• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89097
+
-

اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر کشور درباره نحوه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین انتقادات گسترده‌ای درپی داشت

در نقد دولت

مطالبه عمومی و انتظار این بود که مسئولان دولت، رئیس‌جمهور و وزرا پس از اعلام تصمیم سهمیه‌بندی بنزین و اعتراضات گسترده به این تصمیم،  به‌صورت مستقیم با مردم سخن بگویند. اما نخستین اظهارات وزیر کشور به‌عنوان متولی اجرای طرح سهمیه‌بندی و سخنان رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت و انتقادات بسیاری از میان حامیان خودِ دولت به‌دنبال داشت.  حسن روحانی که در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی سخن می‌گفت انتقادها به زمان اجرای این طرح را یادآور شد و با اشاره به اینکه اگر زودتر اعلام می‌کردیم، باز هم صف‌های طولانی و مشکلات تکراری رخ می‌داد، افزود: «بعد از مسائل پیش آمده، وزیر کشور و شورای‌عالی امنیت ملی را مأمور زمان و نحوه اجرای آن کردم و خودتان باید با صداوسیما و رسانه‌ها هماهنگ شوید و زمان و نحوه اجرا را هم نیازی نیست به من بگویید، هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. من هم مثل مردم عادی صبح جمعه فهمیدم قیمت تغییر کرده و از زمان و نحوه آن اطلاع نداشتم.»

این اظهارات از سوی مسئولان ارشد دولت انتقادات حامیان دولت را به‌دنبال داشت؛ غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در واکنشی به سخنان رئیس‌جمهور و وزیر کشور در توییتی نوشت:‌ «به‌عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه دیشب جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه امروز جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.»
علی مطهری از نمایندگان حامی دولت نیز در یادداشت کوتاهی با عنوان «عذر بدتر از گناه» نوشت: «رئیس‌جمهوری گفته‌اند «من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون اجرای تصمیم سران قوا را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم.» نمی‌توان این عذر را برای تقصیر ایشان در نحوه اجرای تصمیم مذکور پذیرفت. رئیس‌جمهور مقام اول اجرایی کشور است و باید برای اجرای آن تصمیم در جزئیات آن دخالت می‌کرد و قبل از همه با مردم صحبت می‌کرد و ضرورت اصل این کار را - نه با این شیب تندی که انجام شد - برای مردم بیان می‌کرد و در واقع به شخصیت مردم احترام می‌گذاشت نه اینکه آنها را غافلگیر کند. قبول داریم که مسئولیت اجرا به وزیر کشور و شورای امنیت کشور و صدا و سیما واگذار شده بود و به همین جهت استیضاح وزیر کشور در دستور کار مجلس است ولی رئیس‌جمهور نباید این امر خطیر را رها می‌کرد. باید گفت این سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است.»
سیدمحمدعلی ابطحی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در کانال تلگرامی خود نوشت: این اظهارات  نشانه نهادینه شدن غرور و بی‌توجهی به مردم است. 

نظر کارشناسی وزارت کشور متفاوت از نظر دولت؟!

جواد امام از فعالان سیاسی اصلاح طلب در توییتر نوشت: «برخلاف بلاد کفر اینجا دیگر دروغ هیچ قبحی ندارد. پس از حوادث تلخ روزهای اخیر! وزیر کشور با افتخار و به‌صورت رسمی اعلام می‌دارد که آنچه در ماه‌های قبل درخصوص تکذیب افزایش قیمت بنزین به مردم گفته بودند، دروغ بوده است.» اشاره امام به اظهارات اخیر وزیر کشور در تلویزیون است که گفته بود چند‌ماه پیش به‌دلیل لو رفتن طرح سهمیه‌بندی توسط یکی از خبرگزاری‌ها، اجرای طرح به تأخیر افتاد. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت هرگونه تصمیم برای اجرای سهمیه‌بندی را تکذیب کرده بود. روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور به نوشته جواد امام واکنش نشان داده و نوشته: «جواد امام در انتساب مطلب نادرستی به وزیر کشور تلویحا وی را از تصمیم‌سازان افزایش سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین دانست؛ درحالی‌که همه نمایندگان مجلس و اغلب سیاسیون می‌دانند نظر کارشناسی وزارت کشور از ابتدا با ملاحظات امنیتی، بر تک نرخی با حدود قیمتی لیتری 1500تومان بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید