• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88884
+
-

کسانی که عملکرد مناسب نداشتند برکنار شدند

به گفته شهردار پایتخت، خسارت‌ اعتراض‌های هفته گذشته به اموال شهرداری تهران زیاد نبود

کسانی که عملکرد مناسب نداشتند برکنار شدند

محمد سرابی _ خبر‌نگار

پس از یک هفته بارندگی و اعتراض‌ به قیمت بنزین که چهره شهر را تغییر داده بود، نخستین پرسش‌ها از شهردار تهران به همین 2 مورد اختصاص داشت. «پیروز حناچی» در این‌باره گفت: کسانی که باید در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دادند، ولی این کار را نکردند، برکنار شدند و این برکناری تأثیر خود را در سطح مدیران گذاشت اما نیازی به اعلام آن و ایجاد سروصدا در این زمینه نبود.

او درباره خسارت‌های وارد شده به اموال شهرداری در جریان اغتشاشات هفته پیش، اظهار کرد: خسارت‌هایی که در 22منطقه برآورد شد، زیاد نیست و خسارت اصلی شامل چند دستگاه اتوبوس و ساختمان یکی از نواحی بود.
شهردار روز سه‌شنبه با مترو به منطقه 17رفت و در پایانه متروی زمزم در مراسم اهدای تعدادی دوچرخه‌ به شهروندان و دانش‌آموزان این منطقه حضور پیدا کرد. حناچی که بازدید‌ از پروژه‌های این منطقه را با دوچرخه انجام داد، درباره اقدامات شهرداری گفت: منطقه ۱۷ از مناطق پرتراکم و جنوبی تهران است و رسیدگی به امور این منطقه برای ما در اولویت قرار دارد. تلاش ما این بود که پروژه‌ها با کمترین قیمت خدمات در این منطقه در اختیار مردم قرار گیرد. ۱۷ پروژه‌ای که افتتاح شد بیشتر مبتنی بر ایجاد دسترسی‌های محلی، هوشمند‌سازی‌، ساخت بوستان و تملک پلاک‌هایی برای ارائه خدمات عمومی بود.
شهردار با اشاره به آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: فیلتر دوده تعدادی از اتوبوس‌های شهر تهران در حال نصب است و در این مسیر از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفتیم. قطعا ما در ماه‌های آذر و دی با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم که آلودگی به سمت زمین می‌آید و باید منشأ آلودگی در این دوران بیشتر کنترل شود. در 2 هفته گذشته کنترل وسایل نقلیه سنگین انجام شد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنیم و بیشتر از خودروهای عمومی بهره ببریم.
او ادامه داد: ما در ساعات پیک مترو و اتوبوس‌ها فشار زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کنیم اما از سوی دیگر نیز در تلاشیم که بتوانیم با کمک دولت، اتوبوس‌ها و قطارهای جدیدی تامین کنیم. دولت در این زمینه خط اعتباری تامین کرده است و امیدواریم واگن‌های جدید به‌صورت آماده وارد مجموعه شود.

حناچی افزود: جریان هوا و بارندگی‌ها هم تأثیر بسیاری بر شرایط وارونگی هوا دارد که جریان هوا در ارتفاع کمتر از 10متر هم در این میان اهمیت دارد. مدتی پیش من این موضوع را مطرح کردم اما برخی آن را به مزاح گرفتند.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره مساحت واحدهای ساخته شده در طرح مسکن ملی، گفت: درباره متراژ صحبتی نشده است اما شیوه‌های طراحی می‌تواند واحد کوچک را بسیار «فاخر» کند. ما پیشنهاد‌های خود را در قالب لایحه‌ای برای دولت ارسال می‌کنیم و مبتنی بر تشویق و دعوت از بخش خصوصی، این واحدها را برای زوج‌های جوان آماده خواهیم کرد. قطعا این موضوع در کمیسیون‌های دولت مطرح و متراژ و سایر مسائل آن در آنجا بررسی خواهد شد.
او درباره کاهش یک‌ساعته طرح ترافیک در شهر تهران نیز گفت: قطعا بحث‌ محدوده و زمان طرح ترافیک کارشناسی است و باید اجازه بدهیم ادامه پیدا کند. به‌نظرات پلیس هم پاسخ‌های کارشناسی داده شده و فکر نمی‌کنم نیازی به انتشار آن باشد.
حناچی درباره تجمیع پلاک‌ها و نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: امتیازاتی که در حوزه پلاک‌های فرسوده داده می‌شد، هیچ‌گاه لغو نشده اما در مورد تسهیلات تشویقی بانک‌ها وقفه ایجاد شده بود که در تلاش هستیم تا این تسهیلات داده شود و کار سریع‌تر پیش برود. همچنین تلاش می‌کنیم در مناطق جنوبی تسهیلات دیگری را برقرار کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا ۵۰ میلیون تومان وام جهت نوسازی بافت فرسوده کفایت می‌کند، ‌گفت: مسائل اقتصادی به دستگاه‌های اقتصادی برمی‌گردد، ولی ما نیز تلاش‌هایمان را جهت ارائه مشوق‌ها ادامه می‌دهیم.
حناچی همچنین درباره طرح نیلوفری، گفت: بخشی از هویت منطقه 17به خط راه‌آهن بازمی‌گردد و بسیاری از ساکنان این منطقه کارکنان راه‌آهن بودند.
شهردار منطقه 17نیز در این بازدید گفت: در محدوده طرح نیلوفری مزرعه خانوادگی ایجاد شده است که 165خانواده اکنون در آن مشغول کاشت و برداشت سبزیجات و محصولات کشاورزی هستند و کار نگهداری و آبیاری را شهرداری برعهده دارد.
محمود کلهری درباره دیگر پروژه‌های شهرداری این منطقه، تأکید کرد: امکان دسترسی از بزرگراه شهید کاظمی به خیابان غلامرضایی برقرار نبود که مسیر ساخته شده حدود 4کیلومتر این فاصله را کم می‌کند. استخر «آدم و حوا» که شامل 2 استخر مجزاست و همینطور پایانه شهید چراغی (متروی زمزم) که شامل مد‌های مختلف حمل‌ونقل خصوصا دوچرخه است نیز از دیگر پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در این روز هستند. 

شهردار:امتیازاتی که در حوزه پلاک‌های فرسوده داده می‌شد، هیچ‌گاه لغو نشده اما در مورد تسهیلات تشویقی بانک‌ها وقفه ایجاد شده بود که در تلاش هستیم تا این تسهیلات داده شود و کار سریع‌تر پیش برود

   تعهدات متقابل اوقاف و شهرداری

یکی از موضوعاتی که در روز افتتاح پروژه‌های منطقه 17مطرح شد، مربوط به تعهدات متقابل شهرداری و دیگر ارگان‌ها بود. به گفته شهردار منطقه 17در یکی از ملاقات‌های مردمی، یکی از شهروندان منطقه مشکل ملک مسکونی خود در نزدیکی امامزاده حسن(ع) را مطرح کرد که با وجود فرسودگی اجازه ساخت‌وساز یا فروش نداشت. پیگیری شهرداری منطقه منجر به کشف قراردادی میان اداره اوقاف و شهرداری در سال 1375شد که براساس رأی کمیسیون ماده 5اوقاف در مقابل ساخت پاساژ در ضلع غربی باید 23ملک مسکونی در ضلع شرقی را خریداری کند و برای تخریب و تبدیل به فضای سبز به شهرداری تحویل دهد. در این مدت، پاساژ ساخته شده و در حال بهره‌برداری بود؛ درحالی‌که بخش دیگر قرارداد انجام نشده بود. امسال اوقاف با خرید و انتقال سند تعدادی از این املاک و اقدام برای خرید دیگر خانه‌ها اجرای تعهدات خود را شروع کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید