• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8947
+
-

ایران بارانی

یادداشت آقای هواشناس
ایران بارانی

محمد‌ اصغری

 تا این لحظه مجموع بارش سال زراعی جاری در کشور حدود 42 درصد نسبت به میانگین بلند‌مدت کاهش یافته ‌است. بیشترین کاهش با حدود 80 درصد در نواحی شرق و جنوب شرق کشور به ثبت رسیده است. انتظار داریم در ادامه اسفند بارش‌ها بیش از حد عادی باشند. حتی در برخی از نواحی جنوبی، جنوب غرب و غرب کشور احتمال وقوع بارش‌های سنگینی که منجر به سیل ‌شود، وجود دارد. به‌نظر می‌رسد ‌ هفته اول سال 1397 هفته‌ای کم بارش به‌ویژه در غرب و جنوب باشد. در کل در سه ‌ماه آینده یعنی تا نیمه خرداد 97 بارش‌ها در مناطق شمالی؛ یعنی در مناطق خزر و شرق کمتر از اندازه عادی و در جنوب، جنوب غرب و غرب کشور در حد عادی یا حتی بیش از آن خواهد بود. از طرفی میانگین دمای هوا در سه‌ ماه آینده، در مقایسه با بلند مدت، بیش از شرایط طبیعی خود پیش‌بینی شده و البته احتمال ناهنجاری در این بازه زمانی وجود دارد.


 امروز غالبا بارندگی‌ها در شمال شرق کشور نمایان می‌شوند. افزون بر اینکه در گیلان و اردبیل باز هم باید منتظر ظهور بادهای جنوبی گرم باشیم. هیچ بعید نیست که گردوخاک از سمت عراق به مناطق مرزی کشور، دست‌کم در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه طی امروز و فردا نمایان شود. همینطور جمعه همزمان با نفوذ موجی جدید و تغذیه رطوبت در اطراف زمین از سمت آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، تهران، کردستان، همدان، مرکزی و مازندران باید در انتظار باران بود. روز شنبه با انتقال رطوبت از مناطق عرضی پایین علاوه بر مواج شدن آب‌های مرکزی خلیج‌فارس، بارندگی‌ها در استان‌های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی ظاهر خواهند شد. روز یکشنبه علاوه بر شدت یافتن بارش‌ها در استان‌های یاد‌ شده، ناپایداری‌ها در فارس، خوزستان و کرمان هم آشکار خواهند شد. اوج رگبارها در یکشنبه خواهد بود که احتمال آب گرفتگی گذرگاه‌های شهری و روستایی هم خواهد بود.این وضعیت در مناطقی از خراسان رضوی و خراسان شمالی نمایان خواهد شد.


 هموطنان عزیز ما در رشت امروز و فردا باید یک ‌بار دیگر منتظر وزش بادهای شدید و گرم باشند. بنابراین به‌خصوص به مسافران توصیه می‌کنیم که از افروختن آتش در جنگل‌های شمال خودداری کنند. در شیراز نخستین بارندگی در دوشنبه هفته آینده توأم با وزش باد اتفاق خواهد افتاد. بندرعباسی‌های عزیز ‌احتمالا سه‌شنبه با رشد ابر و به‌دنبال آن بارندگی پراکنده روبه‌رو خواهند شد. گرم‌ترین روز اهواز در چند روز آینده فردا خواهد بود. در پایتخت شنبه همزمان با وزش باد هوا پاکیزه خواهد شد. در کرمان از دوشنبه تا سه‌شنبه‌ مدتی کوتاه هوا بارانی خواهد بود. فردا شب هوای تبریز تا شنبه پیش از ظهر بارانی پیش‌بینی می‌شود. در کرمانشاه از شنبه به‌طور نسبی هوا سرد می‌شود. بنابراین به باغداران عزیز توصیه می‌کنیم که هرس باغستان‌های انگور در نقاط گرم استان حتما پس از سرما انجام بشود. مشهدی‌های عزیز هم با خبر باشند که از شنبه غروب تا دست‌کم سه‌شنبه هوایی بارانی خواهند داشت. اصفهانی‌های عزیز هم باید دوشنبه و سه‌شنبه انتظار بارندگی‌های پراکنده را داشته ‌باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید