• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88896
+
-

خودت را معرفی کن!

نیما شفیع‌زاده
رعایت اصول رزومه‌نویسی می‌تواند نخستین اقدام برای رسیدن به شغل دلخواهتان باشد. جدا از اینکه آن کارفرما شما را از قبل می‌شناسد یا نه، نخستین برخورد او با شما از طریق رزومه‌ای که برایش ارسال می‌کنید صورت می‌گیرد و طبق آن نوعی پیش‌داوری درباره شما خواهد کرد. مخصوصاً وقتی یک موقعیت شغلی متقاضی زیادی داشته باشد، رزومه شما می‌تواند طوری تهیه و تنظیم شود که نظر کارفرما را به‌خود جلب کند. خود این کار یک هنر است و من در ادامه می‌خواهم تکنیک‌هایی را برای ارائه این هنر به شما بگویم.

سه نکته حیاتی!
1.رزومه فقط سابقه کار نیست! خیلی از دوستان هستند که وقتی به آنها می‌گویم: «برای خودت رزومه‌ای درست کن»، می‌گویند: «نه من سابقه کار ندارم.» رزومه فقط سابقه کار نیست. شما مهارت‌ها و توانایی‌ها و انگیزه‌هایی دارید که می‌توانید با آنها کار و برای خودتان سابقه کار درست کنید.
2.صادق باشید و بزرگ‌نمایی نکنید. به این فکر کنید که اگر به مصاحبه کاری دعوت شوید، باید از اظهارنظرهایتان دفاع کنید اگر هم بتوانید در ابتدای کار از آن دفاع کنید، در بلند‌مدت ممکن است بزرگ‌نمایی‌های شما برای کارفرما رو بشود؛ مگر اینکه خوش‌شانس باشید.
3.رزومه را به زبان گویا بنویسید. اینکه رزومه شما به زبان فارسی باشد یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، به انتخاب شما بستگی دارد. اگر قصد دارید برای شرکتی که تمام کارکنانش فارسی‌زبان هستند رزومه بفرستید، به همان زبان فارسی رزومه خود را ارسال کنید. اما اگر کارمندان و مسئولان آن کسب‌وکار انگلیسی‌زبان هستند، باید نسخه انگلیسی رزومه‌تان را ارسال کنید. نوشتن رزومه به زبان انگلیسی لزوماً نشان‌دهنده باکلاس‌بودن شما نیست.

ساختار رزومه:
اطلاعات شخصی
در این قسمت توضیحاتی را درباره اطلاعات شخصی‌ای که می‌توانید در رزومه خود بنویسید، ذکر کردم.
 عکس:
 عده‌ای بر این باورند که به‌طور‌کلی داشتن عکس خوب نیست؛ زیرا ممکن است پیش‌داوری‌هایی به‌وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه‌مند باشد تصویر شما را ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست که عکس بگذارید یا خیر.
 نام و نام خانوادگی:
 نیازی به نوشتن نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای‌ نیست. نام و نام خانوادگی‌ای را که به آن مشهور هستید در رزومه‌تان بنویسید؛ چون فقط در زمان رد‌شدن بیمه و واریز حقوق اسم و فامیل شناسنامه‌ای شما کاربرد دارد که آن اطلاعات را می‌توان بعد از استخدام به کارگزینی کسب‌وکار مدنظر ارائه داد.
 عنوان شغلی:
 در عنوان شغلی، تخصص و مهارتی را بنویسید که دوست دارید به آن شناخته شوید. ترجیحاً بیش از یک تخصص را ننویسید.
  سن:
 حتماً روز، ‌ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن صرف سال تولد خودداری کنید.
 وضعیت تأهل:
 می‌توانید به وضعیت تأهل و تجرد خودتان اشاره کنید. شاید در موقعیت شغلی‌ای که می‌خواهید برای آن اقدام کنید بحث متأهل یا مجرد بودن مهم باشد.
 محل سکونت:
 در محل سکونت، نوشتن اسم شهر کافی است و نیازی نیست آدرس خود را تا پلاک خانه هم بنویسید.
 وضعیت نظام وظیفه:
 این قسمت ویژه آقایان است. ترجیحاً دلیل معافیت یا نداشتن کارت پایان خدمت‌تان را ذکر کنید.
اطلاعات تماس
درخصوص اطلاعات تماس ترجیحاً کانال‌های ارتباطی‌ای را بنویسید که زود‌به‌زود به آنها سر می‌زنید مثل شماره موبایل، ایمیل و ...

درباره من
در این قسمت باید خودتان را به‌خوبی به کارفرما معرفی کنید. چیزهایی را بگویید که در سایر قسمت‌های رزومه‌تان ننوشته‌اید؛ یعنی در «درباره من» حرف تکراری نزنید.

اطلاعات تحصیلی
در این قسمت باید مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشگاه و سال شروع و پایان آن را ذکر کنید. اگر هم مشغول به تحصیل هستید، حتماً بنویسید. درصورت فارغ‌التحصیل بودن می‌توانید معدلتان را هم ذکر کنید؛ ولی به‌نظر من موضوع مهمی برای کارفرماها نیست.

سوابق کاری
 نام کسب‌وکار: اول از همه نام کسب‌وکاری که در آنجا کار می‌کردید ذکر کنید.
 عنوان شغلی: سِمتی که در آن کسب‌وکار فعالیت می‌کردید ذکر کنید.

مهارت‌ها
در این قسمت می‌توانید مهارت‌های خودتان را به 4 دسته کلی تقسیم‌ کنید. 
 مهارت: به مهارت‌هایی که به‌صورت آکادمیک یا به‌صورت خودآموزی کسب کرده‌اید اشاره کنید. 
 ابزارها و نرم‌افزارها: نرم‌افزارهایی که با آنها آشنایی دارید ذکر کنید. 
 زبان: بلد‌بودن زبان دوم یا بیشتر، درواقع یعنی زبانی غیراز زبان مادری، برای بعضی موقعیت‌های شغلی امتیاز به‌حساب می‌آید. 
 دوره‌ها و مدارک: اگر در دوره خاصی شرکت کرده‌اید، حتماً نام دوره، مدت‌زمان دوره را در این بخش ذکر کنید.

توصیه‌نامه
اگر در موقعیت‌های شغلی قبلی بودید، می‌توانید از کارفرمایتان یک متن توصیه‌نامه بگیرید و در رزومه‌تان ذکر کنید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید