• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88775
+
-

قضاوت بنزینی زود است

دیروز اثربخشی سهمیه‌بندی بنزین، در برخی اظهارنظرها زیر سؤال رفت. این در شرایطی است که هنوز هیچ مطالعه منسجمی درباره آثار ترافیکی و مفید این تصمیم صورت نگرفته است.

به گزارش همشهری، آنگونه که آمار وزارت نفت نشان می‌دهد مصرف بنزین پس از سهمیه‌بندی به‌نحو مؤثری در کشور کاهش یافته و از مصرف روزانه 105میلیون لیتر در تابستان 98، به مصرف روزانه 85میلیون لیتر در پایان هفته نخست اجرای سهمیه‌بندی رسیده ‌است. از سویی به‌علت 3برابر شدن هزینه ترددهای شهری در بیشتر شهرهای کشور و به‌ویژه تهران که بزرگ‌ترین ترافیک کشور را همواره دارد، تعداد مسافران وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش چشمگیری داشته است. در عین حال شنیده شده که ممکن است سهمیه‌بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نکند.

البته درخصوص صحت ناامیدی‌ها از تأثیر طرح سهمیه‌بندی بنزین، تنها آمار موجود مربوط به دوره نخست سهمیه‌بندی در ابتدای دهه 90 است که در آن روزها هم قیمت بنزین 3برابر نشده بود. در آن سال‌ها اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریبا معادل 3درصد در کاهش تصادفات اثربخش بوده و این 3درصد عددی حدود 551 نفر و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی یک‌ساله بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر می‌شود.
درعین‌حال یک منبع آگاه در وزارت نفت در گفت‌و‌گو با برنا با تکذیب ادعای مطرح شده گفت: مبنای سخنان رئیس پلیس راهور را نمی‌دانیم ولی طبق آمار مستند ما مصرف بنزین کاهش یافته است و در این مورد به‌زودی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اطلاعیه می‌دهد.
حال باید دید در شرایط فعلی و با افزایش 3برابری قیمت بنزین شرایط چگونه خواهد شد و مطالعات کارشناسانه چه نتیجه‌ای را نشان خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید