• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89361
+
-

ورود مجلس به منطقه اعتراض

جمعی از نمایندگان، کمیسیون ویژه بررسی اعتراض‌های گرانی بنزین را تشکیل می‌دهند

ورود مجلس به منطقه اعتراض

فرزانه آئینی _ خبر‌نگار

 جمعی از نمایندگان با ایده تشکیل کمیسیون وی‍ژه «بررسی اعتراضات گرانی بنزین» می‌خواهند به گزارشی مستند و دقیق در مورد سطح، دامنه و شمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر دست یابند. موافقان این ایده که از اعضای 3 فراکسیون سیاسی مجلس- امید، مستقلین و اصولگرایان ولایی- هستند، با استفاده از ظرفیت کمیسیون اصل 90مجلس به ورود‌شان به اعتراضات اخیر ظرفیت نظارتی و حقوقی می‌دهند. هرچند مجلس طی 10 روز گذشته به‌شدت در پی دست یافتن به گزارش مستند ناآرامی‌ها بود اما آنها نیز به‌دلیل محرمانه بودن این گزارش‌ها فعلا اطلاعات قابل استنادی در دست ندارند. بنا به گفته یکی از مدافعان این ایده، طرح تشکیل کمیسیون وی‍ژه برای اعتراضات آبان‌ماه قرار است در نشست یکشنبه آینده بهارستان به هیأت‌رئیسه ارائه شود. هرچند طرح مذکور گامی اساسی در روشن شدن ابعاد اعتراضات آبان‌ماه خواهد بود اما عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید معتقد است بعید به‌نظر می‌رسد فضای مجلس همراه با این طرح باشد و ما شاهد تشکیل کمیسیون وی‍ژه باشیم. حسین‌زاده با تأکید بر لزوم روشن شدن آنچه بر معترضان گذشته است و ضرورت ورود مجلس به این بحث به همشهری، گفت: اکثریت مجلس بارها نشان داده که در اموری که باید اثر‌گذار باشد و انتظار نقش میدانداری از مجلس می‌رود، تابع نظر دیگران است.

چرا کمیسیون وی‍ژه؟
17روز از نخستین اعتراضات مردم که قریب به یک هفته‌ فضای سیاسی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده بود، می‌گذرد؛ یک هفته‌ای که  قطع اینترنت و نبود شبکه‌های مجازی سبب شد آنچه در آن مدت بر کشور و معترضان گذشت، مبهم جلوه کند.
با آرام شدن جو سیاسی کشور اما شایعات کوچک و بزرگی درباره عمق و گستردگی اعتراضات، سطح و دامنه آن، تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها دست به‌دست می‌شود. مانور شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها، ‌صفحات و کانال‌های خبری این شبکه‌ها که بیرون از مرزها به‌روز می‌شوند بر تعداد کشته‌شدگان و میزان بازداشتی‌ها و سبک برخورد با معترضان روزانه بر این ابهام می‌افزاید. در مقابل اما تا‌کنون آماری منسجم و مستند از سوی نهادهای مذکور در این‌باره ارائه نشده است. به‌رغم ناآرامی‌های مشابه چه در حوادث سال88 و حتی اعتراض دی‌ماه 96 که مجلس و قوه قضاییه و بعضا وزارت اطلاعات خیلی سریع گزارش چند و چون ماجرا را ارائه می‌کند، اعتراضات یک هفته‌ای آبان 98 همچنان مهر محرمانه خورده است و آنچه بر این ابهام می‌دمد، ادعاهای شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ ابهامی که فقط به عامه مردم هم محدود نمی‌شود و نمایندگان مجلس هم از جزئیات آنچه در قالب اعتراضات به گرانی بنزین بر کشور و مردم معترض گذشت، بی‌خبرند یا حداقل اینکه گزارش مستندی دریافت نکرده‌اند. بی‌خبری مجلس از این فضا سبب شده است ایده شکل‌گیری کمیسیون وی‍ژه رسیدگی به اعتراضات گرانی بنزین از سوی جمعی از نمایندگان مطرح شود؛ کمیسیونی که به‌واسطه آن مجلس مهر محرمانه گزارش اعتراضات آبان‌ماه را می‌شکند. در همین راستا محمدرضا عارف، در رأس فراکسیون امید در این‌باره تأکید کرد: حفظ جان و مال شهروندان برای ما بسیار مهم و حیاتی است. از نهادهای مسئول تقاضا دارم درباره اعتراضات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع‌رسانی کنند و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد را برای مردم که باید آنها را محرم بدانیم روشن کنند و در مجلس نیز از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و نیز کمیته‌ای که درهمین خصوص در فراکسیون امید تشکیل شده است به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد و به مردم گزارش خواهیم داد. (به نقل از امیدنامه)

خانواده‌های آسیب‌دیده می‌توانند به کمیسیون وی‍ژه مراجعه کنند
در شرح جزئیات این کمیسیون و چرایی اهمیت آن، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 نیز خبر داد: «هفته گذشته رؤسای3 فراکسیون جلسه‌ای درباره ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین داشتند و به این جمع‌بندی رسیدند که کمیسیون اصل90 به موضوع ورود کند و ما هم براساس آنچه آیین‌نامه اجازه می‌دهد یک «کمیسیون ویژه» برای بررسی اتفاقات تشکیل خواهیم داد.» او ادامه داد: طبق آیین‌نامه «کمیسیون ویژه» برای مسائل مهم و خاص باید به پیشنهاد ١۵نماینده به صحن بیاید؛ بر همین اساس من و همکارانم روند قانونی را طی و این طرح را با 2فوریت تقدیم هیأت‌رئیسه خواهیم کرد. وی درباره اینکه آمار دقیقی از افراد مجروح یا کشته شده اتفاقات اخیر در دست نیست، آیا خانواده‌هایی که فردی را در حوادث اخیر از دست داده‌اند می‌توانند به «کمیسیون ویژه» مراجعه کنند، گفت: اگر این کمیسیون ویژه که در آیین‌نامه هم وجود دارد به تصویب برسد، یکی از منابعی که ما سراغ آن خواهیم رفت، خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان هستند. نماینده شیراز در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: روز یکشنبه‌آینده اگر در صحن مجلس تشکیل این کمیسیون مطرح شد و رأی آورد حتما از سازوکارهایی که تعریف شده است شروع به جمع‌آوری آمار از طریق مراجع مرتبط دولتی، حاکمیتی و خانواد‌‌ه‌ها خواهیم کرد.

 بین جان‌باختگان نوجوانان هم هستند
 پروانه سلحشوری، نماینده تهران نیز درباره اهمیت تشکیل کمیسیون وی‍ژه برای بررسی اعتراضات گرانی بنزین، گفت: از همان روزهای ابتدایی که اعتراضات و اتفاقات رخ داد، نمایندگان به این فکر افتادند تا راهکاری پیدا کنند و به حقایق موجود پی ببرند؛ چراکه اخبار جسته و گریخته از جاهای متفاوت به‌دست ما می‌رسد که تفاوت آماری فاحشی دارد. 
وی در گفت‌وگو با ایلنا، ادامه داد: مشاهده می‌کنیم بین جان‌باختگان نوجوانان هم هستند که بسیار تأسف‌آور است. با توجه به همین شرایط و اتفاقات بود که ما خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدیم.  سلحشوری ادامه داد: تشکیل کمیسیون ویژه خیلی تخصصی‌تر از کمیته حقیقت‌یاب است. طرح تشکیل کمیسیون ویژه باید با قید 3 فوریت به مجلس بیاید و سریع شروع به‌کار کند. باید در اسرع‌وقت اعضایش مشخص شود تا ما بتوانیم در چندماه باقیمانده در مجلس دهم نتایجی را به‌دست بیاوریم و گزارش دهیم.

   ارائه آمار را به دشمن نسپاریم!

حساسیت به انتشار گزارش رسمی در مورد اعتراضات بنزینی محدود به مجلس نیست و برخی از چهره‌های سیاسی نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند. عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما و از چهره‌های وابسته به جناح راست نیز در این‌باره در حساب توییتر خود نوشت: «جان‌باختگان حوادث اخیر، ترکیبی از شهدای والامقام امنیت، اشرار و اغتشاشگران و مردم عادی هستند که در صحنه حضور داشته‌اند. وزیر کشور به‌عنوان رئیس «شاک» و فرمانده کنترل حوادث، باید در زمان مناسب که آمادگی دارد، شفاف‌سازی‌ کند. ارائه آمار و نحوه خسارات جانی را به دشمنان نسپاریم!»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید