• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88985
+
-

بودجه 99،شنبه روی میز سران قوا

دولت کلیات لایحه بودجه سال 1399را دیروز تصویب کرد

اشتغال
بودجه 99،شنبه روی میز سران قوا


سران قوا روز شنبه اعداد و ارقام کلیدی سند دخل و خرج سال آینده را تأیید و برای تصویب نهایی به دولت و مجلس می‌فرستند. هیأت وزیران که جزئیات لایحه بودجه سال 99را در روزهای یکشنبه و دوشنبه چکش‌کاری می‌کند، قرار است اعضای کابینه حسن روحانی، در جلسه هفته آینده در 2 نوبت صبح و عصر به بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بپردازند تا پس از آن رئیس‌جمهور، لایحه بودجه را 15آذرماه به مجلس تقدیم کند. دولت دیروز کلیات لایحه بودجه 99را تصویب کرد، ولی بررسی تبصره‌های آن به نشست آینده هیأت دولت موکول شده است. این نخستین لایحه بودجه ایران است که به‌دلیل فشار تحریم‌ها و افت محسوس درآمدهای نفتی قرار است به‌گونه‌ای بسته شود که دست‌کم بودجه جاری دولت به دلارهای نفتی وابستگی نداشته باشد. اما دولت چگونه می‌تواند دخل و خرج سال آینده خود را بدون چشمداشت به دلارهای نفتی ببندد؟

آخرین بودجه
بودجه سال آینده آخرین لایحه بودجه‌ای است که در دوره فعلی مجلس شورای اسلامی بسته می‌شود و احتمال پررنگ‌شدن مطالبات منطقه‌ای و استانی به‌دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس در اسفندماه امسال وجود دارد، با این حال به‌دلیل تنگنای منابع بودجه و مواجه شدن دولت با کسری بودجه سنگین، احتمال تغییر بودجه عمرانی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از بودجه سال آینده ایران همچنان به پرداخت‌های رفاهی و اجتماعی اختصاص یابد و نقطه اتکای بودجه عمرانی سال آینده به منابع صندوق توسعه ملی، افزایش نرخ تسعیر ارزهای خارجی و البته کم کردن از ردیف‌های بودجه متعدد دستگاه‌های بودجه‌خوار قرار گیرد.

سمت و سوی بودجه سال آینده
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران که عصر روز سه‌شنبه به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته بود، اعلام کرد: 302هزار میلیارد تومان یارانه آشکار برای سال آینده پیش‌بینی شده که 186هزار میلیارد تومان آن به‌صورت نقدی و غیرنقدی میان خانواده‌ها توزیع می‌شود.
به گزارش همشهری، دولت با افزایش نرخ بنزین بخشی از یارانه غیرمستقیم را حذف کرد. برآوردهای دولت‌ها این است که با افزایش قیمت بنزین، 31هزار میلیارد تومان به خزانه واریز ‌شود. اما نکته نگران‌کننده در تصمیم دولت، تخصیص ارز 4200تومانی به واردات کالاهای اساسی است، ارزی ارزان که نتیجه آن توزیع رانت گسترده است. با این حال نوبخت می‌گوید: واردات کالاهای اساسی با دلار4200تومانی  سال آینده هم ادامه می‌باید و 31هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی در پیش‌نویس لایحه بودجه 99پیش‌بینی شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه برای تولید، اشتغال و گندم یارانه درنظر گرفته شده، ادامه داد: در لایحه بودجه 12هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو درنظر گرفته شده است.
همزمان مژگان خانلو، رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: آثار ناشی از اصلاح و تغییر در شاخص‌های کلان بودجه سال ۱۳۹۹ نظیر پیش‌بینی قیمت جهانی‌ نفت، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی و نرخ تسعیر ارز و همچنین تغییرات ایجاد شده در سقف اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه شرکت‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها، در گزارش نهایی اعمال و به همراه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم خواهد شد.


پیش‌بینی درآمد نفتی ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: درآمد سالانه کشور از فروش نفت 10تا 12میلیارد دلار در سال‌جاری و آینده پیش‌بینی شده اما ایران 45میلیارد دلار نیز درآمد غیرنفتی دارد. به گزارش همشهری، سقف منابع حاصل از صادرات نفت شامل نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی بودجه امسال ایران 137هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پس از اعمال تحریم‌های جدید بر صادرات نفت ایران، سقف بودجه عمومی دولت با تصویب سران قوا کاهش یافت. روشن است سازمان برنامه و بودجه با آگاهی نسبت به افت درآمدهای نفتی دنبال سناریوهای دیگری است؛ زیرا میزان فروش نفت خام ایران در بودجه سال گذشته و در شرایط غیرتحریمی روزانه 2.4هزار بشکه برآورد شده بود و در خوش‌بینانه‌ترین فرضیه درصورت گشایش در مسیرهای فروش نفت ایران و انتقال ارزهای نفتی، میزان صادرات روزانه نفت خام ایران به بیش از 1.5میلیون بشکه هم نخواهد رسید. به این ترتیب اصلی‌ترین گزینه دولت و مجلس تغییر در نرخ تسعیر ارز خواهد بود. بودجه امسال دولت با نرخ دلار 5700تومانی بسته شده و به‌احتمال زیاد نرخ تسعیر ارز در بودجه سال 99بر مبنای دلار 6800تا 7500تومانی خواهد بود.


ـ  سران قوا روز شنبه اعداد و ارقام کلیدی بودجه99را تأیید و برای تصویب نهایی به دولت و مجلس می‌فرستند
ـ  جزئیات سند دخل و خرج کشور در سال آینده یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در دولت چکش‌کاری می‌شود
ـ  قرار است لایحه بودجه سال 99پس از تأیید کلی سران قوا و تصویب در هیأت وزیران تا 15آذر به مجلس ارسال شود
ـ  نوبخت: نظام بودجه‌ریزی ایران بر محور یافتن جایگزین درآمدهای نفتی و قطع وابستگی به دلارهای نفتی تغییر می‌کند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید