• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89034
+
-

قیمت گوجه‌فرنگی نصف می‌شود

قیمت گوجه‌فرنگی نصف می‌شود


قیمت گوجه‌فرنگی در برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا 20هزار تومان افزایش یافته است. با اسدالله کارگر-رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی- گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
 
گرانی گوجه‌فرنگی تا چه زمانی مرتفع می‌شود؟
کمبودی که در زمینه گوجه در بازار ایجاد شده ناشی از تأخیر در کشت این محصول در برخی استان‌هاست. در استان‌هایی مثل فارس و یزد سرمای زودرس باعث کشت دیرهنگام گوجه شد و مناطق اطراف شهر تهران مثل ورامین و کرج هم که تامین‌کننده گوجه استان تهران هستند، دچار همین مشکل شدند. این وقفه فقط ناشی از تغییر فصل بوده و در سال‌های پیش هم اتفاق افتاده است اما با برداشت‌های جدید تا 15روز دیگر مشکل کمبود و گرانی گوجه در بازار برطرف می‌شود.

کمبود بازار چگونه تامین می‌شود؟
اکنون گوجه‌فرنگی مورد نیاز کشور از استان بوشهر تامین می‌شود اما طی 10تا 15روز آینده گوجه‌فرنگی تولیدی استان فارس و خوزستان هم برداشت و به‌تدریج به بازار عرضه می‌شود که با انجام این کار، قطعا برای تامین نیاز بازار مشکلی نخواهیم داشت و  قیمت‌ گوجه‌فرنگی به نصف نرخ کنونی کاهش می‌یابد.

نرخ عمده و خرده‌فروشی گوجه چقدر است؟
قیمت خرید گوجه‌فرنگی از کشاورز به شرایط بازار بستگی دارد و تابع عرضه و تقاضاست اما اکنون قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی باکیفیت در میدان مرکزی میوه و تره‌بار حدود 10تا 11هزار تومان است که با لحاظ سود مصوب 32درصدی خرده‌فروشان، قیمت مصرف‌کننده این محصول به حدود 13هزار تومان افزایش می‌یابد. باید توجه کرد که با گرم‌شدن بازار هر محصولی، احتمال توزیع آن با هر کیفیت و قیمتی نیز افزایش می‌یابد.ا

آیا نرخ حمل‌ونقل عامل گرانی گوجه بوده است؟
جز سرما، تغییر فصل و کاهش برداشت و عرضه گوجه‌فرنگی، هیچ عامل دیگری در کمبود و افزایش قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی این محصول دخیل نبوده است. باید توجه کرد که بخش عمده حمل‌ونقل محصولات کشاورزی با کامیون و خودروهای سنگینی انجام می‌شود که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند درنتیجه افزایش قیمت بنزین یا افزایش کرایه حمل بار مشکلی برای بازاررسانی گوجه‌فرنگی و کمبود و افزایش قیمت آن ایجاد نکرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید