• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89132
+
-

شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آلودگی هوا

مطابق قانون هوای پاک، 14دستگاه شامل مجلس، وزارتخانه‌های کشور، نفت، راه و شهرسازی، صمت، بهداشت ، شوراها، شهرداری‌ها، خودروسازان، پلیس، استانداری‌ها، سازمان‌های محیط زیست، هواشناسی و استاندارد در موضوع آلودگی هوا مسئولیت مستقیم دارند

سازمان حفاظت محیط زیست
این سازمان مسئولیت سیاستگذاری در حوزه محیط‌زیست و مشخصا مبارزه با آلودگی هوا دارد. لذا می‌باید با بررسی شرایط کشور  مطالعه وضعیت موجود، نظارت دقیقی بر اجرای قوانین و مصوبات مربوطه توسط دستگاه‌های مختلف انجام داده و همچنین صدور مجوزهای زیست‌محیطی در زمینه تولید خودرو و طرح‌های صنعتی را بر اساس قوانینی انجام دهد. همچنین در صورت نیاز، اقدام به تهیه و تدوین پیش‌نویس لوایح با مشارکت و هم‌اندیشی سایر دستگاه‌ها کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت
این وزارتخانه مکلف است قوانین و مقررات مربوطه در حوزه آلودگی هوا را به صنایع زیرمجموعه خود ابلاغ و نظارت جدی بر اجرای آن داشته باشد. مواردی نظیر رعایت الزامات زیست‌محیطی در تولید وسایل نقلیه، اعطای مجوز واردات به وسایل نقلیه به صورت منطبق با حدود مجاز آلاینده‌های محیط زیست، نظارت بر عملکرد صنایع مختلف و... نمونه تکالیف این وزارتخانه است. 

وزارت نفت
این وزارتخانه مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات کشور در حوزه محیط‌زیست، تکالیف خود را انجام دهد. از آن جمله تامین و توزیع سوخت بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 و پایش مستمر سوخت دیزل از نظر محتوای گوگرد، اجرای طرح کهاب بویژه در کلانشهرها جهت کنترل بخارات بنزین، نظارت بر عملکرد پالایشگاه‌ها به ویژه در مواردی که در محدوده شهرها منجر به آلودگی هوا می‌شوند.

وزارت کشور و شهرداری‌ها
عمل به مصوبات و تکالیف موجود جهت مبارزه با آلودگی هوا که مانند سایر وزارتخانه‌ها می‌باید در دستور کار قرار ‌گیرد. مواردی نظیر تجهیز ناوگان دیزلی عمومی کلانشهرها به فیلتر جاذب دوده از طریق شهرداری‌ها، ساماندهی ناوگان بار درون‌شهری جهت اعمال حدود مجاز آلایندگی، اجرای حدود مجاز معاینه فنی در مراکز معاینه فنی سبک شهرها و اجرای طرح LEZ از آن جمله است.

پلیس راهنمایی و رانندگی
این دستگاه، مسئولیت اعمال قوانین مرتبط با آلودگی هوا را بر عهده دارد از وظایف این مجموعه، اعمال قانون خودروهای متخلف و آلاینده و اجرای طرح LEZ، اجرای شماره‌گذاری وسایل نقلیه پس از اخذ تاییدیه سازمان محیط زیست و ... است. احراز اصالت وسایل نقلیه در حال اسقاط پس از صدور مجوز اسقاط توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و صدور تاییدیه مربوط به اجرای صحیح فرآیند اسقاط پس از انجام آن فرآیند، نیز از وظایف راهنمایی و رانندگی است.

مجلس شورای اسلامی و شورای شهر
 تهیه و تصویب قوانین و مصوبات با لحاظ بررسی‌های کارشناسی  جلوگیری از ایجاد ابهام در مصوبات  نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای قوانین

قوه قضاییه
  تخصیص شعب ویژه جرایم مخصوص آلودگی هوا   اقدام به احقاق حقوق شهروندان در صورت تضییع حق سلامتی آحاد جامعه از سوی دستگاه‌ها ناشی از انتشار آلودگی هوا
 

این خبر را به اشتراک بگذارید