیته بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان وقایع اخیر در کشور خبر داد. لعیا جنیدی در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی وضعیت وقایع اخیر کشور، گفت: وزارت کشور مکلف شده فهرستی از آسیب‌دیدگان تهیه کند و معاونت حقوقی نیز براساس این فهرست‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد. رئیس‌جمهور روز گذشته طی سخنانی در همایش بیمه و توسعه با اشاره به جلسه خود با وزیر کشور گفت: روز گذشته وزیر کشور را خواستم و او گزارش بسیار مفصلی از آغاز تا پایان مسئله داد. در عین حال که دستورات لازم را به او دادم، دستور دادم که هیأتی 3‌نفره متشکل از معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و وزرای کشور و دادگستری تشکیل شود تا همه موارد را بررسی کنند و در اسرع‌وقت به من گزارش دهند. به گزارش ایسنا، روحانی گفت: ممکن است در این حوادث کسی کشته شده باشد که اصلا مقصر نبوده، بلکه عابر بوده باشد. همچنین ممکن است کسی در حال حفاظت از واحد تجاری خود بوده و کسی با قمه به او حمله کرده و او کشته شده باشد که این فرد شهید حساب می‌شود. همچنین آنهایی که مورد اصابت تیر قرار گرفتند، براساس گزارش پزشکی قانونی مشخص است که چه نوع گلوله‌ای به آنها اصابت کرده است. اصلا گلوله‌هایی که پیدا شده در اختیار سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نبوده، بلکه مشخص است متعلق به چه نوع اسلحه‌ای بوده است. وی اظهار کرد: باید به وضعیت آنهایی که بی‌گناه از دست رفتند، رسیدگی شود. همچنین همه آنهایی که کشته شده‌اند یکسان نیستند؛ اگر در محل یا شهر ما یک نفر کشته شده فورا نباید بگوییم که او آشوبگر بوده و حقش بوده، بلکه ممکن است او واقعا آشوبگر نبوده و بی‌گناه و بی‌تقصیر بوده و در حال عبور بوده یا یک شعار ساده داده باشد. من از هیأت 3‌نفره می‌خواهم که هرچه سریع‌تر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من بدهند که اگر کسی مقصر نبوده و به او خسارتی وارد شده سریعا آن را جبران کنیم. رئیس‌جمهور در پایان با تأکید بر لزوم جبران خسارت‌های وارد شده به مردم از سوی شرکت‌های بیمه متعهد، گفت: مردم ما در حوادث اخیر بزرگواری، عزت و عظمت خود را نشان دادند و امیدوارم بتوانیم خادم خوبی برای آنها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :