• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8878
+
-

کره ‌شمالی پای میز معامله هسته‌ای

گزارش
کره ‌شمالی پای میز معامله هسته‌ای

محمدامین خرمی|خبرنگار:

مقام‌های سیاسی کره‌شمالی و کره‌جنوبی برای برگزاری نشست سران 2کشور ظرف یک‌ماه آینده و آغاز مذاکرات با دولت آمریکا با هدف خلع سلاح هسته‌ای به توافق رسیدند.
طبق گفته هیأت مذاکره‌کننده‌کره‌جنوبی که روز گذشته از سفری 2روزه از پیونگ‌یانگ بازگشتند، رهبر جوان کره‌شمالی به‌طور مشخص اعلام کرده آماده است بدون پیش‌شرط مذاکرات با طرف آمریکایی را برای پایان دادن به سال‌ها مناقشه بر سر برنامه‌های هسته‌ای کشورش آغاز کند. کیم جونگ اون همچنین پذیرفته به نشانه حسن نیت، آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را در طول مذاکرات متوقف کند.
این برای نخستین‌بار است که کیم‌جونگ‌اون موضوع مذاکره با دولت آمریکا را مطرح می‌کند و از آمادگی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای کشورش می‌گوید. به گفته چونگ ایو یونگ، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که ریاست هیأت 5نفره این کشور در سفر به پیونگ‌یانگ را بر عهده داشت، کیم جونگ اون حتی اعلام کرده که حاضر است درصورتی که آمریکا به کره‌شمالی «تضمین امنیتی» بدهد، بر سر «برچیدن سلاح‌های هسته‌ای» هم مذاکره کند. او که از سال 2011به قدرت رسیده، بارها اعلام کرده است هرگز بر سر قدرت هسته‌ای کشورش معامله نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، دو طرف همچنین بر سر زمان و مکان دیدار سران دو کشور توافق کرده‌اند. قرار است یک‌ماه دیگر مون جائه‌این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در روستای «پانمونجوم» در منطقه مرزی میان دو کشور میزبان رهبر کره‌شمالی باشد. دوطرف بر سر راه‌اندازی یک خط تلفن مستقیم (موسوم به خط سرخ) میان سران 2کشور، پیش از این دیدار نیز به توافق رسیده‌اند و قرار است طی یک‌ماه پیش‌رو مذاکرات دو‌جانبه در سطح کارشناسان ادامه پیدا کند.
آنچه در مذاکرات 2روزه مقام‌های سیاسی 2کشور و همچنین ناهار‌کاری هیأت کره‌جنوبی با رهبر کره‌شمالی به‌دست آمده دست‌کم طی 10سال گذشته بی‌سابقه بوده است. حضور این هیأت در پیونگ‌یانگ پس از آن ممکن شد که ورزشکاران کره‌شمالی در اقدامی بی‌سابقه در مسابقات المپیک زمستانی کره‌جنوبی شرکت کردند.

کورسوی امید در سومین دیدار

تحولات در شبه‌جزیره کره در طول یک‌ماه گذشته با سرعت بسیار در جریان بوده است. طی این مدت وضعیتی که تا پای احتمال بروز یک جنگ تمام‌عیار هسته‌ای پیش رفته بود، ناگهان با فضای مذاکرات دیپلماتیک جایگزین شد. تنش میان دو کره در طول یک سال نخست حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، بیش از پیش افزایش پیدا کرده و کره‌شمالی بارها همسایه جنوبی خود را به حمله موشکی و هسته‌ای تهدید کرد. در این مدت، آمریکا نیز که متحد نزدیک کره‌جنوبی به شمار می‌رود، در درگیری‌های لفظی میان این دو کشور وارد شده و علیه کره‌شمالی مواضع تندی گرفت. دعواهای لفظی و تند دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، فصل بی‌سابقه بحران کره را رقم زد. سران کره‌شمالی و کره‌جنوبی قرار است یک‌ماه دیگر در روستایی دیدار کنند که 65سال پیش مقام‌های وقت دو کشور پس از 3سال جنگ، پیمان ترک مخاصمه امضا کردند؛ جنگی که 2.5میلیون کشته به جا گذاشت. این دیدار سومین دیدار سران 2کره طی بیش از 6دهه خواهد بود. 18سال پیش در بهار سال 2000، کیم دائه جونگ، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که به‌خاطر فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌اش با همسایه شمالی برنده جایزه صلح نوبل شد، در اقدامی بی‌سابقه به پیونگ‌یانگ سفر کرد. او با رهبر فقید کره‌شمالی کیم جونگ ایل دیدار کرد و دو‌طرف پس از 3روز مذاکره بر سر تلاش برای اتحاد دو‌کره و همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه توافق کردند. این دیدار بسیاری از خانواده‌های کره‌ای که در جریان جنگ کره در دهه 1950از هم دور افتاده بودند را بار دیگر به هم رساند. 2کشور همچنین در چارچوب همکاری مشترک، یک منطقه صنعتی در شهر مرزی کائه‌سونگ بنا کردند.
7سال بعد، دومین دیدار سران 2کره میسر شد. رو مو هیون، رئیس‌جمهور وقت کره‌جنوبی که همان سیاست‌های کیم دائه جونگ در قبال کره‌شمالی را دنبال می‌کرد به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا پیگیر توافقات قبلی باشد. قرار بود کره‌شمالی در قبال توقف برنامه هسته‌ای‌اش کمک‌های اقتصادی گسترده دریافت کند و از انزوای دیپلماتیک خارج شود. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و کیم جونگ ایل به یک توافق 8ماده‌ای دست پیدا کردند که ترک کامل مخاصمه و جایگزینی توافق آتش‌بس با یک توافق صلح دائمی، بخشی از آن بود؛ توافقی که هیچگاه بندهای آن به مرحله اجرا نرسید.

   واکنش دونالد ترامپ

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از اعلام خبر تمایل کره شمالی برای مذاکره، در پستی توییتری ضمن ابراز شک و تردید درباره این خبر نوشت: «دنیا هم نظاره‌گر است، هم منتظر! شاید امید واهی باشد. به هر حال آمریکا سخت آماده است هر دو راه را در پیش بگیرد [هم مذاکره؛ هم جنگ]!»

این خبر را به اشتراک بگذارید