• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89172
+
-

گمانه‌های دخل و خرج دولت در بودجه99

سران قوا در نشست دیروز خود کم و کیف منابع و مصارف سال آینده دولت را بررسی کردند

بودجه
گمانه‌های دخل و خرج دولت در بودجه99

صبح دیروز، شنبه پیش‌نویس منابع و مصارف بودجه99 در نشست سران قوا، با حضور حسن روحانی، علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی، بررسی شد. سند دخل و خرج سال آینده دولت پس از بررسی اولیه در نشست شورای هماهنگی اقتصادی، از امروز در نشست هیأت وزیران بررسی می‌شود؛ تا 15آذرماه لایحه بودجه سال99 به مجلس ارسال شود.

به‌گزارش همشهری، دولت برای جبران کمبود درآمد ناشی از افت سنگین درآمدهای صادرات نفت خام روی افزایش دوبرابری درآمدهای ارزی از محل صادرات فرآورده‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده سال آینده هم واردات کالاهای اساسی و ضروری با دلار 4200صورت می‌گیرد. اقدامی که البته با انتقادهای زیادی مواجه شده است. جزئیات منابع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه99 از دوبرابر شدن درآمد ناشی از صادرات 5فرآورده نفتی حکایت دارد که عمده بار آن روی صادرات بنزین خواهد بود. برخی برآوردها نشان می‌دهد میزان درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده حداکثر 10میلیارد دلار خواهد بود.

جزئیات درآمدی هدفمندی یارانه‌ها
دولت میزان درآمدهای ناشی از فروش داخلی گاز را از 24.5هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به 30هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش داده و میزان درآمد ناشی از صادرات گاز هم 45هزار میلیارد تومان برآورد شده است، در بودجه امسال درآمدهای ناشی از صادرات گاز جزو ردیف‌های درآمدی هدفمندی یارانه‌ها حساب نشده بود. میزان منابع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده نسبت به امسال با 114درصد رشد به رقم 302هزار میلیارد تومان می‌رسد.

درآمد نفتی از بودجه جاری حذف می‌شود؟
براساس پیش‌نویس لایحه بودجه99، منابع قابل تحقق، 420هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به رقم 386هزار میلیارد تومان تعدیل شده در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا 8.7درصد رشد دارد، اما در مقایسه با 448هزار میلیارد تومان قانون بودجه سال98 مصوب در مجلس با کاهش 6درصدی همراه است. این گزارش می‌افزاید: درآمدهای جاری دولت در سال آینده با رشدی 24درصدی نسبت به امسال 246هزار میلیارد تومان برآورد شده که میزان درآمدهای مالیاتی 30درصد رشد نشان می‌دهد.
 برخی برآوردها از پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده حاکی است؛ منابع بودجه عمومی دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل صادرات نفت خام و فرآورده‌هایی با رشدی دوبرابری به رقم 120هزار میلیارد تومانی خواهد رسید. البته بعید است این برآورد محقق شود؛ به‌نظر می‌رسد میزان درآمد قابل پیش‌بینی از محل صادرات نفت خام کمتر از رقم اعلام شده باشد؛ البته نکته مهم این است که میزان درآمدهای ارزی ایران در بودجه سال آینده با چه نرخ ارزی محاسبه خواهد شد. 
دولت پیش از این اعلام کرده بود هزینه‌های جاری دولت در سال99 بدون اتکا به درآمدهای نفتی خواهد بود و به هر میزان درآمد نفتی حاصل شود صرف هزینه‌های عمرانی خواهد شد.

چالش حفظ دلار 4200
یکی از چالش‌های جدی بودجه سال آینده به تصمیم دولت برای تخصیص ارز با نرخ دلار 4200تومان به کالاهای اساسی برمی‌گردد. پیش از این نوبخت گفته بود: قیمت دلار برای کالاهای اساسی در لایحه بودجه 99همچنان 4200هزار تومان پیش‌بینی شده است. هنوز مشخص نیست چه میزان ارز قرار است با نرخ 4200برای کالاهای اساسی اختصاص داده شود؛ این در حالی است که امسال بالغ بر 14میلیارد دلار با نرخ دولتی برای تامین کالاهای اساسی درنظر گرفته شده بود. 
رئیس دیوان محاسبات هم از تنظیم و ارائه گزارش حسابرسی عملکرد دولت در تخصیص ارز 4200تومانی در قالب گزارش تفریغ بودجه۹۷ به مجلس شورای اسلامی خبر داد. عادل آذر تصریح کرد: یکی از محور‌های تفریغ بودجه سال۹۷ ارز است که این ارز در قالب کالا‌های اساسی، کالا‌های وارداتی و کالا‌های مشمول ارز 4200تومانی به واحد‌های مختلف پرداخت شده است.
 آذر ادامه داد: ارز 4200تومانی به‌ویژه در نیمه دوم سال۹۷ اختصاص یافت، چون از نیمه دوم سال۹۶ آغاز شد و در سال۹۷ ادامه یافت و حتما بخش جامعی از گزارش تفریغ بودجه۹۷ مربوط به حسابرسی این ارز است. رئیس دیوان محاسبات در پاسخ به این پرسش که بررسی‌ها درباره نحوه هزینه‌کرد این ارز در چه مرحله است؟ گفت: اعداد و ارقام در بررسی‌ها هنوز نهایی و تلفیق نشده و رقمی را نمی‌توانم اعلام کنم.
آذر تصریح کرد: این یکی از موضوعات پرچالش اقتصادی در سال۹۶ بود و در گزارش تفریغ بودجه۹۷ خواهیم گفت که سهم هر یک از کالا‌ها و افرادی که این ارز‌ها را دریافت کرده‌اند چقدر است و مشخص می‌کنیم که آیا قانون رعایت شده؟ چقدر بی‌انضباطی بوده و چقدر از قانون انحراف داشته‌ایم.


   مفاد بودجه99 امروز و فردا در هیأت وزیران بررسی و 15آذر به مجلس ارسال می‌شود 

   افزایش دوبرابری درآمدهای ارزی با صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت ازجمله اهداف بودجه سال آینده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید