• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88752
+
-

خیابان علیه خیابان

درگیری شهروندان لبنانی با یکدیگر، اعتراض عمومی علیه حاکمیت این کشور را به حاشیه راند

خیابان علیه خیابان


با گذشت 40روز از آغاز اعتراضات مردمی در لبنان، معترضان همچنان در خیابان‌ها هستند و سیاستمداران نیز به راه‌حلی برای خروج از بحران دست نیافته‌اند. تمام اینها اما در حالی است که تحولات شب‌های گذشته در بیروت، سرآغاز فصل جدیدی از بحران 40روزه این کشور به‌حساب می‌آید؛ فصلی که مشخصه اصلی آن، به حاشیه رفتن حاکمیت از متن اعتراضات و صف‌کشی مردم مقابل مردم است. به این ترتیب، پل رینگ، از مناطق اصلی تجمعات مردمی در شب‌های گذشته شاهد درگیری شدید میان گروه‌های مختلف مردمی بود؛ تا جایی که ارتش ناچار به مداخله و جلوگیری از تنش‌های بیشتر میان مردم شد.

انسداد جاده‌ها؛ نقطه اختلاف
نقطه آغاز تنش‌های مردمی به تصمیم معترضان بیروت برای بازگشت به جاده‌ها و شریان‌های اصلی شهر مربوط می‌شود. به باور معترضان، خروج آنها از جاده‌ها و تمرکز در میادین (که منجر به توقف حمل‌ونقل عمومی نمی‌شود) نوعی اطمینان خاطر برای حاکمیت به‌وجود آورده و منجر به تأخیر در تشکیل دولت جدید شده است. بر این اساس، بخشی از معترضان مجددا از ساعات پایانی روز شنبه به جاده‌های اصلی بیروت بازگشتند؛ از پل رینگ گرفته تا اتوبان بین‌المللی بیروت-دمشق و همچنین سایر جاده‌هایی که پایتخت لبنان را به شهرهای جنوبی این کشور متصل می‌کند، آن هم درحالی‌که بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی، ضمن حمایت از مطالبات اصلی معترضان، بستن جاده‌های کشور را خط قرمز خود اعلام کرده بودند. به این ترتیب بازگشت معترضان به جاده‌ها با هجوم حامیان احزابی همراه شد که با این سیاست مخالف بوده و آن را تهدیدی علیه امنیت و ثبات اقتصادی کشور اعلام کرده‌اند؛ احزابی ازجمله جنبش امل یا حزب‌الله.
براساس تصاویری که در بسیاری از تلویزیون‌های لبنانی پخش شده، درگیری‌های مردمی بعد از ورود هواداران این احزاب با ده‌ها موتورسیکلت به منطقه پل رینگ شروع شد؛ هواداران عمدتا جوانانی بودند که پرچم احزاب خود را به‌دست داشته و شعارهای تندی را علیه مخالفان خود و مخصوصا بستن جاده‌های کشور سر می‌دادند. درگیری‌ها در مرحله اول با صف‌کشی 2گروه مقابل هم، سپس پرتاب سنگ و سایر اشیا به طرف یکدیگر و در ادامه ضرب و شتم فیزیکی تشدید شد؛ تحولاتی که در نهایت عقب‌نشینی کامل معترضان از منطقه پل رینگ را به‌دنبال داشت. در جریان این درگیری‌ها همچنین بسیاری از تجهیزات معترضان، از خیمه‌ها و چادرها گرفته تا نمادهای شبیه‌سازی‌ شده آنان تخریب شده و یا به آتش کشیده شد. تمام اینها در حالی است که بدنه مردمی هوادار حزب‌الله، طی هفته‌های اول بخش مهمی از معترضان لبنانی را تشکیل می‌دادند؛ اما در ادامه به‌دلیل اصرار گروهی از معترضان برای انسداد جاده‌های اصلی کشور و تبعات نگران‌کننده این تصمیم، راه خود را تا حدی از سایر گروه‌های معترض جدا کردند؛ امری که به صراحت از سوی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بیان شد. پیش از این، جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون نیز از هواداران مسیحی خود خواسته بود در پاسخ به اعتراضات مخالفان به خیابان‌ها بیایند؛ دعوتی که تجمعی بزرگ را در شهرهای مسیحی‌نشین لبنان به‌دنبال داشت.
روزنامه النهار با اشاره به این تحولات نوشت: خطری که از جریان رویارویی مردم علیه مردم در خیابان‌ها متوجه امنیت و ثبات لبنان می‌شود به‌مراتب از خطر ادامه اعتراضات در جاده‌ها بیشتر است. از سوی دیگر اما شبکه المیادین در گزارش خود با تأکید بر بخش دیگر این معادله نوشت: مسئولیت اتفاقات تلخ این روزها در خیابان‌های بیروت بیش از هرکس متوجه گروه‌هایی است که با علم به تبعات بستن جاده‌ها و خیابان‌ها، مردم را به انجام اینگونه اقدامات تشویق می‌کنند.



سقوط لیر ادامه دارد

براساس گزارش‌های محلی، قیمت هر دلار در صرافی‌های لبنان به بیش از 2هزار لیر رسیده است؛ امری که نشان از سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی این کشور طی بیش از 2دهه گذشته دارد. این در حالی است که به گفته شبکه العربی، در سایه وضعیت کنونی لبنان، خلأ دولت و تشدید درگیری‌های خیابانی انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی طی هفته‌های آینده به‌مراتب وخیم‌تر شود. روزنامه الحیات در این‌باره می‌نویسد: نزول بی‌سابقه ارزش لیر دربرابر دلار نشان می‌دهد تدابیر بانک مرکزی لبنان تأثیر چندانی در مهار بحران اقتصادی این کشور نداشته است؛ تدابیری ازجمله ممنوعیت برداشت پول بالاتر از سقف مجاز توسط شهروندان از حساب‌های بانکی و  برخورد با صرافی‌های متخلف در فروش بی‌حساب ارز.

این خبر را به اشتراک بگذارید