• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89388
+
-

مریلین یالوم در ۸۷ سالگی درگذشت

مریلین یالوم در ۸۷ سالگی درگذشت


مریلین یالوم، نویسنده پرکار و مورخ فرهنگی که مضامین کتاب‌هایش شامل تاریخچه زنان به‌عنوان شریک زندگی در ازدواج می‌شد، ۲۰نوامبر در خانه‌اش در کالیفرنیا درگذشت. او ۸۷ ساله بود.
به‌گزارش نیویورک‌تایمز، یالوم در اواسط دهه۱۹۷۰، زمانی که جنبش زنان در حال جان گرفتن بود، استاد زبان و ادبیات فرانسه بود. او به سمت دانش‌پژوهی فمنیست کشیده شد، در جایی که حالا مؤسسه تحقیقات جنسیت کلیمن دانشگاه استنفورد نام دارد. او با اینکه چندین کتاب علمی نوشته بود، اما تا اواخر دهه پنجم زندگی‌اش شروع به نوشتن آثار برجسته‌ خود نکرد. یکی از نخستین موارد «مادر بودن، مرگ و ادبیات جنون» بود که سال۱۹۸۵ منتشر شد و پیوند میان جنون و مادری در برخی نویسندگان زن ازجمله سیلویا پلات و ویرجینیا وولف را نشان می‌داد.
از آثار شناخته‌شده او می‌توان به «خواهران تنی: انقلاب فرانسه در حافظه زنان» در سال۱۹۹۳، «تاریخچه همسر» در سال۲۰۰۱، «تولد ملکه شطرنج: یک تاریخچه» در سال۲۰۰۴ و «چگونه فرانسوی‌ها عشق را اختراع کردند» در سال۲۰۱۲ اشاره کرد.
یالوم، سالنی برای نویسندگان زن راه‌اندازی کرد که در آن زن‌ها برای پروژه‌های نویسندگی خود پشتیبانی و تشویق می‌شدند و همچنین توصیه‌هایی عملی و مفید برای نشر آثار خود دریافت می‌کردند. استنفورد نیوز در ادای احترام به خانم یالوم پس از درگذشت او نوشت: «یالوم فرهنگ سالن قرن۱۸ فرانسه را تحسین می‌کرد، جایی که در آن زن‌ها نقش اصلی را در سازماندهی رویدادهای گفتمان روشنفکرانه ایفا می‌کردند. او در بازآفرینی این پویایی برای زنان همتای خود در دانشگاه و ورای آن از همگان پیشی گرفت.»
سال گذشته وقتی مریلین یالوم فهمید مبتلا به سرطان است با همسرش شروع به نوشتن کتاب مشترکی درباره بیماری‌اش و روند مُردن کرد. او همچنین اخیرا کتاب دیگری با عنوان «شاهدان بی‌گناه: جنگ جهانی دوم از نگاه کودکان» درباره خاطرات کودکان از جنگ را تمام کرد که قرار است سال آینده منتشر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید