• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88923
+
-

پخت‌وپز با سرعت نور

روایتی درخصوص اختراع وسیله‌ای به‌نام مایکرو‌ویو که پختن غذا را سریع‌تر کرد و اکنون در بسیاری از آشپرخانه‌ها جا دارد

پخت‌وپز با سرعت نور

امروزه گوشه آشپزخانه بسیاری از خانه‌ها وسیله‌ای تقریبا کارآمد به‌نام «مایکرو‌ویو» وجود دارد؛
 اجاقی که به‌جای استفاده از شعله‌های آتش، غذا را با روشی دیگر و به‌مراتب سریع‌تر طبخ می‌کند. مایکرو‌ویو توسط یک فیزیک‌دان و مخترع آمریکایی در اوایل قرن بیستم ابداع شد و به‌سرعت در جوامع مختلف توسعه یافت.

روزگار سخت یک مخترع


پرسی لی بارون اسپنسر روز نوزدهم ژوئیه سال1894در شهر هاولند چشم به جهان گشود. 18ماه بیشتر نداشت که پدرش از دنیا رفت و مادرش به‌خاطر اینکه توانایی نگهداری از او را نداشت، سرپرستی پرسی را به عمه و عمویش سپرد. اما عمویش نیز در سال1901درگذشت تا او و عمه‌اش راه سختی برای ادامه زندگی‌شان در پیش داشته باشند. اسپنسر چندی بعد مجبور شد که مدرسه گرامر را رها کند و به‌جای تحصیل، به‌کار کردن رو بیاورد تا بتواند خرج خود و عمه‌اش را درآورد. پرسی از 12تا 16سالگی از صبح تا شب در یک آسیاب کار می‌کرد. کمی بعد او متوجه شد که کارخانه کاغذسازی‌ای که قرار است به‌زودی در شهرشان تاسیس شود، با برق کار می‌کند، بنابراین تمام تمرکز خود را معطوف یادگیری این مقوله کرد و در زمان استخدام در این کارخانه در زمره 3نفری بود که به‌خاطر تسلط به امور برق به‌خدمت گرفته می‌شدند. نکته اینجا بود که اسپنسر هیچ دوره آکادمیکی در این خصوص ندیده بود. در 18سالگی به خدمت نیروی دریایی درآمد و در آن زمان به ارتباطات بی‌سیم علاقه‌مند شد. در دوره حضورش در نیروی دریایی روی فناوری رادیو کار کرد. او در این راه تلاش بسیاری کرد که دستاوردهای فراوانی هم برایش داشت.

کار روی رادار
سال1939، اسپنسر به یکی از برترین متخصصان در زمینه رادار و طراحی آن تبدیل شده بود. او که در شرکت «ری‌تئون» کار می‌کرد، در طراحی سیستم‌های راداری مؤثر در جنگ‌جهانی دوم نقش مهمی ایفا کرد؛ سامانه‌ای که یکی از برتری‌های نیروهای متفقین در جنگ بود.

کشف مایکرو‌ویو!
به گزارش همشهری، اسپنسر در سال1941در طول پروژه تحقیقاتی خود درباره رادار، متوجه یک نکته عجیب شد. او درحالی‌که داشت یک لوله خلأ جدید به نام مگنترون را آزمایش می‌کرد، متوجه شد که شکلات درون جیبش آب شده است. این اتفاق برای او بسیار جالب بود، به‌همین دلیل تصمیم گرفت آزمایش دیگری نیز انجام دهد. این بار اسپنسر دانه‌های ذرت را نزدیک لوله گذاشت و دید که ذرت‌های خشک می‌ترکند و تبدیل به پاپ‌کورن می‌شوند. بنابراین او نتیجه گرفت، آب‌شدن شکلات و پخته شدن ذرت‌ها هر دو ناشی از بودن در معرض انرژی کم چگالی مایکرو‌ویو است. اسپنسر آزمایش با سایر مواد غذایی را بر همین اساس ادامه داد. او با خود می‌اندیشید، اگر ذرت این قدر زود پخته می‌شود، پس چرا سایر مواد غذایی اینگونه طبخ نشوند.

تکمیل طرح
پرسی که از کشف خود شگفت‌زده بود، به‌ فکرتکمیل طرح و ساختن یک دستگاه ویژه برای پخت‌وپز افتاد. او به ذهنش رسید که تمام این فعل‌و انفعالات را درون یک جعبه فلزی صورت بدهد. بدین‌ترتیب انرژی‌ای که وارد جعبه فلزی می‌شد نمی‌توانست از آن خارج شود و میدان الکترومغناطیس با چگالی بالاتر ایجاد می‌کرد. اسپنسر هنگامی که غذا را درون جعبه می‌گذاشت و انرژی مایکرو‌ویو را به آن می‌تاباند، دمای ماده غذایی خیلی سریع بالا می‌رفت. اینگونه بود که دستگاه مایکرو‌ویو در سال1945اختراع شد. 2سال بعد، یعنی در سال1947نخستین مایکرو‌ویو جهان وارد بازار شد. وسیله‌ای با طول یک متر و 83سانت، وزن 340کیلوگرم و قیمتی 5هزار دلاری!

روش کارکرد دستگاه
فرکانس امواج مایکرو‌ویو از امواج مرئی کمتر است، بنابراین انرژی‌شان هم کمتر است. دلیل گرم‌شدن مواد غذایی با امواج مایکرو‌ویو این است که مولکول‌های مواد هم مانند بقیه اجسام فرکانس طبیعی دارند. فرکانس طبیعی آنها، فرکانس ارتعاشات نامنظم آنهاست. هنگامی که فرکانس امواج در محدوده فرکانس طبیعی مولکول باشد، می‌توانند دامنه جنبش مولکول‌های قطبی را بیشتر و بر شدت نوسان مولکول‌ها اضافه کنند. این نوسان‌های کوچک می‌توانند تبدیل به نوسان‌های بزرگ‌تر شوند.

افزایش دمای ماده غذایی
هنگامی که اسپنسر غذا را درون جعبه می‌گذاشت و انرژی مایکرو‌ویو را به آن می‌تاباند، دمای ماده غذایی خیلی سریع بالا می‌رفت

این خبر را به اشتراک بگذارید