• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88783
+
-

42شرکت شهرداری تهران در راه بورس

گفت‌وگوی همشهری با سیدمحمودمیرلوحی، درباره جزئیات ادغام و عرضه سهام شرکت‌های وابسته به شهرداری در بورس

42شرکت شهرداری تهران در راه بورس

به گفته یک عضو شورای شهر،42شرکت زیرمجموعه شهرداری دریکدیگر ادغام و دربورس عرضه می‌شوند. اطلاعات همشهری نشان می‌دهد شرکت‌های اتوبوسرانی، مترو، شهروند، شهر آفتاب، مؤسسه همشهری وشرکت شهرسالم نامزد‌های اصلی نخستین عرضه‌های سهام در بازار سرمایه هستند.

به گزارش همشهری، شورای شهر، شهرداری تهران را ملزم کرده شرکت‌های زیر مجموعه خود را وارد بازارسرمایه کند.براساس این مصوبه، شهرداری تهران موظف است حداکثرتا 3‌ماه آینده (حداکثر اول اسفند) لایحه‌ای را به همین منظور به شورا ارائه کند. به‌نظر می‌رسد همه شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری از استاندارد‌های لازم برای ورود به بورس برخوردار نیستند، اما علی صحرایی، مدیرعامل بورس در این‌باره گفت: درصورتی که شرکت‌های مدنظر شهرداری، قابلیت ورود به بورس را نداشته باشند می‌توانند وارد مذاکره برای ورود آنها به فرابورس شوند. سخنان صحرایی به‌معنای آن است که درصورت تصویب لایحه فروش سهام شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری برای ورود به بازار سرمایه، امکان عرضه بخش زیادی از سهام این شرکت‌ها در بورس یا فرابورس وجوددارد.

دلایل عرضه سهام
سید محمودمیرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره دلایل تصمیم شورا برای عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری در بورس گفت: یکسری فعالیت‌هایی مرتبط با شهرداری وجود دارد که براساس تجارب جهانی، از عهده بخش خصوصی هم برمی‌آید و در دنیا هم تجارب مختلفی در این‌باره وجود دارد؛ بر همین اساس شورای شهر، شهرداری تهران را به ارائه لایحه‌ای برای واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه در بازار سرمایه مکلف کرد. اوافزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که برای شفاف شدن ساختارهای موجود و منظم شدن حساب و کتاب‌ها در شهرداری، بهتر است سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. با این کار بهره‌وری در شرکت‌ها افزایش می‌یابد و شرکت‌ها در فضای اقتصاد رقابتی از کارایی بالاتری برخوردار خواهند شد.
او افزود: اگرچه محدویت‌ها و چالش‌هایی از جنبه پرداخت یارانه و قیمت تمام‌شده محصولات و خدمات حوزه شهری وجود دارد، اما این کار قابل اجراست و می‌توان همچنان یارانه‌هایی را که در این حوزه ارائه می‌شود به طریق دیگر، بعد از خصوصی‌سازی‌ به مصرف کننده‌ها، ارائه کرد.
میرلوحی با بیان اینکه امکان ادامه وضع فعلی با مدیریت عمومی یا دولتی وجود ندارد، تأکیدکرد: تقریبا همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ساختار دولتی به دلایل مختلفی کارآمدی، بهره‌وری و شفافیت ندارد بنابراین امکان ادامه فعالیت در یک ساختار غیرشفاف وغیراقتصادی یا به تعبیری دولتی وجود ندارد.
او با بیان اینکه اقتصاد دولتی دیگر قابل دوام نیست و مرتب دچار کسری بودجه می‌شود و مشکل درکشور ایجاد می‌کند، اضافه کرد: دلیلی ندارد چون حمل‌ونقل عمومی یارانه‌بگیر است، ساختار آن همچنان دولتی باقی بماند. در واقع می‌توان سیستم‌های حمایتی را برای پایین نگاه داشتن قیمت تمام‌شده در بخش‌های یارانه‌بگیر بعد از اجرای خصوصی‌سازی‌ همچنان اجرا کرد. این عضو شورای شهر اضافه کرد: درقالب این طرح می‌توان ساختار مالی و اقتصادی همه شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری را اصلاح و فضا را برای سود آوری و رقابت پذیری این شرکت‌ها فراهم کرد.

عرضه سهام 42شرکت 
میرلوحی درپاسخ به این پرسش که چند شرکت از زیرمجموعه‌های شهرداری قابل واگذاری است، گفت: تعداد شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری 42شرکت است که اخیرا براساس تصویب طرحی در شورای شهر برای اصلاح اساسنامه تعداد زیادی از این شرکت‌ها در یکدیگر ادغام خواهند شد. او در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های زیرمجموعه این 42شرکت هم به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، گفت: این شرکت‌ها خود شرکت‌های زیرمجموعه زیادی دارند، اما فعلا 42شرکت اصلی وابسته به شهرداری وارد بازار سرمایه خواهند شد.

واگذاری مترو، همشهری ، شهروند و شهرآفتاب
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که قرار است چه شرکت‌هایی درگام نخست سهامشان در بازار سرمایه عرضه شود؟ گفت: در گام نخست حداقل 2شرکت از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری وارد بازار سرمایه می‌شوند تا خودشان را از نظر ساختار مالی و اقتصادی با استاندارد‌های بورس تطبیق دهند و هماهنگ شوند.
میرلوحی در پاسخ به این پرسش که 2 شرکتی که باید درگام نخست در بورس عرضه شوند کدام شرکت‌ها هستند؟ گفت: این موضوع راخود شهرداری باید اعلام کند، اما به اعتقاد ما شرکت‌هایی مانند مؤسسه همشهری، شهروند، شهرآفتاب و  شرکت شهرسالم، ازجمله شرکت‌هایی هستند که می‌توان سهام آنها را در گام نخست وارد بازار سرمایه کرد. به گفته او، همچنین شرکت‌های فعال در بخش حمل‌ونقل شهری مانند اتوبوسرانی و مترو و یا شرکت‌های فعال در بخش سلامت قابل واگذاری هستند.
عضو شورای شهر افزود: ماحتی فکر می‌کنیم می‌توان حوزه ساخت و بهره‌برداری مترو را به بخش خصوصی واگذارکرد، اما همچنان یارانه‌ها را به مصرف‌کننده ارائه کرد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا شورای شهر الزامی برای واگذاری سهام مؤسسه همشهری ارائه کرده است، گفت: این موضوع را به‌عهده شهرداری گذاشته‌ایم تا در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

شهرداری لایحه را سریع‌تر ارائه کند
میرلوحی در پاسخ به این پرسش که طرح واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری چه زمانی به شورای شهر ارائه خواهد شد، گفت: ما امیدواریم حالا که شورا و مدیران شهرداری به این کار اعتقاد دارند هرچه سریع‌تر این کار انجام شود؛ چراکه این کار به نفع بخش‌های مختلف اقتصادی شهرداری است. درعین حال ما امیدواریم بسیاری از این شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری خودشان برای این کار پیشقدم شوند؛ چون خصوصی‌سازی‌ این شرکت‌ها منجر به ارتقای جایگاه، شأن و موقعیت‌شان می‌شود.

شورای شهر، شهرداری تهران را ملزم کرده تا حداکثر ظرف 3‌ماه، لایحه‌ای را برای ساماندهی و عرضه سهام شرکت‌ها به پارلمان شهر ارائه کند

این خبر را به اشتراک بگذارید