• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89378
+
-

آنتن منتظر شماست

گزارش همشهری از تولید سریال‌های تلویزیونی در شبکه‌های سیما

آنتن منتظر شماست

فهیمه پناه‌آذر _ روزنامه‌نگار

 تلویزیون در تولید پروژه‌های تلویزیونی و سریال‌هایی که هر شب به خانه‌ها می‌آید، تا سال آینده دست پری دارد، اما نکته قابل تامل در انبوه تولید این سریال‌ها، کیفیت است؛ کیفیتی که در اکثر سریال‌ها دیده نمی‌شود و باعث شده که تماشاگران تلویزیون ترجیح بدهند سراغ کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه نمایش خانگی بروند؛ حتی سریال‌های فصلی(فوق لیسانسه‌ها و ستایش) که در فصل‌های اول و دوم توانسته بودند در میان مخاطبان تلویزیون نمره مثبت بگیرند. با این حال تلویزیون با مخاطبانی که دارد، در این سال‌ها نتوانسته نمره قبولی از تماشاگرانش بگیرد و شاید تولید سریال‌های جدید بتواند در ماه‌های آتی کمکی به سیما داشته باشد.  ادامه روند نگارش و تولید سریال‌ها در این ماه‌ها می‌تواند یک خبر خوش باشد و اینکه به لحاظ مادی حال تلویزیون خوب است، اما باید کیفیت را هم درنظر بگیرد. هر چند در این میان رسانه ملی به برخی از پروژه‌های تلویزیونی بدهکار است، اما مانند گذشته تولیداتش به‌خاطر کمبود منابع مالی متوقف نشده است.

شینای تلخ متوقف شد
با این حال باز هم پروژه‌هایی وجود دارد که تنها خبر تولید یا نگارش فیلمنامه در آنها به چشم می‌خورد و دیگر خبری از تولید این سریال‌ها نیست. سریال «دختر شینا» ازجمله پروژه‌هایی بود که در ابتدا قرار بود در 13قسمت نوشته و تولید شود. نرگس آبیار که حالا با ساخت «شبی‌که‌ماه کامل شد» بیشتر از قبل شناخته شده است، فیلمنامه «دختر شینا» را براساس خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی در30قسمت نوشت و قرار شد تولید این سریال به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی آغاز شود. اما تلویزیون معتقد است، فیلمنامه نباید براساس خود رمان نوشته شود، چون رمان تلخ است و فیلمنامه این سریال باید براساس ذائقه مخاطب تلویزیونی تغییراتی داشته باشد. حال با عدم‌ موافقت آبیار مبنی بر تغییر نکردن فیلمنامه قرار شده که این سریال ساخته نشود.

توقف عصر آشوب و بی‌خبری از صیاد شیرازی
البته سریال «عصر آشوب» به نویسندگی فرهاد توحیدی که جزو تولیدات الف ویژه تلویزیون بود سال گذشته به‌دلیل مشکلات مادی پرونده‌اش بسته شد و از سریال «صیاد شیرازی» که فرهاد توحیدی در 30قسمت آن را به نگارش درآورده خبری نیست.

نفوذ به بهمن نمی‌رسد
سریال «نفوذ» از پروژه‌هایی است که سیما تلاش کرد تا آن را به بهمن امسال برساند. جواد شمقدری «نفوذ» را تولید کرده که قرار بود همزمان با دهه پیروزی انقلاب روی آنتن برود اما محسن‌ علی‌اکبری، تهیه‌کننده سریال عنوان کرده که با وجود پایان تصویربرداری، مرحله پس از تولید حدود 6‌ماه زمان می‌خواهد که این سریال سال آینده روی آنتن می‌رود. فاز یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فاز‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد.

سریال‌هایی برای رمضان 99
بهروز افخمی این روزها نگارش «رعد و برق» را دارد. این سریال در 26قسمت تولید می‌شود و سازمان قصد دارد آن را رمضان سال آینده پخش کند. از دیگر سریال‌هایی که قرار شده در‌ماه رمضان سال آینده روی آنتن برود، «نون.خ» سعید آقاخانی است. سریالی که فصل اول آن نوروز امسال پخش شد و قرار بود فصل دوم آن به نوروز 99برسد، اما در نهایت پخش آن به رمضان سال 99رسید.

«بوم و بانو» و «زیر خاکی» در راهند
از دیگر سریال‌هایی که تولیدشان آغاز شده «زمین گرم» سعید نعمت‌الله است که نعمت‌الله نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد. سریال «زیرخاکی» جلیل سامان، «بوم و بانو» سعید سلطانی نیز از دیگر سریال‌هایی است که تولیدشان در سازمان آغاز شده است.

2سریال نوروزی آماده‌اند
امسال برخلاف سال‌های گذشته با اینکه 3‌ماه به آغاز سال جدید مانده، تکلیف 2سریال نوروزی مشخص شده است. «سریال پایتخت 6» که از سال‌های 90تا 5،95 فصلش تولید شده، نوروز امسال پخش می‌شود. تصویربرداری فصل ششم به نویسندگی آرش عباسی و با همکاری محسن تنابنده و کارگردانی سیروس مقدم در شیرگاه آغاز شد. «قصه‌های کامیون» هم از دیگر سریال‌های نوروزی است که برای شبکه2 آماده می‌شود. این مجموعه را برزو نیک‌نژاد کارگردانی کرده و مرحله پیش تولید آن در تهران کلید می‌خورد.

آغاز زمستان با سریال‌های جدید
این شب‌ها شبکه 3 «فوق لیسانسه‌ها»ی سروش صحت را روی آنتن دارد؛ سریالی که قرار است در 40قسمت پخش شود، اما سازندگان سریال 30قسمت آن را آماده کرده‌اند و قرار شده 10قسمت پایانی آن بعد از نوروز پخش شود. سریال «وارش»احمد کاوری به تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید هم این روزها آخرین مراحل فنی خود را سپری می‌کند تا به‌زودی آماده پخش شود. این سریال بعد از مجموعه «فوق لیسانسه‌ها» روی آنتن خواهد رفت. «وارش» یک درام پرفراز و نشیب تاریخی و عاشقانه و اقتباسی از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست، نویسنده مطرح آمریکایی است. این سریال 34قسمت دارد و پخش آن برای اواخر پاییز امسال از شبکه سوم سیما پیش‌بینی شده است. داستان این مجموعه از دهه 30روایت می‌شود و قصه‌ای پرفراز و نشیب را به تصویر می‌کشد که در ادامه به دهه حاضر نیز می‌رسد. از دیگر سریال‌هایی که اکران‌شان نزدیک است، «محکومین 2» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی است؛ سریالی که فصل اول آن روی آنتن رفته و فصل دوم آن به موضوع طلاق اختصاص دارد. «از سرنوشت» سریال دیگری است که اکبر تحویلیان تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، تدوین و صداگذاری فصل اول این سریال که ۱۶ قسمت دارد به پایان رسیده و این سریال در 24قسمت مراحل تدوین و صداگذاری خود را طی می‌کند. این سریال از نخستین شب زمستان روی آنتن می‌رود. تولید «زیر همکف» بهمن گودرزی هم به پایان رسیده و این سریال قرار است در اواخر پاییز یا اوایل زمستان از شبکه یک پخش شود. «زیر همکف» با نام اولیه «چندراه» در ۲۳ قسمت قرار است از شبکه یک پخش شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید