• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89375
+
-

صندلی‌بازی آقای دبیر

فهرست اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، اهالی سینما را متحیر کرده است

سینما
صندلی‌بازی آقای دبیر

مسعود میر _ روزنامه‌نگار

همان همیشگی؛ این دو کلمه احتمالا لقلقه زبان آقای دبیر جشنواره است که همچنان می‌خواهد با عافیت‌طلبی و محافظه‌کاری، مهم‌ترین رویداد فرهنگی این مملکت را برگزار کند و درحالی‌که تجربه2 سال آسه‌رفتن و آمدن در جشنواره را ضمیمه کارنامه خود کرده حالا برای سومین سال پیاپی باز هم دستوراتش را اینگونه آغاز کرده‌است؛ همان همیشگی...

ازدحام فیلم‌های خوب، افتضاح هیأت انتخاب
پاییز‌ ماه آخرش را خرج می‌کند و کم‌کم جشنواره فیلم فجر می‌شود فکر و ذکر عشاق سینما و برگزاری به‌اصطلاح آبرومندش، تنها دغدغه مسئولان برگزاری‌اش اما کدام آبرو؟ از چه حرف می‌زنیم وقتی هنوز با یک خبر 100کلمه‌ای منتشر شده درباره معرفی اعضای هیأت انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره پیش‌رو، چشم‌هایمان گشاد می‌شود که چرا؟ مگر قحط‌الرجال است؟ امسال از سال‌های خاص تاریخ جشنواره است و آنطور که از شواهد و قرائن پیداست فیلمسازهای استخوان‌دار بسیاری، فیلم‌شان را برای رساندن به جشنواره بهمن‌ماه آماده می‌کنند. مرور نام فیلم‌هایی که این روزها در استودیوها و لابراتوارها در حال سر و شکل گرفتن هستند کافی است تا به این موضوع باور داشته‌باشید اما اعلام اسامی اعضای هیأت انتخاب فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره نشان‌داد که باز‌هم قرار است گروهی هر کار دلشان خواست بکنند، گروهی اعمال نظر کنند و البته گروهی هم بگویند چشم... .

احسانی کن و بی‌خیال شو
اول اصل خبر را که از این قرار است بخوانید: « با حکم ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیأت انتخاب فیلم‌های سینمایی معرفی شدند. محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) را بر عهده خواهند داشت.»
حالا نام نخستین عضو را با خودتان مرور کنید، محمد احسانی عضو شورای پروانه نمایش فیلم سینمایی و مدیر شبکه‌های تماشا، نمایش و نسیم. یک مدیر تلویزیونی با سابقه و البته پیشوند دکتر که در سینما همواره تیغ قیچی سانسور را صیقل داده و هیچ‌گاه در مهلکه گرفتاری‌های مرتبط با حوزه پروانه نمایش نه حرفی زده و نه حتی سکوت معناداری کرده‌است.
نام ایشان البته سال گذشته در فهرست اعضای هیأت داوران جشنواره سی‌و‌هفتم فجر بود و امسال با کمی تغییر‌فرمان عضو هیأت انتخاب فیلم‌ها هستند. چرا؟ ما نمی‌دانیم. حتما فردی خبره‌تر از ایشان در تشکیلات سینمای این مملکت وجود ندارد.

کرمی و اربابی و سینمایی...
دکتر حسین کرمی، عضو شورای پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی و قائم‌مقام معاونت سیما؛ اینها عناوین فردی است که حالا همکاری با ابراهیم داروغه‌زاده و البته نگاهش به‌عنوان یک مدیر باسابقه دولتی سبب شده او مانند سال گذشته عضو هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر باشد.
در کنار او محمود اربابی، عضو شورای پروانه ساخت و البته معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم حضور دارد تا ذره‌بین شورای نظارت و ارزشیابی و شوراهای پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی حواسش به خروجی قیف ثبت‌نام فیلم‌های جشنواره باشد مبادا آب در دل کسی تکان بخورد.

داره صبح می‌شه
چه باید گفت وقتی در فهرست اسامی اعضای هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره نام یلدا جبلی یا رضا‌درستکار به چشم می‌خورد؟ نه! فکر نکنید که خدایی‌ناکرده با این فیلمساز جوان و آن منتقد پیش‌تر جوان خصومتی داریم، خیر. نکته اینجاست که سؤالی تکراری ذهن را رها نمی‌کند. خانم جبلی با کدام تجربه قرار است عضویت در این هیأت را در کارنامه خود ثبت کند یا آقای درستکار به چه دلیل در حالی خیال مدیران جشنواره از حضور یک منتقد در این هیأت را راحت می‌کند که مدت‌هاست انگار حوصله همان روحیه محافظه‌کارانه سابق خود را هم ندارد.
درباره محمود رضوی هم بهتر است چیزی ننویسیم. انتخاب هر کسی مشخص می‌کند که می‌خواهد مستقل باشد یا برای زینت‌المجالس‌شدن مقاومتی نکند.
آقایان سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در راه است. صبح شد و ما هنوز برای اختراع چرخ از هم پیشی می‌گیریم درحالی‌که می‌توان با انتخاب‌هایی غیر‌مصلحتی، کارشناسانه و البته غیر‌فرمایشی نفس بندآمده جشنواره را احیا کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید