• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88878
+
-

گفت‌وگوی بی‌پرده مسئولان شهری با مردم

4نماینده مجلس، یک عضو شورای شهر، فرماندار و معاون فرماندار تهران و شهردار منطقه8 روز گذشته در برابر شهروندان حاضر شدند تا مشکلاتشان را رفع کنند

گفت‌وگوی بی‌پرده مسئولان شهری با مردم

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

این راه ساخته‌شده را باید به فال نیک گرفت؛ راه ارتباط مردمی با مسئولان و مدیران شهری. راهی که البته شهروندان نمی‌خواهند رنگ و بوی سیاسی به‌خود بگیرد تا نیازمندی‌ها و مشکلات محله‌هایشان از مسیر درست برآورده و رفع شود.
یکی از وعده‌هایی که مدیریت شهری دوره فعلی به مردم داده بود، ایجاد مکانیسم‌هایی برای شنیدن صدا، دریافت ایده‌ها و پاسخ به درخواست‌های‌ آنها بود. حالا چند مکانیسم و امکان ارتباطی برای این منظور برقرار شده که از قرار معلوم تاکنون نتایج مثبتی هم داشته است؛ آنگونه که مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران به همشهری می‌گوید: «شفافیت مهم‌ترین دستاورد برقراری ارتباط درست با مردم است.» راه‌اندازی سایت شفافیت، ایجاد سامانه جامع مصوبات شورا و دیدارهای رودررو با مردم مناطق مختلف تهران ازجمله مواردی است که از این حیث انجام شده تا شهروندان بی‌پرده حرف‌شان را با مسئولان شهری در میان بگذارند.

برگزاری 44دیدار مردمی بین تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس، اعضای شورای شهر تهران، فرماندار و نماینده او با مردم و گفت‌وگو با شورایاران مناطق 22گانه تاکنون از جنس برقراری ارتباط بی‌واسطه با پایتخت‌نشینان است. آخرین ایستگاه این دیدارهای مردمی منطقه‌8 شهر تهران بود. آخرین ایستگاه از این نظر که انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم و به همین دلیل برای جلوگیری از سیاسی‌شدن کار و شائبه تبلیغاتی‌شدن دیدارها، تا اطلاع بعدی چنین دیدارهایی برگزار نخواهد شد.
بر این اساس مسجد امام‌رضا(ع) در شرق تهران، دوشنبه‌شب، میزبان 4نماینده مجلس، عضوی از شورای شهر تهران، فرماندار و معاون فنی- عمرانی او، شورایاران محله‌های مختلف منطقه‌8، شهردار منطقه و تعدادی از کسبه، فعالان مدنی و شهروندان بود تا درباره اقداماتی که باید انجام شود، با همفکری یکدیگر  تصمیمات اساسی بگیرند. اگرچه بخشی از برنامه هم به کارهایی که صورت‌گرفته، اختصاص داشت. مهناز استقامتی، شهردار منطقه8 در همین ارتباط به همشهری گفت: «نتیجه جلسات قبلی 15مصوبه بود که بیش از 8مصوبه تا اواخر شهریور امسال به سرانجام رسیده‌است.» 

شاید تا الان 44جلسه میان مسئولان و مردم در 22منطقه تهران برگزار شده اما منطقه‌8 را از این بابت باید تا حدودی پیشگام برای برقراری دیدارهای رودررو و شفاف در آینده دانست. جلسه دوشنبه‌شب اگرچه ایستگاه آخر نامیده شد، اما پایه‌گذاری دیدارهای بعدی پس از انتخابات مجلس یازدهم بود. حضور تعداد زیادی از مردم، ارائه گزارش دقیق از فعالیت‌های انجام‌شده، دادن وقت به حاضران برای بیان درخواست‌های خود و حضور رسانه‌ها باعث شد تا بسته‌ای کامل از یک ‌مکانیسم بی‌پرده شکل بگیرد. تا جایی که حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، گفت: «دیدارهای اینچنینی به‌دلیل ثمره مناسبی که دارند، باید تدوام داشته باشد. حال اگر انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم، می‌توانیم بدون حضور کسانی که نامزد می‌شوند، جلسات را ادامه دهیم.»
در جلسه دیدار مردمی با مسئولان و مدیران شهری منطقه8، پروانه مافی، فریده اولادقباد و علیرضا محجوب از مجلس شورای اسلامی، عیسی فرهادی، فرماندار تهران، غلامرضا آرام، معاون فنی- عمرانی فرمانداری و مدیران شهری نیز حضور داشتند. 5تصمیم مهم در این جلسه گرفته شد که اعطای تسهیلات تشویقی به مالکان بافت‌های فرسوده، ایمن‌سازی مدارس، تامین کانکس‌های نیروی انتظامی در محله‌هایی که امنیت‌شان کاهش پیدا کرده، به‌خصوص در محله‌های ناحیه‌3 منطقه، تعیین تکلیف 2زمین ورزشی که در اختیار دیگران است و مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند، ساخت یک‌بیمارستان با همکاری دولت و توسعه سرانه پارکینگ در ناحیه‌3 منطقه 5تصمیم این رودررویی مردم و مسئولان بود. در زیر برخی از صحبت‌های مسئولان حاضر در جلسه را به‌طور خلاصه می‌خوانید.

نمایندگان تهران در مجلس، اعضای شورای شهر تهران، فرماندار و نماینده او  تاکنون 44دیدار با مردم داشته و پای درد دل آنان نشستند تا از مشکلات محله‌ها و درخواست‌های شهروندان برای بهبود زندگی شهری مطلع شوند

مصطفی کواکبیان
نماینده مردم تهران در مجلس

با توجه به وسعت و تعداد محلات این منطقه مشکلات چندانی در حوزه مدیریت شهری وجود ندارد و اقدامات صورت گرفته مدیریت شهری قابل تقدیر است. در این میان باید مشکلات موجود در محله‌های کم برخوردار در دستور کار قرار گیرد. مسئولان باید درد دل مردم را شنیده و برای حل مشکلات محلات تلاش کنند. برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل صدای مردم و گروه‌های مدنی را بشنویم باید در یک‌محل تجمع قانونی ایجاد شود که شهرداری و دولت با همکاری یکدیگر چنین فضایی را می‌توانند فراهم کنند؛ اینگونه صف معترضان از اغتشاشگران جدا می‌شود.

مهناز استقامتی
شهردار منطقه 8

در منطقه8 هم مدیران عالی‌رتبه کشوری و هم مدیران شهری سکونت دارند، که سعی کرده‌ایم در اداره منطقه نیز از نظرات و دیدگاه‌های مناسب آنها استفاده کنیم.این منطقه مساحتی به وسعت 144هکتار بافت فرسوده دارد که برای نوسازی آنها بسته‌های تشویقی درنظر گرفته شده است. تاکنون 60درصد این بافت‌ها، نوسازی شده است که جزو معدود مناطقی هستیم که تا این میزان نوسازی داشته‌ایم. از سوی دیگر یکی از نیازهای شهروندی ضروری این محدوده تامین سرانه‌های درمانی و بهداشتی است. اما باید بگویم که ساخت بیمارستان از وظایف ذاتی شهرداری نیست اما ما آمادگی داریم با تمام ظرفیت در صدور پروانه و پرداخت عوارض در خدمت ساخت بیمارستان که از خواسته‌های اصلی شهروندان منطقه است، باشیم. برای توسعه سرانه فضای سبز و پارکینگ در ناحیه3 نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت. با هماهنگی به عمل‌آمده با معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و دریافت اعتبار مناسب توانستیم ملک فرش پاتریس را  برای پارکینگ طبقاتی بخریم.

پروانه مافی
نماینده مردم تهران در مجلس

منطقه 8جزو پرجمعیت‌ترین مناطق تهران است و در عین حال دارای شهروندانی متدین و انقلابی با شهدای فراوان است. با توجه به تلاش‌های انجام شده، امیدوارم کیفیت زندگی در‌شأن شهروندان این منطقه بیش از پیش فراهم شود. افزایش سرانه پارکینگ در این منطقه و توجه به مدارس فرسوده ازجمله مطالبات اصلی مردم این منطقه به‌حساب می‌آید. در ضمن تعداد زیادی مدیران شهری خانم به‌کار گرفته شده‌اند که خوب است این روند ادامه یابد.

علیرضا محجوب
نماینده تهران در مجلس

موضوعی که همه ما نماینده‌های مجلس باید به آن توجه کنیم این است که برای حل مشکلات بدون مشارکت مردم نمی‌توان کاری کرد. در برخی جاها رانت و فسادها باعث شده بین مردم و مسئولان بی‌اعتمادی حاکم شود. در این بین توجه به مسائل فرهنگی در یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران نباید فراموش شود.

حجت نظری
عضو شورای اسلامی شهر تهران

یکی از تغییر رویکردهای صورت گرفته در مدیریت شهری فعلی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به جای ساخت اتوبان‌های شهری است. در شورای پنجم و شهرداری تهران به‌دنبال افزایش زیرساخت‌های فضاهای فرهنگی و اجتماعی هستیم، تا از این طریق خدمت رسانی بیشتری به شهروندان داشته باشیم. هفته آینده به اتفاق آقای محمدجواد حق‌شناس، عضو دیگر شورای شهر تهران برای پیگیری ساخت سینما در منطقه 8، مذاکراتی را با بنیاد مستضعفان خواهیم داشت. موضوعات مربوط به فضاهای ورزشی را هم پیگیری می‌کنیم.

عیسی فرهادی
فرماندار شهر تهران

تاکنون 44جلسه دیدار مردمی به همراه نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در مناطق مختلف شهری پایتخت برگزار شده است. این جلسات نتایج خوب و قابل توجهی را به همراه داشت و ما توانستیم از زبان مردم با مشکلات و معضلات شهری آشنا و برای رفع آن اقدام کنیم. این سری از جلسات دیدار مردمی به‌دلیل شروع فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و آخرین آن نیز در منطقه 8 برگزار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید