• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89048
+
-

پدر جعبه جادویی

نگاهی به تلاش‌ها و اختراع‌های ولادیمیر زوریکین که پدر تلویزیون نام گرفت و زندگی مردم جهان را تغییر داد

پدر جعبه جادویی


تلویزیون اواخر قرن نوزدهم میلادی اختراع شد؛ زمانی که پاول نیپکو، یک دانش‌آموز آلمانی، نخستین سیستم الکترومکانیکی تلویزیونی را با توانایی انتقال یک تصویر ثابت اختراع کرد. این سیستم از طریق روشن‌کردن یک عکس به‌وسیله لنز و یک صفحه چرخشی کار می‌کرد که به آن صفحه نیپکو می‌گفتند. اما ولادیمیر زوریکین که از او به‌عنوان یکی از پیشگامان ساخت تلویزیون یادشده، توانست تغییر فوق‌العاده‌ای در روند پیشرفت ساخت این وسیله ایجاد کند.

تولد و تحصیل
ولادیمیــر کازمیچ زوریکیـــــن در روز بیست‌ونهم ژوئیه سال1889در شهر موروم روسیه و در خانواده‌ای ثروتمند به‌دنیا آمد. پدرش یک تاجر بود و به‌همین دلیل ولادیمیر برای طی مدارج تحصیلی مشکل خاصی نداشت. البته مشغله پدر باعث شده بود تا این دو یکدیگر را به‌ندرت ملاقات کنند. ولادیمیر پس از پایان دوره تحصیلش در مدرسه، در مؤسسه مهندسی سن‌پترزبورگ که زیرنظر بوریس روزینگ اداره می‌شد، به ادامه تحصیل پرداخت. در این دوران، او با کمک روزینگ روی اختراع فناوری تلویزیون با استفاده از لامپ پرتو کاتدی کار کرد. قصد آن دو ایجاد تحول در این صنعت بود.

پژوهش‌های مختلف
به گزارش همشهری، در سال1912 و پس از آنکه از مؤسسه مهندسی فارغ‌التحصیل شد، به پاریس نقل‌مکان کرد و به‌همراه پل لانژون، فیزیک‌دان برجسته فرانسوی، به پژوهش و کار روی فناوری‌های اشعه ایکس پرداخت. در طول جنگ‌جهانی اول، ولادیمیر در شعبه روسی شرکت مارکنی مسئول توسعه و آزمایش فناوری‌های رادیویی برای دستگاه‌های مخابراتی ارتش روسیه بود، اما پایان جنگ‌جهانی اول همراه با اتفاقات بسیار زیاد بود و انقلاب سرخ‌ها، نیکولای تزار را سرنگون کرد.

اقامت در آمریکا
در سال1918و همزمان با جنگ داخلی در روسیه، زوریکین به‌همراه گروهی از پژوهشگران به سرپرستی اینوکنتی تالماچف، دانشمند روس، از مسیر رود اُب به یک سفر اکتشافی در اقیانوس منجمد شمالی رفت. او و همراهانش در پایان آن سال به آمریکا رسیدند و سپس از مسیر ولادیوستوک به امسک در روسیه بازگشتند. زوریکین برای ماموریتی که از جانب ارتش سفید به او واگذار شده بود، بار دیگر راهی آمریکا شد و پس از شکست ارتش سفید و روی‌کار آمدن کمونیست‌ها در روسیه و تشکیل کشور اتحاد جماهیری شوروی تصمیم گرفت برای همیشه در آمریکا بماند. او به‌عنوان مهندس در شرکت وستینگهاوس در پیتسبرگ مشغول به‌کار شد و توانست بار دیگر روی پروژه تلویزیون خود کار کند.

ثبت اختراع تلویزیون
زوریکین در سال1923برای ثبت اختراع تلویزیون خود در ایالات متحده درخواست کرد. او اختراعش را در 2برنامه ثبت اختراع ارائه کرد؛ اولی با عنوان «سیستم‌های تلویزیونی» در روز 29دسامبر سال1923 به ثبت رسید و 2سال پس از آن، یعنی در سال1925 اختراع دوم را ثبت کرد. اختراع اول، مربوط به تلویزیون سیاه‌وسفید و دومی تلویزیون رنگی بود. او صفحه نیپکو را با یک عنصر الکترونیکی جایگزین کرد. این موضوع باعث به‌وجودآمدن سطح بالاتری از جزئیات بدون افزایش تعداد پویش‌ها در واحد زمان شد. زوریکین لوله‌های اشعه کاتد را هم فرستنده و هم گیرنده توصیف کرد؛ عملیاتی که محور اصلی آن جلوگیری از انتشار الکترون‌ها بین چرخه‌های اسکاندین بود. او در واقع مخترع لامپ تصویر بود و لقب پدر تلویزیون را به‌خاطر تلاش‌ها و کوشش‌هایش در ساخت این وسیله کارآمد به‌خود اختصاص داد.

ادامه روند اختراع 
زوریکین که در سال1926، مدرک دکترایش را از دانشگاه پیتسبرگ گرفته بود در آزمایشگاه پژوهشی شرکت وستینگهاوس به‌عنوان رئیس مشغول به‌کار بود و هرگز از شروع تحقیقی جدید نهراسید. ولادیمیر در این مرکز، میکروسکوپ الکترونی، دستگاه تبدیل اشعه ماورای بنفش به اشعه قابل رویت و همچنین صفحه نمایشگر رایانه را اختراع کرد و به‌نام خود به ثبت رساند. او در طول جنگ‌جهانی دوم، مشاور الکترونیک دولت آمریکا نیز بود. سرانجام در روز بیست‌ونهم ژوئیه سال1982، ولادیمیر کازمیچ زوریکین درست در سالروز 94سالگی‌اش از دنیا رفت.

فرار از شوروی
زوریکین برای ماموریتی که از جانب ارتش سفید به او واگذار شده بود، راهی آمریکا شد و پس از شکست ارتش سفید و روی کارآمدن کمونیست‌ها در روسیه تصمیم گرفت برای همیشه در آمریکا بماند

این خبر را به اشتراک بگذارید