• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89528
+
-

عزم ایران و آذربایجان برای ساخت ماهواره مشترک

در دومین روز از باکوتل۲۰۱۹ رئیس‌جمهوری آذربایجان در جریان فعالیت استارتاپ‌های ایران قرار گرفت و 2 کشور به تفاهم‌های مهم همکاری دست یافتند

محمد کرباسی _ دبیر گروه دانش و فناوری

در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو مشهور به «باکوتل» که با حضور ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و استارتاپ‌های ایرانی در حال برگزاری است، رئیس‌جمهوری آذربایجان به همراه همسرش به‌صورت ویژه از بخش ایران در این نمایشگاه بازدید کرد.

در این بازدید که با توضیحات محمد‌جواد آذری‌جهرمی همراه بود، الهام علی‌اف ابتدا از غرفه پژوهشگاه فضایی ایران که برای نخستین‌مرتبه در باکوتل حاضر شده، دیدن کرد و در جریان ساخت و پرتاب ماهواره‌های ایرانی قرار گرفت. وزیر ارتباطات در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان توضیح داد که تلاش بر این است که تا پایان امسال ماهواره ناهید۲ در مدار زمین قرار بگیرد.
 فعالیت یک استارتاپ ایرانی فعال در حوزه هوشمندسازی کشاورزی هم مورد توجه رئیس‌جمهوری آذربایجان قرار گرفت. کار اصلی این استارتاپ فعال در حوزه هوشمندسازی کشاورزی، آنالیز و پردازش تصاویر ماهواره‌ای و پهپادها و ارائه آنها به کشاورزان است تا با توجه به تغییرات اقلیمی تصمیم بگیرند چه چیزی را کجا کشت کنند.

همکاری فضایی ایران و آذربایجان 
پس از بازدید رئیس‌جمهوری آذربایجان، وزیر ارتباطات ایران در 2 نشست مهم شرکت کرد. در حاشیه کنفرانس خلاقیت، او در گفت‌وگو با دبیر‌کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرد که‌ ایران اواخر فروردین‌ماه۹۹ میزبان کارگروه‌های علمی استانداردسازی مقررات مخابراتی در حوزه 5G خواهد بود. در این جلسه همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌ویژه در بخش آی‌سی‌تی و همچنین همکاری ایران برای توسعه علمی و فناوری در افغانستان مورد بحث قرار گرفت.
پس از این جلسه وزیر ارتباطات در نشست ویژه‌ای با رامین قلی‌زاده، همتای آذربایجانی خود شرکت کرد. در این جلسه مطرح شد که تهران و باکو می‌توانند همکاری مشترکی را برای ساخت یک ماهواره تحقیقاتی مشترک شروع کنند. این مسئله یک همکاری مهم فضایی میان ایران و آذربایجان به‌حساب می‌آید که می‌تواند برای هر دو طرف توافقی برد-برد برای پیشبرد دانش علمی در حوزه فضا به حساب‌ آید.
در این جلسه همچنین مباحث مختلفی ازجمله همکاری دو طرف برای افزایش امنیت سایبری، مشکلات فرکانس‌های مرزی، مسائل حوزه پست و فعالیت استارتاپ‌های ایرانی در آذربایجان مطرح شد. وزیر ارتباطات در این رابطه با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته و به نتیجه رسیدن آن به همشهری گفت: 3 استارتاپ ایرانی به‌صورت رسمی فعالیت‌هایشان در جمهوری آذربایجان شروع شده و به آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان پیوسته‌اند. این سرآغاز یک حرکت اقتصادی است که ما از گذشته آن را شروع کردیم و با تفاهم‌های سیاسی به‌وجود آمده، شرایطی را به‌وجود آوردیم که شرکت‌های ایرانی بتوانند اینجا حاضر شوند و بازار خود را توسعه دهند. وی همچنین درباره مسئله فرکانس‌های مرزی تأکید کرد که مشکلات فرکانسی باعث می‌شود به برخی ساکنان مناطق مرزی به‌صورت ناخواسته هزینه رومینگ ارتباطات موبایل تحمیل شود. در این جلسه تفاهم شد که طرف آذربایجانی وظایف خود را در این رابطه انجام دهد. همچنین در این جلسه مسئله ارتباط مرکز ماهر ایران (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای) و سرت آذربایجان برای افزایش امنیت سایبری 2 کشور مورد تفاهم قرار گرفت. به گفته آذری جهرمی، همکاری عمیق ایران و آذربایجان فرصت بسیار خوبی برای استارتاپ‌های ایرانی است که بازار خود را در منطقه توسعه دهند و طرح «منطقه قوی‌تر» را به‌طور عملی محقق کنند. عصر روز گذشته همچنین وزیر ارتباطات نشستی با استارتاپ‌های فعال در کشورهای منطقه داشت و با آنها درباره مشکلات و مسائل‌شان به بحث و گفت‌وگو پرداخت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید