• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88827
+
-

ضیافت گرافیست‌ها در سرو نقره‌ای

ششمین دوسالانه طراحی گرافیک ایران 22 آذر افتتاح می‌شود

ضیافت گرافیست‌ها در سرو نقره‌ای


امسال نیز مانند 5 دوره گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران دوسالانه سرو نقره‌ای را به میزبانی خانه هنرمندان از 22آذر‌ماه برگزار می‌کند.
 فراخوان این دوره در بخش‌های نشان و هویت، نشر، تبلیغات و گرافیک محیطی، پوستر، دیجیتال، تولیدات استودیوها و... منتشر شد.



مهرداد احمدی‌شیخانی، یکی از بنیانگذاران انجمن صنفی طراحان گرافیک و یکی از داوران بخش نشر اعضای این انجمن که با آثار خود در این بینال حضور خواهد داشت، درباره راه‌اندازی این دوسالانه توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک به همشهری، می‌گوید: «زمانی تمام دوسالانه‌های گرافیک تهران برگزار نشد و با تعطیلی این دوسالانه‌ها، انجمن صنفی طراحان گرافیک تصمیم گرفت دوسالانه‌ای را برگزار کند که با برگزاری آن اعضای انجمن بتوانند آثارشان را به نمایش بگذارند و در کنار این دوسالانه به نام «سرو نقره‌ای‌» کتاب آن هم چاپ ‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «سرو نقره‌ای بازتاب فعالیت 2ساله هنرمندان این انجمن صنفی بوده و تلاش بر این است که بتواند سابقه حرفه‌ای طراحی گرافیک را در کشور ثبت کند و در آینده منبعی باشد برای کسانی که به این هنر علاقه دارند و در این زمینه کار می‌کنند. ادامه این دوسالانه می‌تواند یک منبع و حافظه تاریخی طراحی گرافیکی در ایران باشد.» وی در پاسخ به این سؤال که این دوسالانه آیا رقابتی است، توضیح می‌دهد: «دوسالانه سرو نقره‌ای رقابتی نیست. هر چند تیم داوری دارد و برگزیدگانش اعلام خواهد شد اما حالت مسابقه ندارد، بلکه آثاری معرفی می‌شوند که بتوانند نمونه‌های حرفه‌ای طراحی گرافیکی را در معرض دید عموم قرار دهند.» به گفته شیخانی این انجمن هزار و 800 عضو دارد که در هر بینال معمولا 200تا 300هنرمند در آن شرکت می‌کنند. وی در این‌باره و حضور طراحان گرافیک می‌گوید: «شرکت در دوسالانه اختیاری است. هنرمندان این حوزه همیشه سعی دارند بهترین‌ها را به نمایش بگذارند اما الزاما همه آنها شرکت نمی‌کنند. به‌طور مثال در حوزه طراحی گرافیک کارها سفارشی است و بدون سفارش معنایی ندارد و گاهی یک هنرمند طراحی دارد که دوستش ندارد؛ حتی اگر آن طراحی بهترین طرح باشد. به همین دلیل پیش می‌آید برخی از هنرمندان آثار خود را برای حضور در سرو نقره‌ای بفرستند. هنرمندان در این حوزه براساس حس شخصی خود آنها حضور دارند.»
آثار این دوسالانه از 22تا 29آذر در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود اما شیخانی عنوان می‌کند که سرو نقره‌ای در تلاش است که درصورت توافقات انجام شده و رسیدن به نتیجه مطلوب آثار بعد از تهران در برخی از شهرستان‌ها نیز به نمایش گذاشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید