• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89372
+
-

جزئیاتی تازه از شب توفانی غزه

شبکه الجزیره در مستندی تحقیقی به ابعاد پنهان عملیات سال گذشته کماندوهای اسرائیلی در نوار غزه پرداخته است

جزئیاتی تازه از شب توفانی غزه

عملیاتی محرمانه در ساعات میانی شب 20آبان سال 97در نوار غزه پس‌لرزه‌هایی سرنوشت‌ساز برای دولت اسرائیل به‌دنبال داشت. براساس اطلاعات اولیه‌ای که به فاصله کمی بعد از انجام عملیات منتشر شد، کماندوهای اسرائیلی با هدف ترور یکی از فرماندهان حماس، به‌طور زمینی وارد نوار غزه شده و به سوی منزل شناسایی شده وی به حرکت درآمده بودند؛ اما این عملیات در ادامه توسط نیروهای حفاظتی حماس که در منطقه مستقر بودند لو رفته و کماندوهای اسرائیلی نیز کشته یا متواری شدند. جنبش حماس به فاصله یک ساعت بعد از شکست این عملیات، حملات موشکی سنگینی را علیه شهرک‌های اسرائیلی آغاز کرده و در چشم بر هم زدنی طرفین وارد موقعیت جنگی شدند. از آنجا که ارتش اسرائیل آمادگی مناسبی برای ورود به تقابل نظامی همه‌جانبه نداشت، نتانیاهو تا پیش از صبح ناچار به پذیرش آتش‌بس شد؛ امری که استعفای اعتراضی آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم را به‌دنبال داشت. در نتیجه این تحولات دولت اسرائیل در آستانه سقوط قرار گرفته و ناچار به برگزاری انتخابات زود هنگام شد.
حالا با گذشت بیش از یک سال از آن شب توفانی، شبکه الجزیره در برنامه «ما خفی اعظم» (مجموعه مستندهای تحقیقی با معنای آنچه پنهان مانده بزرگ‌تر است) برای نخستین بار اطلاعاتی ویژه از جزئیات عملیات اسرائیل، پشت پرده و نحوه مواجهه گردان‌های قسام با آن را منتشر کرده است. این مستند بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در سطح رسانه‌های منطقه داشته، تا جایی که دولت اسرائیل، هرگونه بازنشر اطلاعات آن در رسانه‌های رژیم صهیونیستی را ممنوع اعلام کرده است.

جاسوسی در پوشش ترور
براساس این مستند، هدف اولیه از ورود کماندوهای اسرائیلی به قلب نوار غزه (با استفاده از یک نقطه کور امنیتی در شرق خان یونس)، کارگزاری تجهیزات جاسوسی در شبکه ارتباطات گروه‌های مقاومت بوده است. اگرچه کماندوهای اسرائیلی بعد از لو رفتن عملیات تلاش کرده‌اند تجهیزات همراه خود را منتقل کرده و یا در نقاطی ناشناس دفن کنند، اما بخشی از این تجهیزات طی روزهای بعد از عملیات توسط یگان‌های فنی عزالدین قسام شناسایی و ضبط شده است؛ تجهیزاتی که تصاویر آن در مستند ما خفی اعظم شبکه الجزیره به نمایش درآمد.
یک مهندس فنی گردان‌های قسام که در این مستند بدون ذکر نام یا مشخص شدن چهره‌اش حاضر شده بود گفت: پس از این عملیات، شبکه ارتباطات مقاومت غزه به طرز بی‌سابقه‌ای توسعه یافته و امن شده تا جایی که می‌توان گفت، این شبکه به عاملی تعیین‌کننده در نبرد با اشغالگران تبدیل شده است. از جمله موارد توسعه این شبکه می‌توان به تاسیس نظام حمایت خودکار از اطلاعات، طبقه بندی‌های جدید و تشکیل یگان‌های رصد و تحلیل اشاره کرد. این یگان‌ها در تونل‌های زیرزمینی مشغول به فعالیت هستند و در پی عملیات ناکام کماندوهای اسرائیلی به‌وجود آمده‌اند.
اما تمام ماجرا به بخش شکست خورده عملیات محدود نیست، چرا که کماندوهای اسرائیلی پیش از لورفتن عملیات، نزدیک به 2ساعت در نوار غزه حضور داشته و مشغول فعالیت بوده‌اند؛ فعالیت‎هایی که در نتیجه آن چندین دستگاه جاسوسی در نزدیکی برخی «مراکز حساس» در شرق نوار غزه نصب شده است. مهندسین حماس در ادامه موفق به کشف این تجهیزات شده و از طریق آن، به اطلاعات ارزشمندی درباره مسیر حرکت کماندوهای اسرائیل، پیش از ورود به غزه دست یافته‌اند.
تمام اینها در حالی است که طی ماه‌های گذشته، بخش عمده رسانه‌ها، هدف از این عملیات را ترور فرماندهان عالی‌رتبه حماس عنوان کرده و هیچ یک، اطلاعاتی از این دست در اختیار نداشتند؛ امری که براساس آن می‌توان گفت رژیم صهیونیستی به‌دنبال انجام عملیات جاسوسی در پوشش عملیات ترور بوده است.

عملیات چگونه شکست خورد؟
این عملیات محرمانه به سادگی در پی شک یکی از مأموران حفاظت حماس به‌خودروی ون حامل کماندوهای اسرائیلی و دستور توقف آن لو می‌رود. یکی از نقاط تکان‌دهنده مستند شبکه الجزیره، پخش صوت کماندوهای اسرائیلی در حال درگیری با مأموران حماس و تلاش برای فرار از نوار غزه است؛ صوت‌هایی که نشان می‌دهد این کماندوها سلاح چندانی به همراه نداشته‌اند و بخش اصلی تسلیحات آنان، پیش از انجام عملیات در غزه جاگذاری شده است، آن هم توسط یک سازمان حقوق بشری! با گذشت تنها چند دقیقه از تیراندازی‌های طرفین، جنگنده‌های اسرائیلی به سرعت وارد صحنه شده و با حملات پراکنده تلاش می‌کنند مجالی برای فرار نیروهای خود از نوار غزه فراهم کنند.
براساس جزئیات ذکر شده از زبان نیروهای حماس در مستند الجزیره، کماندوهای اسرائیلی از هویت یک خانواده ساکن غزه برای پوشش خود استفاده کرده و با لهجه محلی هم سخن می‌گفتند. حتی خودروی ون حامل این کماندوها نیز دقیقا مطابق خودروی این خانواده فلسطینی شبیه‌سازی‌ شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید