• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89490
+
-

نام شهدا زینت بخش معابر تهران

علی اعطا،سخنگوی شورای شهر و رئیس کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر شهر تهران: «تخریب»، «فرسودگی تابلوها» و «حذف واژه به‌دلیل عدم‌درج از سوی پیمانکار» 3 عامل اصلی در عدم رویت واژه «شهید» در تابلوی برخی معابر بودند

نام شهدا زینت بخش معابر تهران

اواخر شهریور امسال موضوعی در قالب اتهام به مدیریت شهری مطرح  و خیلی زود معلوم شد ، عده‌ای پرچم‌شان را تنها برای تخریب و نه از روی نیت خیرخواهانه برافراشته‌اند.   سرانجام هم بررسی کمیته ویژه شورای شهر تهران، این پرچم را پایین کشید تا مشخص شود پرچم شهدا همیشه بالاست. در گزارش این کمیته آمده فقدان واژه شهید به دلیل عدم درج توسط پیمانکار مربوط به دوره فعلی مدیریت شهری نبوده و در فاصله سال‌های 1383 تا 1395 اتفاق افتاده است.فرسودگی تابلو‌ها هم مربوط به سال‌های 1390 تاکنون بوده است.

مسئله شهدا یک مسئله ملی است 


علی اعطا، رئیس کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر شهر با ارائه گزارش کمیته تحقیق گفت: «هیچ دلیلی برای بی‌توجهی به شهدا وجود ندارد؛ چرا‌که مسئله شهدا یک مسئله ملی است. ما در مقام ناظر بر عملکرد شهرداری‌ و برای روشن‌شدن این موضوع که احساسات پاک شهروندان را جریحه‌دار کرده بود، قانونا، شرعا، عرفا و اخلاقا وظیفه داشتیم ابعاد موضوع را بررسی کنیم و به محضر شهروندان گرامی گزارش بدهیم. این کار را انجام دادیم. از همکاران رسانه‌ای خواهش می‌کنم این موضوع را یک موضوع سیاسی و جناحی تلقی نکنند.»
او ادامه داد: «متأسفانه در شهریور و مهرماه امسال وقتی که موضوع در رسانه‌ها مطرح شد، دو دسته موضع‌گیری را شاهد بودیم؛ بخش عمده موضع‌گیری‌ها، برگرفته از همان حساسیت‌های بجا و بحقی بود که این بررسی‌ها و ارائه گزارش کمیته ویژه، پاسخی به آن دغدغه‌هاست. بخش دیگر - و البته کوچکی- از موضع‌گیری‌ها، به‌نظر می‌رسد بیشتر وجه رقابت‌های سیاسی در آن غلبه دارد.»
اعطا اظهار کرد: «از همه همکاران رسانه‌ای که ممکن است گرایش‌های سیاسی به هر یک از جناح‌ها داشته باشند، در‌خواست می‌‌کنم مسئله شهدا را یک موضوع ملی و فراگیر بدانند. نه شورای پنجم و شهردار این شورا‌ و نه شورای چهارم و شهردار آن شورا، نمی‌تواند نسبت به چنین مقوله‌ای، بی‌توجهی نشان دهد.»
رئیس کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر شهر در جمع‌بندی گزارش گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که منطقه ۱۵ با اختلاف زیاد نسبت به سایر مناطق، بیشترین تعداد معابر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید را دارد. در این منطقه، ۲۳۷معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است. پس از آن، منطقه ۱۶، ۱۴ و ۱ به‌ترتیب با گزارش ۱۴۰، ۱۳۳ و ۱۲۴معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید، در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. در 2 منطقه ۲ و ۲۲، معبری با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش نشده است. همچنین   بررسی و تحلیل علل و عوامل فقدان واژه شهید در برخی از معابر شهر تهران به لحاظ آماری، دلیل قابل‌اتکایی دال بر اقدامی سازماندهی شده، توأم با سوءنیت و یا حتی تعمد در تخریب، امحا و عدم‌درج واژه شهید را به‌دست نمی‌دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید