• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89508
+
-

پیشنهادهای دوست داشتنی آخر هفته

در جست‌وجوی قلعه‌ها
  بردگیم کشورگشا
بردگیم‌ها، بازی‌های خانگی و رومیزی هستند که از ساده تا پیچیده‌شان را می‌توانید تهیه کنید. پیچیده‌ترین آنها حالت استراتژیک و کارتی و دسته‌جمعی دارند. بردگیم کشورگشا را باید یکی از این بازی‌های جذاب بدانیم که می‌تواند آخر هفته‌های خوبی برای شما به ارمغان بیاورد. این بازی، کاملا استراتژیک و ایرانی طراحی شده است. در این بازی، شما باید کشورگشایی کرده و از داشته‌های خودتان حفاظت کنید و با استراتژی‌های مناسب، دنبال امتیازات بیشتری از حریفان خودتان باشید. در این بازی، هر بازیکن 12سرباز و20 دیوار در اختیار دارد. بازی در3 راند و12نوبت انجام می‌شود و هر بازیکن، باید بتواند قلعه‌های بیشتری را تصاحب کند. ساخت قلعه‌ها باید با فاصله از قلعه‌های دیگری انجام شده و به هم نچسبد. این بازی روش‌های مختلفی دارد که در هر روش، می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را در پیش بگیرید. در این بازی قلعه‌های هر بازیکن، با ورود بازیکن‌های دیگر می‌تواند فرو بپاشد و در اختیار حریف قرار بگیرد. این بازی کاملاً ایرانی طراحی شده و مشابه خارجی ندارد. استراتژی این بازی را شبیه به بازی شطرنج می‌دانند.


رودها و فصل‌ها
  رودخانه کن

تهران رودخانه هم دارد، البته نه به آن شکل و شمایلی که در فیلم‌ها دیده‌ایم و انتظار داریم. بخشی از این رودخانه‌ها فصلی هستند و بخشی دیگر نیز به واسطه عبور از دل شهر، عملاً دیگر زیبایی‌های یک رود طبیعی را نداشته و ندارند. تهران قدیم، با وجود چنین رودهایی بود که به مکانی سرسبز تبدیل شده بود. یکی از این رودخانه‌ها، کن یا سولقان است که جزو رودهای فصلی اصلی استان تهران هم محسوب می‌شود. این رودخانه از رشته‌کوه توچال سرچشمه می‌گیرد و به جنوب تهران می‌رود؛ البته در این مسیر و تا نرسیده به جنوب تهران خشک می‌شود. 33کیلومتر طول داشته و پرآب‌ترین رود این استان محسوب می‌شود. اما اسم این رودخانه از کجا می‌آید؟ کن و سولقان 2روستا در شمال غربی تهران هستند که این رود نیز به آنها نسبت داده شده. این منطقه سابق بر این توتستان‌ها و باغ‌های پرباری داشت که این اواخر به واسطه ساخت و سازهای مختلف، از بین رفته‌اند. رودخانه کن در اطراف خودش، روستاهای ریز و درشتی هم دارد که جزو جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. در روستاهای این منطقه باغ‌های چشم‌نواز، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد.


هیولاهای سنگی
  روستای وردیج

این روستا را یکی از شگفتی‌های طبیعت می‌دانند؛ جایی که صورت‌های سنگی و آدمک‌های سنگی بزرگی را در آنجا می‌بینید؛ انگار به جایی آمده باشید که هیولاهای سنگی اقامت دارند و در دل طبیعت جا خوش کرده‌اند. روستای وردیج را بزرگ‌ترین روستای شمال غرب تهران می‌دانند. برای رسیدن به این روستا، باید به سمت وردآورد بروید و سر از انتهای اتوبان همت در بیاورید. در تابلوی مربوط به آن هم اسم روستای وردیج و واریش با هم آمده. وقتی از خروجی اتوبان وارد مسیر این روستا شوید، بعد از چند کیلومتری صخره‌های آدمکی را خواهید دید. البته جاده این مسیر آسفالته است، ولی چندان جاده خوش‌دستی نیست. فضای مابین این دو روستا را نگارخانه‌ای طبیعی و جادویی می‌دانند که حتی وقتی از توی عکس‌ها هم آنجا را می‌بینیم، باورمان نمی‌شود. اینکه چرا چنین آدمک‌های صخره‌ای‌ای به‌وجود آمده، هنوز مشخص نیست. عده‌ای می‌گویند اینجا قلعه‌ای قدیمی بوده. عده‌ای دیگر معتقدند که اینجا به واسطه فرسایش خاک چنین شده. در این حوالی، امامزاده و آبشار و... هم به چشم می‌خورد. باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور هم از داشته‌های این منطقه است. البته الان که حسابی سرد است.


هیجان‌های متنوع
  قلعه شادی بوستان ولایت

بوستان ولایت، بزرگ‌ترین در ایران و خاورمیانه، در سبک پارک‌های تفریحی است. به همین دلیل امکانات درنظر گرفته‌شده در این بوستان نیز بیشتر و گسترده‌تر از آنی است که بخواهیم یک‌بار معرفی کنیم. در هیجان‌گردی این بخش، هر دوبخش را به این بوستان اختصاص داده‌ایم. قلعه شادی این بوستان، گزینه‌ای فوق‌العاده برای یک هیجان‌گردی عالی است تا هم خودتان حسابی به‌وجد بیایید و هم فرزندان‌تان را به یک هیجان‌گردی عالی مهمان کنید. این فضای مسقف، 5 هزار مترمربع است و برای بازی‌های دیجیتال و رایدی کودکان و نوجوانان طراحی شده. تنوع این بازی‌ها نیز به‌شدت بالاست. در بخش بازی‌های دیجیتال این قلعه، تنها 50دستگاه بازی‌های دیجیتال طراحی شده. این قلعه بخش بولینگ هم دارد که می‌تواند تفریح خانوادگی فوق‌العاده‌ای برای شهروندان ایرانی باشد. 

هیجان‌های هوایی
  ورزش‌های هوایی و زمینی بوستان ولایت

بوستان ولایت، در بخش ورزشی خودش، امکانات جالبی هم برای بزرگسالان دارد تا بتوانند حسابی هیجان‌های درون‌شان را تخلیه کنند. شهر ورزش بوستان ولایت، در بخش غربی آن واقع شده. این بخش در 37هکتار،2 دسته ورزش‌های هوایی و زمینی را پوشش می‌دهد. مهیج‌ترین بخش آن ورزش‌های هوایی است که در آن، شما رشته‌هایی چون راپل، جمپینگ، دیوارنوردی، صخره‌نوردی، پاراگلایدر، باند پروازی بادبادک‌ها، و بازی‌های کنترلی را تجربه خواهید کرد. راپل این مجموعه، سازه بلندی به ارتفاع 35متر دارد که به نوعی بلندترین سازه بوستان هم محسوب می‌شود. این سازه می‌تواند ورزشکاران را حتی به طول 70، 90 و 180متر جابه‌جا کند. ورزش جمپینگ این مجموعه هم در همان ارتفاع35متری قابل تجربه‌کردن است. بخش بازی‌های پروازی این شهر ورزش نیز شامل بازی‌های هواپیمایی و ماشین کنترلی است که می‌تواند برای فرزندان شما فوق‌العاده باشد. 


تفریح فرهنگسازانه
  پارک ترافیک پونک

چند دهه‌ای است که پارک‌هایی موسوم به پارک ترافیک در تهران شکل گرفته تا بدین‌ترتیب، هم کودکان سرگرم شوند و هم حین سرگرم‌شدن و بازی، بتوانند با قواعد راهنمایی و رانندگی آشنا شوند. یکی از بزرگ‌ترین پارک ترافیک‌های تهران، در منطقه پونک در بلوار میرزابابایی واقع شده است. این پارک ترافیک در سال1381 افتتاح شد و 37هزار مترمربع مساحت دارد. البته از حیث مساحت، دومین پارک ترافیک بزرگ تهران محسوب می‌شود اما از بقیه معروف‌تر شده. این پارک، در واقع امکانات و تجهیزات ترافیکی و حمل‌ونقلی و ایمنی را در مقیاسی کوچک در خودش جمع‌آوری کرده است. این پارک، به‌صورت رایگان در اختیار مدارس و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا فرهنگ ترافیک را در آنها نهادینه کند. این پارک تأسیساتی چون معابر، آمفی‌تئاتر، توقفگاه، جایگاه انرژی، بوفه و ساختمان اداری و آموزشی دارد و جزو مجهزترین‌ها در کشور محسوب می‌شود. اگر دوست دارید که کودک و نوجوان‌تان ضمن سرگرم‌شدن، سر از فرهنگ سالم ترافیکی و رفت‌وآمد هم در بیاورد، یکی از بهترین نقاط شهر را باید همین‌جا دانست.


زیبایی در قلب شهر
  پارک قیطریه

یکی از زیباترین و دلنوازترین نقاط تهران را باید بوستان قیطریه بدانیم. این بوستان با مساحت قابل توجهی که دارد، در جنوب فرمانیه و قلب منطقه قیطریه جا خوش کرده و برای ساکنان شمال پایتخت، یک فرصت و دریچه سبز است؛ برای همسایگی با درختان و فضای سبز و هوایی بهتر. فرهنگسرای ملل نیز در این بوستان واقع شده. می‌گویند که متعلق به خواهر تنی ناصرالدین‌شاه بوده و حتی بنای داخلی این پارک هم، مربوط به همان دوره‌هاست. این بوستان مسیرهای خوبی برای پیاده‌روی و البته ورزش دارد. در کنار این مسیرها، نوع طراحی فضای سبز و همچنین آلاچیق‌های ساخته شده در آن، فرصتی بی‌نظیر را در اختیار خانواده‌های این حوالی قرار می‌دهد؛ هرچند دیگر شهروندان نیز با مترو می‌توانند خودشان را به راحتی به این نقطه برسانند. در بیشتر آلاچیق‌ها معمولاً شهروندانی را پیدا خواهید کرد که درگیر بازی‌های ریز و درشتی هستند. می‌گویند که پاییزهای این بوستان نیز بی‌نظیر است؛ هرچند که حالا مدت‌هاست از زردی و ریزش برگ‌ها گذشته. این بوستان یک بازارچه فرهنگی و هنری هم دارد که می‌تواند به جذابیت‌های آن اضافه کند.


زیبایی یک مانی‌پلو
  غذاهای محلی دامغان

از جمله شهرهای نسبتاً نزدیک به تهران را باید دامغان بدانیم که3 ساعتی تا تهران راه دارد. این شهر ضمن قدمتی که دارد، از تنوع غذایی خوبی هم برخوردار است. اگر گذرتان به این منطقه افتاد، حتماً سعی کنید که از غذاهای بومی و محلی آن هم استفاده کنید. ازجمله این غذاها می‌توان به خورشت گردو اسفناج، سبزی پلوی دامغانی، خورشت کدو و گردو، مانی پلوی دامغانی و... اشاره کرد. شاید از همه معروف‌تر بتوانیم مانی‌پلو را بدانیم؛ غذایی که وقتی به آن نگاه می‌کنید، صدای شکم شما شنیده خواهد شد، بس که خوش رنگ و لعاب است. در تهیه این غذا، از لپه، رشته‌پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود. همراه این غذا غالباً مقداری گوشت یا مرغ تفت‌داده‌شده با پیاز هم استفاده می‌شود. البته هنگام تهیه این غذا، می‌توانید خلاقیت‌های خاص خودتان را هم داشته باشید. در این شهر نسبت به خورشت گردو اسفناج هم بی‌تفاوت نباشید؛ چرا که از خورشت‌های مخصوص این شهر محسوب می‌شود. این خورشت طعم شیرینی هم دارد. در پخت آن نیز از گردو، اسفناج، گوشت، رب انار، پیاز و... استفاده می‌شود.


 زیر آسمان خدا
کافه‌های سیار

خـلاقیــت گـــاهـی از برعکس‌کردن سؤال‌ها می‌آید. مثل اینکه بپرسیم چرا همه باید به کافه بروند؟ چرا اساساً کافه پیش همه نیاید؟ و همین سؤال اصلی بود که پایه و مبنای شکل‌گیری کافه‌های سیار در دنیا و سپس ایران شد. نمونه‌های شاخص این کافه‌ها را حتما در خیابان سی‌ام تیر تهران دیده‌اید. معمولاً ماشین‌های استیشن و فولکس قدیمی را برمی‌دارند و با کمی تغییر شکل و ظاهرشان، سعی می‌کنند یک کافه سیار ایجاد کنند. چند تا صندلی کم‌جا هم کنارش می‌گذارند تا عملاً، هر جای شهر امکان کافه‌شدن را داشته باشد. اگر همین الان سایت‌های مربوط به کافه‌یابی را جست‌وجو کنید، می‌بینید که لیستی از کافه‌های سیار تهران و دیگر شهرها را پیش‌روی شما قرار خواهند داد. در این کافه‌های سیار، می‌توانید قهوه و مشتقات آن و آبمیوه و... سفارش داده و میل کنید. جست‌وجویی که در یکی از سایت‌های کافه‌یابی کردیم، این کافه‌های سیار را در تهران پیش‌روی ما قرار داد: نیلی، کافه بیرون، کافه پین، کافه واگن، کافه سیار ون، کافه روور و... . در بخشی از این کافه‌ها، می‌توانید دمنوش و ساندویچ و کوکی‌های خانگی هم سفارش بدهید.


واژه‌های گلستان
  کارگاه شعر و داستان

شاید شما هم جزو گروهی باشید که دوست دارند هر هفته، در جلسات شعر و ادبیات شرکت کنند و در این جلسات، هم آثارشان را به نقد بکشانند و هم با دیگر شعرا و نویسندگان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای آشنا شوند. اگر شما هم از این دست علایق دارید و غالباً ساکن شرق تهران هستید، می‌توانید به جنب بوستان فدک واقع در منطقه‌8 تهران مراجعه کنید. در فرهنگسرای گلستان، سلسله نشست‌های شعر و داستان با حضور محمدرضا احمدی و هر یکشنبه ساعت 5 عصر برگزار می‌شود. سومین نشست این کارگاه‌ها همین یکشنبه جاری برگزار شد. به گفته مرکز اطلاع‌رسانی فرهنگسراها، «در این مجموعه نشست‌ها علاوه بر برگزاری کارگاه‌های شعر و داستان و نقد آثار مخاطبان، متن‌خوانی و بررسی متون کهن فارسی، متون شعر (شاهنامه، پنج گنج نظامی، دیوان حافظ و...) و متون نثر (تاریخ بیهقی، تذکره الاولیاء، سمک عیار و...)، رونمایی کتاب و معرفی نویسندگان جوان و پیشکسوت و همچنین مصاحبه با آنها با حضور منتقدان نیز برگزار می‌شود.» هدف از این کارگاه‌ها رشد سطح کیفی حاضران ذکر شده است. اگر علاقه‌مندید می‌توانید یکشنبه‌ها اوقات فراغت‌تان را به این جلسات اختصاص دهید.


این فیل‌های جهانی
  انیمیشن فیلشاه

خدا را باید شکر کرد که ژانر انیمیشن در ایران رشد قابل توجهی داشته و در این حوزه، آثار قابل توجهی ساخته شده است. انیمیشن «فیلشاه» را باید یکی از این آثار شاخص بدانیم و حالا که دارید این مطلب را می‌خوانید، در حال اکران در 400 سینمای روسیه است. تهیه‌کنندگی این انیمیشن را حامد جعفری  برعهده داشته و هادی محمدیان کارگردانی آن را. این فیلم حتی در چند کشور عربی هم اکران شد. دوبله روسی این فیلم هم انجام شده تا مخاطبان روس با زبان اصلی خودشان آن را به تماشا بنشینند. جالب است بدانید که این انیمیشن، دومین اثر از گروه هنر پویاست که پیش از این، «شاهزاده روم» را ساخته بود که آن انیمیشن هم به‌شدت مورد توجه قرار گرفته بود. پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران، اثری در حوزه کودک و نوجوان است و خانواده‌ها، می‌توانند حساب خاصی روی آن باز کنند. داستان این انیمیشن در جنگلی در آفریقا اتفاق می‌افتد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود ولی نمی‌تواند یک شاهزاده درست و حسابی باشد و حسابی دست و پا چلفتی است. در نهایت داستان این انیمیشن، به وقایع سال‌های نزدیک پیش از ظهور اسلام مرتبط می‌شود.


در امتداد شب
  رصد ستارگان در شهر دماوند

یکی از بهترین فعالیت‌های شب‌گردی را می‌توان رصد ستارگان و آسمان بی‌انتها دانست. این فعالیت، الزاماً در شب اتفاق می‌افتد و شما کسی را نمی‌بینید که رصد ستارگان و آسمان را، در روز انجام بدهد. کلاً آسمان شب همیشه و همه‌جا، بیشتر آدم‌ها را درگیر خودش می‌کند. به همین نسبت تورهای رصد آسمان و ستارگان هم برگزار می‌شود. این تورها معمولاً سعی می‌کنند که این تجربه را در جاهایی که تماشا و مشاهده آسمان بی‌نقص‌تر است، انجام بدهند. یکی از این مناطق را حوالی دماوند، نرسیده به گرمابسرد، منطقه جابان می‌دانند. در این تجربه‌ها، معمولاً چون گروهی که شرکت می‌کنند همگی علاقه‌مند نجوم و رصد شبانگاهی هستند، می‌توانند تجربه‌های خوبی را با هم به اشتراک بگذارند. داشتن دوربین عکاسی یا تلسکوپ از نکته‌های رایج و عمومی چنین سفرهایی است. البته حالا که هوا هم سرد شده، باید تجهیزات گرم برای اقامت شبانگاهی در دامان طبیعت را داشته باشید؛ از قبیل دستکش و کلاه و لباس گرم و خوراکی و چراغ‌قوه و زیرانداز. البته اگر هوا ابری باشد، معمولاً جای این رصدها را عوض می‌کنند.


شب‌های لوکس
  بلوار اندرزگو

این بلوار در مرزی مشترک میان شب‌گردی و شکم‌گردی دارد زندگی می‌کند؛ یعنی  این دو کارکرد را نزدیک به هم داشته و دارد. البته این بلوار را بیشتر به دوردورهای شبانه می‌شناسند اما در کنار این دوردورهای شبانه، قرارگرفتن فست‌فودها و رستوران‌ها و مراکز پذیرایی ریز و درشت، باعث شده تا خیلی‌ها نیز نگاهی شکم‌محورانه به آن داشته باشند. ترافیک شبانگاهی نیز جزو جدایی‌ناپذیر این بلوار است. البته بعضی‌ها این نقد را وارد می‌دانند که در یک بلوار اینچنینی، چرا باید این تعداد رستوران و فست‌فود کنار هم جا خوش کرده باشد؟ حیات شبانه و پرجنب و جوش این بلوار، به واقع از زمانی شروع شد که متولیان شهری، نیت ساخت پل صدر را کردند. در نتیجه همه رفت‌وآمدهای این منطقه از طریق این خیابان و بلوار انجام شد و این مراکز پذیرایی هم که این همه جمعیت و رفت‌وآمد را دیدند، کم‌کم ایجاد شدند. در کنار این مراکز پذیرایی، البته مراکز خرید زیادی هم در این بلوار تأسیس شده. خلاصه اینکه این بلوار، با 3رویکرد شب‌گردی، شکم‌گردی و خرید، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای وقت‌گذرانی‌های شبانه باشد.



درمانی از مثنوی
  کتاب مثنوی‌تراپی

به‌نظر می‌رسد این روزها بیش از اینکه ما ایرانی‌ها به مثنوی معنوی و مولانا توجه کنیم، این ترک‌ها هستند که دارند ریز و درشت این حوزه را استخراج می‌کنند. یکی از جدیدترین کتاب‌هایی که در این حوزه به زیور طبع آراسته شده، کتاب «مثنوی‌تراپی» اثر نویسنده ترک، نوزاد تارهان است. این کتاب همین هفته در خانه وارطان رونمایی هم شد. اما این اثر درباره چیست؟ مثنوی‌تراپی به واقع، قصد دارد ارتباطی میان ادبیات و روانشناسی برقرار کند و در واقع نویسنده سعی کرده که از منظر روان‌شناختی، به داستان‌های مثنوی معنوی مولانا نگاه کند. همانطور که می‌دانید مولانا نگاهی دقیق و انسان‌شناختی دارد و از میان مثنوی‌اش، می‌توان به نکته‌های روانشناختی زیادی دست یافت. به همین دلیل است که خیلی از پژوهشگران حتی رشته‌های دیگری چون فلسفه، روانشناسی و... ارجاع‌های ریز و درشتی به این کتاب می‌دهند. این کتاب توسط فاطمه حیدری ترجمه و در 440 صفحه به بازار عرضه شده است. برای کسانی که دوست دارند درباره مثنوی و مولانا بیشتر بدانند، شاید این کتاب ادامه‌ای بر «ملت عشق» باشد که این روزها به‌شدت می‌فروشد.


ساده پیروز شو
  پیروزی
  برایان تریسی

ما در پیشنهادهای هر هفته، از بین کتاب‌ها و حتی آثار هنری و مستندها، سعی می‌کنیم یک کتاب یا اثر دیگر در حوزه توسعه فردی و خودیاری را معرفی کنیم که به درد همه اعضای خانواده بخورد. یکی از این کتاب‌های به‌شدت خواندنی، اثری است به نام «پیروزی: استفاده از اصول و راهکارهای نظامی برای دستیابی به موفقیت‌های شغلی و زندگی شخصی» که برایان تریسی، چهره مطرح جهانی حوزه توسعه فردی نوشته است. در این کتاب، شما از طریق اصول ثابت شده نظامی، یاد می‌گیرید که بر مشکلات ریز و درشتی که دارید هم غلبه کنید. برایان در این کتاب، مثال‌های مختلفی از جنگ‌های مختلف را رو و سپس اشاره می‌کند که در حوزه‌های تجارت، زندگی، توسعه فردی و...  این اصول چه کاربرد و کارکردی می‌توانند داشته باشند. به واقع این کتاب، یک گزینه به‌شدت مناسب برای همه اعضای خانواده، از نوجوان گرفته تا کهنسال است؛ چرا که اصول آن به‌شدت ساده بوده و با استفاده از عملیاتی‌‌کردن آنها، می‌توانند به نتیجه دلخواه خودشان برسند. این کتاب توسط مترجمان مختلفی بازگردان شده که معروف‌ترین‌شان مهدی قراچه‌داغی است.



شگفتی‌های زمین
  موزه علوم زمین‌شناسی

یکی از موزه‌های علمی ایران را باید موزه علوم زمین‌شناسی بدانیم که در غرب میدان آزادی جا خوش کرده است. اگر دوست دارید فرزندان خود را با دانش‌های مرتبط با زمین‌شناسی آشنا کنید، این گزینه می‌تواند جزو بهترین‌ها باشد. این موزه، بخشی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است؛ جایی در نزدیکی ترمینال اتوبوسرانی غرب. مترو و بی‌آرتی هم نزدیک این موزه است و بدین‌ترتیب، دسترسی ساده‌ای دارد. بیشتر بازدیدکنندگان این موزه را دانشجویان علوم مرتبط تشکیل می‌دهند. البته علاقه‌مندان غیردانشجو هم سری به اینجا می‌زنند. دانش‌آموزان و مدرسان مدارس هم که جای خود دارند. رویکرد این موزه را «بازشناسی و کشف ظرفیت‌های ژئوتوریسم، دانش زمین‌شناسی، ملموس‌کردن و فهم بهتر مطالب کتب درسی دانش‌آموزان و...» ذکر کرده‌اند. این موزه از قسمت‌هایی چون بخش وسایل معدن‌کاری قدیمی و اشیای باستان‌شناسی، بخش سنگ‌ها، بخش کانی‌ها، بخش کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بخش سنگواره‌ها، بخش سنگواره مهره‌داران، بخش شهاب‌سنگ‌ها، بخش آثار استخوانی، بخش سنگواره ردپا و تخم دایناسور و سالن نمایش فیلم‌های زمین‌شناسی و علوم وابسته تشکیل شده است. موزه در روزهای عادی هفته و تا ساعت3 عصر برقرار است.


یادگار مرد واقف
  کتابخانه و موزه ملک

موزه و کتابخانه ملک در خیابان ملل متحد یا باغ ملی خیابان امام‌خمینی واقع شده است. اشیای این موزه و کتابخانه نیز شامل مواردی چون نسخ خطی، سکه و نشان، آثار لاکی، آثار فلزی، نقاشی، فرش، آثار چوبی، خوشنویسی، آثار سنگی و شیشه‌ای، نگارگری، تمبر، آثار سفالی، سرامیکی و چینی، آثاری از عاج و استخوان، اسناد و فرامین، اسناد کتابخانه‌ای، نقشه، مطبوعات و نشریات و... می‌شود. این مجموعه تا سال 75، در خانه ملک برپا بود اما سرانجام به قطعه زمین بزرگی که در همان باغ ملی تهران توسط حاج حسین خریداری شده بود، منتقل و ساخت آن نیز در سال1364 توسط آستان قدس رضوی آغاز شد. کتابخانه ملی ملک با داشتن 19هزار عنوان نسخه خطی نادر و بی‌نظیر، یکی از 6گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران محسوب می‌شود. این مجموعه همچنین ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳۵۶۸ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۶۰۰۰ مجلد، 10هزار قطعه سکه و مدال ایرانی از سده ششم پیش از میلاد تا دوران پهلوی و نیز سکه‌هایی از یونان، جانشینان اسکندر، امپراتوری بیزانس، خلفای اسلامی و امپراتوری عثمانی و دیگر آثار هنری و فرهنگی دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید