• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8935
+
-

مهرداد اسکویی؛ عکاس و مستندساز از اهمیت کارهای مریم زندی می‌گوید

عکاسی که نوید بهار می‌دهد

عکاسی که نوید بهار می‌دهد

مهرداد اسکویی، فیلمساز، تهیه کننده، پژوهشگر و عکاس ایرانی و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینماست که اغلب آثار وی در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و جایزه کسب کرده ‌است، همچنین در گروه داوری بیش از 100 جشنواره معتبر ملی و بین‌المللی بوده است. وی در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب عنوان چهره فرهنگی سال جهان از سوی نهاد فرهنگی «پرنس کلاوس» هلند شد و عنوان بهترین فیلمساز مستند سال ۲۰۱۶ جهان را از جشنواره (تروفالس) آمریکا را از آن خود کرد. در سال ۲۰۱۳ فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» از ساخته‌های او بر پرده سینماهای فرانسه اکران شد. او در سال ۸۹ با همکاری پژوهشگرانی از رشته‌های گوناگون، مرکز میراث تصویری ایران را که متمرکز بر پژوهش روی عکس و کارت پستال‌های تاریخ ایران است بنیان گذاشت. نظرات او در مورد هنر عکاسی مریم زندی را بخوانید.


نوع نگاه مریم زندی جذاب‌ترین قسمت کارهای اوست. آنچه برای من جالب است اینکه او درعین حالی‌که به لحاظ تکنیکال عکاس قابلی است، در فضای مستند اجتماعی تجربه‌های بسیار خوبی دارد. عکاسی از ترکمن‌ها، انقلاب و دیگر عکس‌های اجتماعی او از هنرمندانه‌ترین آثار عکاسی ایران به شمار می‌رود. پرتره‌های مریم زندی خود فصلی مجزا از هنر اوست، به‌ویژه پرتره‌هایی که با نور محیطی از زندگی مردم گرفته است یعنی بدون ابزار نورپردازی توانسته اوج زیبایی را در تصویرهانمایان کند.
در کارهای مریم زندی درعین صلابت، قدرت و محکم بودن، فضای زنانه نیز در آثار او همیشه دیده می‌شود و لطافت و نگاه زنانه در آثارش ملموس است ضمن اینکه نگاه شاعرانه‌ای نیز در عکس‌هایش مستتر است.
زمانی که فیلم «دیدن و بودن» توسط «علی شیلاندری» ساخته می‌شد، از ابتدا در جریان ساخت فیلم بودم. با دیدن فیلم زندگی مریم زندی با توانایی‌ها و عمق نگاه این هنرمند عکاس بیشتر آشنا شدم و به جسارت و نوآوری این عکاس بیشتر پی بردم و متوجه شدم او با زندگی و نزدیکی او به طبیعت چگونه هنرمندانه زیسته است.
 مریم زندی تجربه‌های زیادی در عکاسی دارد که با علاقه‌مندانش به اشتراک گذاشته ‌ اما عکاسی از طبیعت، بهار و گل‌ها برای من بسیار جذاب است. همانطور که اشاره کردم با دیدن فیلم «دیدن و بودن» پی بردم که خانم زندی با شعر و طبیعت بسیار مانوس است و متوجه شدم نگاه شاعرانه‌اش را از طبیعت می‌گیرد و تأثیری که از زیبایی‌های طبیعت می‌گیرد از طریق عکس حال خوبش را به مخاطبان
عرضه می‌کند.
سال‌هاست بسیاری از ما در آستانه بهار، کارت پستال‌ها و تقویم‌های دیواری و رومیزی مریم زندی را با تصاویر شاد از طبیعت و طبیعت بی‌جان خریداری می‌کنیم و با تصاویر ناب او به استقبال نوروز می‌رویم. مریم زندی شاعری است که عکاسی می‌کند و با عکاسی‌اش بیش از هر چیز نوید بهار و زندگی می‌دهد. عکاسی که در عین حرفه‌ای بودن، عکاسی را مردمانه می‌خواهد و برای مردم عکاسی می‌کند و من چقدر خوشبختم که در روزگاری زندگی می‌کنم که هنرمندی همچون مریم زندی هم در آن زندگی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید