• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89227
+
-

مأموریت برای دلجویی

شورای‌شهرتهران، شهرداری را به حمایت از شهروندان آسیب دیده در اعتراضات اخیر ملزم کرد

مأموریت برای دلجویی

مجید جباری _ خبر‌نگار

حمایت مدیریت شهری از آسیب‌دیدگان اعتراضات آبان‌ماه در تهران و قرائت گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر پایتخت توسط سخنگوی شورا در روزی که فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران میهمان شورا بود، 2 دستور جلسه مهم دیروز پارلمان شهری پایتخت بود.

شورای شهر تهران، دیروز طرح دوفوریتی «رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیده از حوادث اخیر شهر تهران، در آبان‌ماه سال‌۹۸» را با 20امضا در دستور کار خود قرارداد که ابتدا دو‌فوریت و سپس کلیات آن با رأی قاطع همه اعضا‌ به تصویب رسید. به این ترتیب، شهرداری ملزم شد لایحه‌ای را برای حمایت، همدردی و همکاری با شهروندان تهرانی آسیب‌دیده در حوادث اخیر به شورا بیاورد.
اما در جریان بررسی این طرح، ابتدا شهربانو امانی پشت تریبون رفت و در تشریح دلایل و متن پیشنهادی این دو فوریت گفت: «این مهم در اجرای وظایف قانونی شورای اسلامی شهر تهران مندرج در بند‌2 ماده‌80 قانون شوراهاست. بنابراین با عنایت به بند دوم ماده‌80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نظر به حوادث تأسف‌بار اخیر که منجر به وارد‌شدن خسارات جانی و مالی به برخی از شهروندان تهرانی، جان‌باختگان، شهدای امنیت و مجروحان شد و با توجه به لزوم همراهی و رسیدگی مسئولان به خانواده‌های آسیب‌دیده، شهرداری تهران موظف است با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط و در حد امکان ضمن التیام‌بخشی صدمات روحی، روانی و اجتماعی نسبت به جبران بخشی از خسارات وارده اقدام و گزارش اجرا و اقدامات انجام‌شده را به شورای شهر ارائه کند.»

سید‌حسن رسولی، خزانه‌دار شورا اما در ادامه جلسه پیشنهاد کرد که برای حسن اجرای این مصوبه، هیأتی متشکل از 3نفر از اعضای شورا با رأی اعضا انتخاب شوند که این پیشنهاد با 14رأی تصویب شد. به‌این ترتیب، رأی‌گیری درباره انتخاب این هیأت به جریان افتاد و اعضای شورا هر یک آرای خود را به گلدان انداختند. در نهایت محمد‌جواد حق‌شناس، سیدمحمود میرلوحی و شهربانو امانی به‌عنوان هیأت سه‌نفره انتخاب شدند. در جریان انتخاب این هیأت، حجت نظری و سیدمحمود میرلوحی هر یک 9رأی آورده بودند که حجت نظری به نفع میرلوحی انصراف داد. پیش‌تر زهرا صدراعظم نوری، الهام فخاری و مجید فراهانی هم از کاندیداتوری این هیأت انصراف داده بودند.
دیروز پس از تصویب کلیات طرح دو‌فوریتی حمایت از شهروندان آسیب‌دیده در حوادث اخیر، سیدابراهیم امینی پس از محسن هاشمی رفسنجانی برای دقایقی ریاست جلسه را برعهده گرفت و زمان را با نظر اعضا‌ 15دقیقه تمدید کرد.

ارائه گزارش کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر
پیش از ارائه طرح دوفوریتی فوق اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران که نزدیک به 3‌ماه پیش و در تاریخ 27شهریور‌ماه از سوی محسن هاشمی، رئیس شورا به‌عنوان مسئول کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر پایتخت انتخاب شده بود، در حضور سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران، گزارشی را در این باره قرائت کرد. این گزارش مفصل که حاصل تلاش و بررسی‌های دقیق این کمیته شوراست، یافته‌های قابل توجهی داشت و بسیاری از شبهاتی که پیش‌تر درباره کوتاهی احتمالی مدیریت شهری پنجم‌ عنوان شده بود را از بین می‌برد.

شهدا یک مسئله ملی است 
علی اعطا، رئیس کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر شهر با ارائه گزارش کمیته تحقیق گفت: «هیچ دلیلی برای بی‌توجهی به شهدا وجود ندارد؛ چرا‌که موضوع شهدا یک مسئله ملی است. ما در مقام ناظر بر عملکرد شهرداری‌ و برای روشن‌شدن این موضوع که احساسات پاک شهروندان را جریحه‌دار کرده بود، قانونا، شرعا، عرفا و اخلاقا وظیفه داشتیم ابعاد موضوع را بررسی کنیم و به محضر شهروندان گرامی گزارش بدهیم و این کار را هم انجام دادیم. از همکاران رسانه‌ای خواهش می‌کنم این موضوع را یک موضوع سیاسی و جناحی تلقی نکنند.»
او ادامه داد: «متأسفانه در شهریور و مهرماه امسال وقتی که موضوع در رسانه‌ها مطرح شد، 2 دسته موضع‌گیری را شاهد بودیم؛ بخش عمده موضع‌گیری‌ها، برگرفته از همان حساسیت‌های بجا و به‌حقی بود که این بررسی‌ها و ارائه گزارش کمیته ویژه، پاسخی به آن دغدغه‌هاست. بخش دیگر - و البته کوچکی- از موضع‌گیری‌ها، به‌نظر می‌رسد بیشتر وجه رقابت‌های سیاسی در آن غلبه دارد.»
اعطا اظهار کرد: «از همه همکاران رسانه‌ای که ممکن است گرایش‌های سیاسی به هر یک از جناح‌ها داشته باشند، در‌خواست می‌‌کنم مسئله شهدا را یک موضوع ملی و فراگیر بدانند. نه شورای پنجم و شهردار این شورا‌ و نه شورای چهارم و شهردار آن شورا، نمی‌تواند نسبت به چنین مقوله‌ای، بی‌توجهی نشان دهد.»

حمل‌ونقل عمومی در بدترین شرایط است
رئیس شورای شهر تهران، جلسه دیروز را با لزوم تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی آغاز کرد. محسن هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به آلودگی این روزهای هوای تهران گفت: «روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوای تهران به مرحله ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسیده و تهران را به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان، ثبت کرده. بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی، باد و بارندگی است که در اختیار انسان نیست. اما بخشی نیز وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار وکنترل ماست.» به گفته او، در شرایط فعلی 2 منبع اصلی برای آلایندگی هوای تهران وجود دارد؛ نخست تولید انرژی گرمایشی به‌وسیله گاز طبیعی و گازوئیل در منازل و ادارات و دوم سوخت خودروهای نقلیه. محسن هاشمی در تشریح موضوع تولید انرژی گرمایشی در شهر اظهار داشت: «اول باید توجه داشته باشیم که تولید انرژی گرمایی در شهرها به‌وسیله سوخت‌های فسیلی اقدامی غیراصولی، غیرایمن و غیربهره‌ور است و تمامی شهرهای توسعه‌یافته جهان، انرژی گرمایشی را به‌وسیله برق در شهرها تولید می‌کنند و برای تولید برق از انرژی فسیلی یا هسته‌ای یا سایر روش‌ها استفاده می‌کنند. لوله‌کشی شاهرگی و مویرگی گاز طبیعی در شهر، تهران و سایر شهرهای کشور را روی بمبی بالقوه و آلاینده‌ای بالفعل قرار داده است که می‌بایست در برنامه‌ای درازمدت، فرایند تبدیل انرژی گرمایشی شهری در کشور حتما صورت بگیرد.» این طور که رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده، البته وزارت نفت معتقد است 2بار تبدیل انرژی فسیلی به برق و برق به گرما راندمان آن‌ را کاهش می‌دهد که مدیریت شهری باید درباره این موضوع بررسی دقیقی را انجام داده و  در مورد آن تصمیم بگیرد.او در موضوع نقش خودروها در آلایندگی هوا نیز افزود: با وجود تکرار مکرر لزوم تقویت سیستم حمل ونقل عمومی تهران، متأسفانه هنوز اقدامی اجرایی صورت نگرفته است و متأسفانه باید گفت طی 30سال سپری شده از پایان جنگ، وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران در بدترین شرایط قرار دارد و اگر به سرعت راجع به این موضوع اقدامی عاجل از سوی دولت و شهرداری صورت نپذیرد، وضعیت از شرایط فعلی به‌مراتب بدتر خواهد شد.



سرنوشت پلاسکو و تعیین تکلیف تابلوهای معابر
رئیس شورای شهر تهران اداره 45دقیقه پایانی جلسه را به سیدابراهیم امینی، نایب ‌رئیس شورا سپرد و پیش از ترک صحن در جمع خبرنگاران، توضیحاتی را درباره گزارش کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا در معابر پایتخت، ساختمان جدید پلاسکو و نحوه تجمعات اعتراضی شهروندان بیان کرد. محسن هاشمی با بیان اینکه فقط دودهم درصد تخریب تابلوهای معابر انجام شده که باید مشخص شود دلیل آن چه بوده است، گفت: «تخریب تابلوهای مزین به نام شهدا مربوط به 10سال گذشته است و اتفاقاً در دوره شورای پنجم کمترین تخریب انجام شده است.» او در ادامه به موضوع پروانه ساخت ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: «اختلافی بین شهرداری و بنیاد در این خصوص وجود دارد که شهرداری معتقد است بنیاد باید پروانه بگیرد. پلاسکو ملک بنیاد مستضعفان است و سرقفلی آن واگذار شده و مالک باید بسازد و تحویل دهد. هزینه ساخت بالاست و بنیاد سعی دارد تراکم بیشتری بگیرد تا هزینه ساخت پایین بیاید. آقای مقیمی، استاندار وقت تهران در آن زمان دخالت کردند که کار شروع شود، اما اکنون موضوع گرفتن پروانه آن مورد اهمیت قرار گرفته است.» 

شهرداری به‌دنبال حذف نام شهدا از معابر نبود

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران که دیروز میهمان شورای شهر تهران بود، پس از قرائت گزارش کمیته بررسی حذف نام شهدا از معابر تهران، با اشاره به نتایج تحقیقات این کمیته گفت: «گزارش و تحقیق بسیار خوبی ارائه شد و پیش‌بینی ما هم این بود که این گزارش به همین شکل باشد. الحمدالله شهرداری و کسانی که امروز در شهرداری فعال هستند به‌دنبال حذف نام یا آثار شهدا نبودند.»
سردار محمدرضا یزدی با اشاره به همکاری با شهرداری تهران اظهارکرد: «در همین برف اخیر و روزی که اغتشاشات اتفاق افتاد ارتباط خوبی با شهرداری داشتیم و آقای حناچی به دفتر من آمدند و چون موضوع برف و سرما ادامه داشت بحث شد که چگونه در شمال شهر تهران و مکان‌هایی که ممکن است برف و یخبندان باعث بروز ترافیک و مشکل شود، اقدام کنیم.»
او در بخش دیگری از سخنانش از اعضای شورا و شهردار تهران خواست که از ظرفیت‌ مردم برای رفع مشکلات استفاده کنند. او در این‌باره افزود: «در هر صحنه‌ای که مردم حضور داشته‌اند ما موفق بوده‌ایم که نمونه اخیر آن برمی‌گردد به حضور مردم و پایان آشوب‌ها در کشور و تهران که باید از ظرفیت مردم و حضور مؤثر آنها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.» سردار یزدی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود همه کشته شده‌ها اغتشاش‌گر نبوده‌اند؛ شما تا چه میزان این حرف را تأیید می‌کنید، اظهار کرد: «بعضی از افراد در سطح جامعه توسط اغتشاش‌گران از پشت تیر خورده‌اند که من این موضوع را تأیید می‌کنم و بخشی از کشته‌شدگان هم از آشوبگران بوده‌اند. کشته‌شدگان در حال شناسایی هستند و به خانواده آنها سرکشی می‌شود؛ همانطور که صف آشوبگران از مردم جدا شد، صف کسانی که جانشان را بی‌گناه از دست دادند از صف کسانی که به نوعی قصد تخریب اموال عمومی را داشتند از یکدیگر جدا می‌شود.» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد این افراد به اشتباه از سوی مأموران کشته شده باشند، بیان کرد:« این موضوع در حال بررسی است و هم‌اکنون در این مورد نه می‌توانیم اظهارنظر کنیم و نه وقت آن است، اما این را باید بگویم که به دقت این موضوع در حال بررسی است کسانی که کشته شده‌اند علت کشته شدنشان چه بوده است. البته ما عده‌ای را داشتیم که اصلا بحث‌شان اعتراض نبود و برخی از کسانی که دستگیر شدند از مرفه‌ترین افراد هستند. آنها کسانی هستند که اصلا دغدغه مالی نداشته‌اند و فقط آمده بودند که آشوب کنند و کاری را انجام بدهند که کشور را به‌هم بریزند. اینها از بیرون کشور هم حمایت می‌شدند.»

تذکرات اعضای شورای شهر تهران در جلسه 179

حجت نظری
 عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی


متأسفانه شاهد چند روز بسیار آلوده‌ای در شهر تهران بودیم و در این بین عمده انتظارات برای کاهش آلودگی هوا از مدیریت شهری بود اما باید توجه داشت که تنها مرجع صالح برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا، مدیریت شهری تهران نیست. البته خود مدیریت شهری این انتظار را در مردم ایجاد کرده و زمانی که سال گذشته به‌دلیل نزولات آسمانی هوا بهتر شد، مدام گفته شد که دلیل بهترشدن هوای تهران، اجرای طرح ترافیک جدید بود. درصورتی که این طرح در همین صحن شورا و در بین کارشناسان، مخالفان زیادی داشت و دارد و همچنان هم به‌نظر می‌رسد که نتوانسته کارآمدی خود را در کاهش آلودگی هوا نشان بدهد که آلودگی هوا در روزهای اخیر این موضوع را نشان داد. خواستار تجدید نظر شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا برای سال آینده هستم. نکته دوم در مورد دولت است، متأسفانه دولت مقاومت شدیدی در تعطیل کردن ادارات و بخش عمومی می‌کند که به‌نظر می‌رسد اگر این اتفاق از پیش اطلاع داده شود، می‌تواند منجر به خروج بخشی از مردم از شهر و کنترل شود. دولت قطره‌چکانی تعطیلات را اعلام نکند؛ چراکه این اتفاق مثبتی را برای کاهش آلودگی هوا رقم نخواهد زد. نه به دولت قبل که منتظر بود با هر بهانه‌ای کشور را تعطیل کند و نه به این دولت که در بدترین شرایط آب و هوایی هم حاضر به تعطیلی نیست و این متأسفانه نشان می‌دهد که سلامت مردم در اولویت نیست.

مجید فراهانی
رئیس کمیته بودجه و نظارت


براساس ماده 9قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی «وزارت‌کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)‌، زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت را ظرف مدت 5سال از محل منابع درآمدی ماده(۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی-بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.» علاوه بر این مطابق ماده10 این قانون «وزارت‌ کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک به‌میزان 50درصد)، ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری را به میزان سالانه 5درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای 500هزار نفر جمعیت افزایش دهد.» متأسفانه باوجود این وظایف قانونی ما شاهد عدم‌تامین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون بوده‌ایم. بر همین اساس به‌عنوان نماینده مردم شریف تهران، درباره «اجرای ماده9 و 10 قانون هوای پاک درخصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری» به وزیر محترم کشور تذکر می‌دهم.

ناهید خداکرمی
رئیس کمیته سلامت


متأسفانه در۶ماهه اول امسال، هزار مورد جدید بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند. اگر مسئله اجتماعی و تابوهای اطراف این بیماری شکسته شود، میزان شناسایی، چندین ‌برابر خواهد شد. با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده و تغییرات فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی و همچنین آمار قابل توجه نوجوانان و جوانان ساکن در شهر تهران، لازم است که شهرداری تهران بودجه‌های فرهنگی- اجتماعی خود را در مسیر پیشگیری، مشاوره و تشویق به آزمایش افراد دارای روابط پرخطر با بهره‌گیری از خدمات وزارت بهداشت سوق دهد. همه باید باهم صحبت کنیم و به این نتیجه برسیم که اگر این کشتی سوراخ باشد و ما این مسئله را پنهان کنیم، همه باهم غرق خواهیم شد.

محمد علیخانی
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل


با توجه به برگزاری جلسات و پیگیری‌های مکرر در مورد پایدارسازی‌ و تعیین تکلیف گود رها‌شده در مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد و با توجه به اهمیت موضوع و مخاطره‌آمیز بودن این گود و سایر گودهای رهاشده در سطح شهر تهران همانند گود خیابان ایران‌زمین به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم که شخصا موضوع را مورد پیگیری قرار داده، تصمیمات لازم را اتخاذ و نتیجه را اعلام کند. همچنین با توجه به شکواییه‌های واصله از شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی مبنی‌بر الزام این شرکت‌ها برای دریافت پروانه‌های متعدد از سازمان تاکسیرانی که ناشی از تغییر غیرقانونی ماده2 آیین‌نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های تاکسیرانی است، لازم است دستور فرمایید موضوع تخلف انجام شده به قید فوریت مورد رسیدگی قرار گرفته و ضمن بازگشت به مفاد اصلی ماده مذکور، پروانه‌های وفق روال قانونی صادر شود و نتیجه را اعلام کنید.
متأسفانه شاهد چند روز بسیار آلوده‌ای در شهر تهران بودیم و در این بین عمده انتظارات برای کاهش آلودگی هوا از مدیریت شهری بود اما باید توجه داشت که تنها مرجع صالح برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا، مدیریت شهری تهران نیست. البته خود مدیریت شهری این انتظار را در مردم ایجاد کرده و زمانی که سال گذشته به‌دلیل نزولات آسمانی هوا بهتر شد، مدام گفته شد که دلیل بهترشدن هوای تهران، اجرای طرح ترافیک جدید بود. درصورتی که این طرح در همین صحن شورا و در بین کارشناسان، مخالفان زیادی داشت و دارد و همچنان هم به‌نظر می‌رسد که نتوانسته کارآمدی خود را در کاهش آلودگی هوا نشان بدهد که آلودگی هوا در روزهای اخیر این موضوع را نشان داد. خواستار تجدید نظر شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا برای سال آینده هستم. نکته دوم در مورد دولت است، متأسفانه دولت مقاومت شدیدی در تعطیل کردن ادارات و بخش عمومی می‌کند که به‌نظر می‌رسد اگر این اتفاق از پیش اطلاع داده شود، می‌تواند منجر به خروج بخشی از مردم از شهر و کنترل شود. دولت قطره‌چکانی تعطیلات را اعلام نکند؛ چراکه این اتفاق مثبتی را برای کاهش آلودگی هوا رقم نخواهد زد. نه به دولت قبل که منتظر بود با هر بهانه‌ای کشور را تعطیل کند و نه به این دولت که در بدترین شرایط آب و هوایی هم حاضر به تعطیلی نیست و این متأسفانه نشان می‌دهد که سلامت مردم در اولویت نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید