• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88910
+
-

وزیر امور پارلمان!

ظریف 24بار برای پاسخگویی به مجلس رفته است

وزیر امور پارلمان!

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبرنگار

نمایندگان دوره فعلی حدود 180روز دیگر مستأجر ساختمان بهارستان هستند تا اگر بخت یارشان باشد 3ماه دیگر بتوانند وکالت خود از طرف مردم را تمدید کنند. 10آذر و روز مجلس بهانه‌ای بوده که بهارستان‌نشینان گزارش‌هایی از عملکرد خود ارائه دهند. در میان این گزارش‌ها یک آمار شگفت‌انگیز هم وجود دارد؛ 24بار حضور وزیر امور خارجه در مجلس!
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت گفته است: در مجلس دهم از 19وزیر کابینه 3 هزار سؤال ملی و منطقه‌ای مطرح شده است که از این میان 443سؤال از کمیسیون به هیأت رئیسه ارجاع شده است. به گفته او، وزرای کشور با 50سؤال، خارجه با 48سؤال، اقتصاد با 40سؤال، نفت با 33سؤال و نیرو با 29سؤال بیشترین سهم را از سؤالاتی داشته‌اند که به هیأت رئیسه ارجاع شده یا به‌عبارت دیگر نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر در کمیسیون قانع نشده است. نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 169سؤال از اول دوره دهم مجلس در صحن مطرح شده که 114مورد از این سؤالات ملی و مابقی منطقه‌ای بوده است و وزیر خارجه با 24سؤال بیشترین سهم را داشته و در واقع پاسخگو‌ترین وزیر کابینه تدبیر و امید بوده است. همچنین وزرای نفت به 18سؤال، اقتصاد14سؤال و جهادکشاورزی 11سؤال در صحن مجلس پاسخگو بوده‌اند و 80نفر از نمایندگان هم از سؤالات خود انصراف دادند.
نکته جالب اینکه ظریف تاکنون در 24بار حضور در مجلس که برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان بوده هیچ‌گاه کارت زرد نگرفته و به‌عبارتی همیشه نمایندگان از پاسخ‌های او قانع شده‌اند.

محمدجواد ظریف آخرین بار سه هفته قبل یعنی 12آبان به مجلس رفت که البته این بار این حضور بدون حرف و حدیث نبود، او که برای پاسخ به دو سؤال نمایندگان به مجلس رفته بود در سخنان خود از احضار مکرر خود به مجلس گله کرد و با کنایه گفت: قرار بود در جلسه ساعت ۱۵ امروز شورای‌عالی امنیت ملی حضور پیدا کنم و به همین دلیل از هیأت رئیسه خواستم تا سؤال را به جلسه دیگری موکول کنند، اما هیأت رئیسه پارلمان موافقت نکرد و بنده با وجود آنکه طی این مدت ۸ بار در مجلس برای پاسخگویی حضور یافته بودم امروز هم حاضر شدم.
ظریف پس از پایان سخنانش برای شرکت در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی مجلس را ترک کرد و همین خشم نمایندگان را برانگیخت، او یک روز بعد به خبرنگار همشهری گفته بود که از قبل با هیأت رئیسه مجلس زمان حضور خود را فیکس کرده اما نمایندگان 25دقیقه دیر‌تر جلسه را آغاز کرده‌اند به همین دلیل او مجبور به ترک جلسه و حضور در جلسه بعدی شده است.
روز یکشنبه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فرا رسیدن روز مجلس گفت: هم دولت و هم وزارت خارجه همیشه تعامل گسترده و سازنده و خوبی با نمایندگان مجلس داشته و مثل آقای ظریف کمتر وزیر خارجه‌ بعد از انقلاب و حتی شاید قبل از انقلاب بوده که اینقدر به مجلس پاسخگو باشد و همواره در صحن و نشست‌های کمیسیون‌ها حضور داشته و به سؤالات نمایندگان پاسخ داده است و این پاسخگویی را ادامه خواهیم داد.

مرور سؤالات نمایندگان از ظریف نشان می‌دهد که برجام بیشترین سهم از سؤالات را داشته علاوه بر این عدم‌همراهی وزارت خارجه در برگزاری نمایشگاه هولوکاست، تغییرات در وزارت خارجه، دیپلماسی اقتصادی، حوادث تروریستی شرق کشور، حمله ترکیه به کردهای سوریه و سد‌سازی‌ در ترکیه، FATF، اظهارات درباره پولشویی و وقت کشی اروپا در برجام از دیگر سؤالات نمایندگان از وزیر امور خارجه بوده است.
سال 92فقط در یک‌بار حضور، ظریف به سؤالات 99نماینده پاسخ داده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید