• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89188
+
-

کمیسیون اصل90 یقه دستگاه‌های مقصر را می‌گیرد

سهیلا جلودارزاده: به‌عنوان یک شهروند آماده شکایت به کمیسیون اصل90 مجلس برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا هستم

کمیسیون اصل90 یقه دستگاه‌های مقصر را می‌گیرد

الهام مصدقی راد _ خبر‌نگار

افزایش آلودگی هوا در برخی شهرها طی روزهای اخیر، هشدار به گروه‌های حساس و تعطیلی چندباره مدارس در این شهرها بازهم طبق روال سال‌های قبل مباحث مرتبط با کاهش آلودگی هوا را به سرخط خبرها تبدیل کرد. موضوعی که طی چندسال گذشته قوانینی نیز در ارتباط با آن در مجلس به تصویب رسیده و وظایف دستگاه‌های ذیربط نیز به تفکیک مشخص شده است اما همچنان میزان آلاینده‌ها در هوای شهرها به‌ویژه در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد. حالا قرار است بعد از پایان تعطیلات مجلس در یکشنبه هفته آینده، کمیسیون اصل90 همین مسئله را با حضور دستگاه‌های مربوط پیگیری کند.

ولی داداشی، عضو کمیسیون90 مجلس ضمن اعلام برگزاری جلسه ویژه آلودگی هوا می‌گوید: بعد از پایان تعطیلات مجلس در هفته آینده، با حضور دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری، راهنمایی و رانندگی، سازمان محیط‌زیست و... جلسه ویژه‌ای در مورد آلودگی هوای تهران برگزار خواهد شد.
او در گفت‌وگو با همشهری افزود: در این جلسه تلاش خواهیم کرد راهکار مناسب و مفیدی برای حل مشکل آلودگی هوا اتخاذ کنیم. او در پاسخ به این سؤال که مجلس پیش از این قوانین متعددی در مورد هوای پاک و کاهش آلودگی هوا به تصویب رسانده است، گفت: این موضوع، از مطالبات ما در کمیسیون اصل90 است و ما بررسی خواهیم کرد که چه دستگاه‌هایی براساس برنامه توسعه 5ساله، هر سال اقدامات خود را در این حوزه انجام داده‌اند و چه دستگا‌ه‌هایی از این وظیفه کوتاهی داشته‌اند که با آنها برخورد کرده و یا به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.
آلودگی هوا در روزهای اخیر تنها متعلق به تهران نبوده و برخی دیگر از شهرهای کشور همچون اصفهان را نیز درگیر و مدارسش را تعطیل کرد. به گفته داداشی آنچه در جلسات کمیسیون اصل90 پیگیری شده و بعد از تعطیلی چندروزه مجلس هم ادامه خواهد یافت، نه‌فقط در مورد آلودگی هوای تهران بلکه به‌صورت کلی درخصوص همه شهرهایی است که با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌‌کنند.
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز بی‌توجهی به مصوبات هوای پاک را باعث بروز آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهر‌ها عنوان کرد. او در گفت‌وگو با خانه ملت گفته: در این بی‌توجهی پای دستگاه‌های اجرایی از وزارت صمت گرفته تا نیروی انتظامی و شهرداری در میان است. نمایندگان مجلس به‌عنوان منتخبین مردم باید چرایی اجرانشدن مصوبات هوای پاک را از مسئولان مطالبه کنند. نمایندگان قوانینی را تصویب می‌کنند ولی متأسفانه در مرحله اجرایی آنها را رویت نمی‌کنیم. صادقی این را هم گفت که امیدوارم فراکسیون محیط‌زیست مجلس از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه که در بحران آلودگی هوا نقش دارند و هرساله راه‌حل این معضل را در حد نقل قول و انتقاد از سازمان‌ها و نهادها دیگر می‌بینند به مجلس دعوت کنند تا پاسخگویی چرایی اجرا نشدن قوانین و مصوبات هوای پاک باشند.

آماده شکایت به کمیسیون اصل90 هستم 
سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران که 2دهه است در مجلس شورای اسلامی جایگاه نمایندگی دارد و طرح‌ها و لوایح بی‌شمار را از تصویب گذرانده است نیز از وضعیت کنونی آلودگی هوای تهران ابراز انزجار و نگرانی می‌کند.
او به همشهری گفته که برای شکایت به کمیسیون اصل90 مجلس در موضوع آلودگی هوا و به‌عنوان یک شهروند اعلام آمادگی می‌کند. جلودارزاده می‌گوید: به شرط آنکه این شکایت مورد بررسی قرار بگیرد حاضر است به کمیسیون اصل90 مجلس و در همکاری با سایر نمایندگان در این مورد شکایت کند.

جلودارزاده اما شورای شهر تهران را نیز یکی از دستگاه‌های مسئول در رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران اعلام می‌کند و می‌گوید: قانون کاهش آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی هم در بخش تغییر ساختار دستگاه‌ها و هم در بحث موضوعاتی که باید در مقابله با آلودگی هوا رعایت شوند به تصویب رسیده ولی متأسفانه کم‌کاری‌ها در این موضوع و دیگر موارد نه‌تنها مردم را ناامید کرده که حتی آنها را ناچار به تطبیق با شرایط موجود کرده است.
نماینده تهران با اعلام اینکه حتی افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح ترافیک جدید نیز نتوانسته از آلودگی هوای تهران بکاهد، در پاسخ به این سؤال همشهری افزود: متأسفانه مجلس امکان سؤال از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را به‌دلیل آنکه این سازمان زیرمجموعه ریاست‌جمهوری است ندارد. متأسفانه در 20سالی هم که بنده نماینده مجلس بودم همیشه سؤال از رئیس‌جمهور درباره این موارد تابو بوده است. بنابراین شخص رئیس‌جمهوری باید به‌طور مستقیم به این موضوع حساسیت داشته باشد تا در دوران ریاست‌جمهوری‌اش جان مردم بی‌ارزش تلقی نشود.
به گفته او، موضوع آلودگی هوا نیز مسئله‌ای نیست که با سؤال حل و فصل شود. بلکه معضل یک ملت است و هیچ عامل خارجی هم در آن دخیل نیست که بگوییم خارجی‌ها هوای شهرمان را آلوده می‌کنند.
جلودارزاده درباره ضعف حمل‌ونقل عمومی در تهران و شهرهای آلوده کشور گفت: مردم مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند چون در شرایطی که مترو جای خالی ندارد و سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز پاسخگوی ظرفیت تهران نیست ناچار به تردد با خودروی شخصی هستند و این موضوع بر افزایش آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور تأثیر مستقیم دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده تهران با انتقاد از وضعیت بنزین مورد استفاده در کشور که به تشدید آلودگی هوا کمک می‌کند، گفت: بنزینی که به مردم می‌دهند استاندارد نیست و امروز هر بچه‌ای را می‌بینید در حال سرفه است. کودکانی که زمانی در تبلیغات آنها را گل‌های خندان معرفی می‌کردند هم‌اکنون با بنزین آلوده درحال پرپر شدن هستند.
او بار دیگر تأکید کرد که به‌عنوان یک شهروند تهرانی برای اعلام شکایت به کمیسیون اصل90 مجلس در موضوع رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا و به شرط بررسی این موضوع در کمیسیون تخصصی مجلس آماده طرح شکایت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید