• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89346
+
-

توضیح شیلات

در پی انتشار خبر «تهدید ژئوپارک جهانی قشم با مزارع میگو» در تاریخ 21/8/98 ، سازمان  شیلات کشور توضیحات ذیل را به همشهری ارسال کرد: 
«به استناد قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و آیین‌نامه‌های صدور مجوزهای تولید دام، طیور و آبزیان، هرگونه صدور مجوز برای فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و...) نیازمند استعلام از مراجع شش‌گانه به استناد ماده 11 دستورالعمل اجرایی ماده 5 قانون جامع دامپروری و تبصره‌های 1 و 2 مربوطه، به شرح ذیل می‌باشد: 
اداره کل محیط‌زیست استان یا شهرستان 
شرکت آب و فاضلاب  استان یا شهرستان 
شرکت توزیع نیروی برق استان یا شهرستان 
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یا شهرستان 
مدیریت امور اراضی استان یا شهرستان 
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یا شهرستان 
تبصره 1: مسئولیت نظارت بر رعایت ضوابط مربوط به هر‌یک از دستگاه‌های مذکور توسط متقاضی بر عهده همان دستگاه می‌باشد. 
 تبصره 2: باتوجه به ویژگی‌ها و شرایط استان‌ها استعلام از سایر دستگاه‌هایی که از آنها ذکر نام نشده است با تأیید ستاد هماهنگی امکانپذیر می‌باشد. 
 «حسب تبصره 1 هر یک از دستگاه‌های فوق‌الذکر در صورت مغایرت قانونی با موازین ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مجاز به قبول یا رد استعلام (درخواست مجوز فعالیت) خواهند بود. » 
 -پیرو مصوبه هیأت محترم دولت، روسای محترم مناطق آزاد کشور، اختیارات تام در خصوص توسعه هر فعالیتی را در محدوده منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دارند؛ مع‌الوصف به استناد بندها و موارد اشاره شده فوق، می‌بایست کلیه مجوز‌های صادره در محدوده منطقه آزاد و ویژه اقتصادی با جزئیات کامل و چگونگی انطباق با نقاط جغرافیایی محدوده ژئوپارک و مجوز‌های صادره با هماهنگی (اداره کل شیلات استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و سازمان منطقه آزاد قشم) مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به این سازمان منعکس گردد. بدیهی است در صورتی که مجوزی بدون استعلام از مراجع قانونی صادر شده باشد، دستگاه صادرکننده مجوز می‌بایست پاسخگو باشد. 
- باعنایت به اینکه از سال 1391 با ابلاغ قانون نظام جامع دامپروری توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه، صدور مجوزها برای دام، طیور و آبزیان، از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و براساس استعلام‌های فوق‌الذکر صورت می‌پذیرد، سازمان شیلات ایران هیچگونه مجوزی را صادر نمی‌کند. 
- بدیهی است مجوزهای صادره قبل از سال 1385 (تاریخ تأیید اعلام منطقه ژئوپارک توسط یونسکو)، مشمول موضوع نخواهد بود و عملاً از مباحث مطروحه مستثنا خواهد بود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید