• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89409
+
-

سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از خرده‌فروشی

سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از خرده‌فروشی

سهولت و اطمینان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب توسعه این فروشگاه‌ها و افزایش سهم آن از بازار خرده‌فروشی کالا شده است. با منصور عالی‌پور، نایب‌رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم  بازار فروشگاه‌های ‌زنجیره‌ای چقدر است؟
شفاف‌سازی قیمت، امکان پیگیری مشکلات احتمالی کالا و تخفیف‌ها، جشنواره‌ها و جوایز فروش موجب شده تا اقبال به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شود و سهم این فروشگاه‌ها در بازار خرده‌فروشی کشورمان افزایش یابد. استخراج آمار دقیق سهم این فروشگاه‌ها از بازار خرده‌فروشی بسیار سخت است اما اکنون سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظام خرده‌فروشی همه اقلام کالایی اعم از خوراکی، شوینده، پوشاک و... حدود 12تا 15درصد است.
روند توسعه این فروشگاه‌ها چگونه بوده است؟
در زمینه راه‌اندازی و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد مشارکت و سرمایه‌گذاری برخی کشورها بوده‌ایم به‌نحوی که راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای جامبو با مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای صورت گرفته و در حال افزایش تعداد شعبه است. همچنین راه‌اندازی فروشگاه‌های هایپراستار با دریافت مجوز توسط سرمایه‌گذارانی از امارات متحده عربی صورت گرفته است. اما فروشگاه‌های جدیدی که اخیرا با سرمایه‌گذاری شرکای خارجی انجام شده باشد، نداشته‌ایم.
سهم عرضه کالاهای تازه‌خوری در این فروشگاه چه میزان است؟ 
عرضه کالاهای تازه‌خوری ازجمله جذابیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؛ چرا که وقتی مشتری وارد فروشگاه شده و عرضه انواع گوشت، مرغ، میوه و لبنیات و نوشیدنی‌ها را مشاهده می‌کند نسبت به خرید ترغیب می‌شود. بر این اساس افزایش عرضه محصولات تازه خوری ازجمله محورهای توسعه در همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ زنجیره‌ای است. اگر اینگونه اقلام در سبد کالای فروشگاه‌ها نباشد شاید میزان فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 30 تا 40درصد افت داشته باشد. با این روند اکنون فروشگاه زنجیره‌ای‌ای نداریم که اینگونه کالاها را عرضه نکند و به نوعی می‌توان گفت محصولات تازه‌خوری ویترین اینگونه فروشگاه‌هاست.
چه نظارتی بر کیفیت برنج عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد؟
 اخیرا وزارت بهداشت با طرح شناسه کارگاهی و اصالت برنج به کیفیت فروش برنج ایرانی و خارجی از نظر درصد اختلاط (ناخالصی) یا خرده این محصول ورود کرده و علاوه بر آن نظارت فروشگاه‌ها بر عرضه این محصول نیز بیشتر شده است اما اینکه اعلام کنیم کیفیت برنج عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها صددرصد کنترل می‌شود، کاری سخت است. با وجود این، فروشگاه‌ها به‌دلیل مهم‌بودن اعتبار برندشان تلاش می‌کنند تا کالا را مطابق با مشخصات اعلام شده به مشتری عرضه کنند. در زمینه برنج نیز اتحادیه با نمونه‌برداری از برنج عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ارسال آن به آزمایشگاه، نظارت‌دارد.
الزام وزارت بهداشت به درج شناسه کارگاهی برنج تا چه زمانی اجرایی می‌شود؟
بنابر بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابلاغ کرده همه این فروشگاه‌ها موظف به نظارت بر درج شناسه کارگاهی و برچسب اصالت برنج هستند و اتحادیه نیز بر این موضوع نظارت دارد. گرچه نمی‌توان گفت که اکنون این طرح در همه فروشگاه‌ها اجرا می‌شود اما حداکثر طی 2 تا 3ماه آینده این طرح در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرایی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید