• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89041
+
-

کارخانه ابر خودروسازی

بوگاتی با تولید 500دستگاه شیرون در فضایی که بیشتر شبیه بیمارستان است تا یک کارخانه، جاه‌طلبی‌های خود را در حوزه ابرخودروها ادامه داده است

کارخانه ابر خودروسازی

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

ابرخودرو چیست؟ این پرسش را از  متخصصان صنعت خودرو بپرسید تا هر کدام‌شان یک پاسخ متفاوت به آن بدهند. حالا یک نگاه به تصویر بوگاتی شیرون بیندازید تا دریابید که به‌حق شایسته دریافت چنین لقبی است. شیرون، با قیمت 2.5 میلیون دلاری نه‌تنها شکوه و جلال را بیان می‌کند، بلکه نشان‌دهنده کیفیت و استاندارد بالا نیز است.

در کنار بوگاتی، مشهورترین سازندگان خودروهای مسابقه‌ای، مانند فراری، پورشه، لوتوس و لامبورگینی نیز خودروهای سواری ساخته‌اند که به‌مراتب برتر از خودروهای اسپرت هستند. با این حال، فعلا هیچ‌کدام‌شان قدرت رقابت با محصولات بوگاتی را از لحاظ کیفیت و عملکرد ندارند. بوگاتی تاریخی طولانی در ساخت خودروهای خاص دارد. این کارخانه در سال1909و توسط یک ایتالیایی به‌نام اتوره بوگاتی تاسیس شد. او در زمان حکومت آلمان‌ها بر فرانسه، کارخانه‌ای را در شهر مولزایم فرانسه ساخت. کارخانه پس از جنگ جهانی دوم، سال‌ها دستخوش تحولات بسیاری ازجمله ورشکستگی بود. برند بوگاتی به‌دنبال واگذاری به فولکس‌واگن در سال1998 بار دیگر احیا شد. مالکان جدید بلافاصله با شروع پروژه‌ای برای طراحی و ساخت یک ابرخودرو که می‌توانست مرزهای تجمل‌گرایی و مهندسی را تحت‌تأثیر قرار دهد، دوباره شهرت بوگاتی را در جهان طنین‌انداز کردند. نتیجه این حرکت مدل ویرون بود. این ابرخودرو در سال2005با موتوری که 1000اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد، به بازار آمد. بوگاتی ویرون در سرعت توانست عدد 400کیلومتر بر ساعت را رد کند. طراحان این ابرخودرو، ظاهری منحصر به فرد را با مجموعه‌ای از نوآوری‌های مکانیکی که برای دستیابی و حفظ سرعت حداکثری با خیالی آسوده مورد نیاز بود، ترکیب کردند. در مرکز این طراحی، یک موتور 16سیلندری قرار دارد که به ویرون این اجازه را داد که در سال2010بتواند رکورد سرعت را به‌دست آورد و به عدد خیره‌کننده 431کیلومتر بر ساعت برسد.

ساخت جانوری بزرگ‌تر
هدف از ساخت ویرون، تولید خودرویی بود که با سرعت بسیار بالا در پیست حرکت کند و همزمان در شهر نیز مورد استفاده قرار گیرد. این جاه‌طلبی با شیرون ادامه پیدا کرد اما با این هدف که عملکرد موتور خودرو، 25درصد بهتر از ویرون باشد. برای رسیدن به این مهم، تیم طراحان و مهندسان بوگاتی به تابلوی طراحی برگشتند و ماشین را از داخل به بیرون بازسازی کردند. مفاهیم طراحی به‌صورت مدل‌های سه‌بعدی در رایانه ارائه و نسخه کاملی از خودرو ساخته شد تا تیم احساس کند محصول نهایی چه شکلی خواهد بود. با وجود این، بوگاتی در یک مورد تغییرات خاصی را ایجاد نکرد و آن، موتور 8لیتری، 16سیلندری ویرون بود که با کمی به‌روزرسانی در خدمت مدل جدید قرار گرفت. موتور از اجزای دست‌ساز ساخته‌شده از آلیاژهای تیتانیوم قوی اما سبک و فیبر کربن تولید شده است.
 موتور شیرون مانند ویرون 16سیلندر بوده اما قدرت 4توربوشارژر اختصاصی آن اکنون 2 برابر شده است. نکته جالب اینجاست که بوگاتی تنها اقدام به تولید 500دستگاه از خودروی جدیدش کرد تا شیرون، ابرخودرویی خاص باشد.

تغییرات فیزیکی
مشکل اصلی اینجاست که جریان هوا برای هیچ‌کدام از ابرخودروها خوب نیست. وقتی خودرو با سرعت بسیار بالا در حرکت باشد، هوا می‌تواند آن را از روی زمین بلند کند. این برای یک هواپیمای تفریحی چیز بسیار خوبی است اما در خودرو، کار کنترل برای راننده در چنین شرایطی بسیار خطرناک خواهد بود. مهندسان و طراحان بوگاتی در این خصوص درسی را از ساخت ویرون گرفته بودند و به‌همین دلیل سراغ یک بادگیر جمع‌شونده رفتند. هدف این بادگیر کنترل خودرو در سرعت‌های بالا و روی زمین نگه‌داشتن آن و کاهش بموقع سرعت ‌هنگام ترمزکردن بود. در سرعت‌های معمول، بادگیر روی قسمت عقب خودرو که موتور در آن قرار دارد، جمع می‌شود و حسگرهایی هنگام سرعت بالا فرامینی را برای بازشدن خودکار آن صادر می‌کنند.

مراحل نهایی
پس از ساخت کامل، بدنه راهی قسمت نقاشی شده و پس از رنگ‌خوردن و خشک‌شدن، حسابی پولیش می‌شود. سپس نوبت بازرسی فنی و چک نهایی می‌رسد و پس از آن دوباره پولیش می‌شود. بعد از این مرحله آن را وارد تونل هوا و باران مصنوعی می‌کنند و پس از گذراندن این طوفان امتحانی، اگر داخل خودرو هیچ قطره آبی پیدا نشد، آنگاه به بخشی منتقل می‌شود که داخل کابین را آماده می‌کند.

ماندن روی زمین
بادگیرها خودرو را پایین نگه می‌دارند تا سطح تماس تایرها با جاده به‌خوبی برقرار باشد.

دیسک‌های سخت
دیسک‌های ترمزهای جلو 420میلی‌متر و دیسک‌های ترمز عقب 400میلی‌متر قطر دارند.

چراغ‌های درخشان
بوگاتی مدعی است که تمام چراغ‌های ال‌ای‌دی خودرویش، تخت‌ترین مدل چراغ بین خودروهای دنیاست.

راحتی اتاق
داخل خودرو، لوکس و راحت است.  جنس تجهیزات داخلی یا از چرم اعلاست و یا از آلومینیوم






    روکشی پلاستیکی روی شیرون هنگام تست کشیده می‌شود که رنگ خودرو در این فرایند آسیب نبیند.


    کارایی هر چیزی مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ ازجمله دوربین عقب خودرو.


    امکانات داخل اتاق خودرو از چرم یا ترکیب فیبر چرم - کربن است که نصب آن چندین روز طول می‌کشد.


    شیرون زیر بارش باران‌های موسمی مصنوعی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آب به داخل آن نفوذ نمی‌کند.


سیستم به اپراتور درخصوص اینکه هر مهره کجا نیاز به‌کار شدن دارد، هشدارهای لازم را ارائه می‌کند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید