• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88743
+
-

2 روز بعد از اعلام سامانه پیامکی کمک هزینه معیشت؛ برخی مخاطبان روزنامه از گلایه‌هایشان گفته‌اند

در انتظار کمک هزینه معیشت

صدای مردم
در انتظار کمک هزینه معیشت


از هفته گذشته، دولت واریز کمک هزینه معیشت بعد از افزایش قیمت بنزین را در 3 مرحله شروع کرد و 2 روز پیش واریز مبالغ به‌حساب خانوارها به اتمام رسید. مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌اند که دولت برای بیش از 60میلیون ایرانی کمک هزینه معیشت واریز کرده است و اگر فردی کمک هزینه را دریافت نکرده ولی به عدم‌پرداخت اعتراض دارد می‌تواند شکایت خود را از طریق سامانه پیامکی #۶۳۶۹* ثبت کند تا مورد بررسی قرار گیرد. طی 2 روز گذشته و بعد از اعلام این سامانه پیامکی، تعداد زیادی از مخاطبان همشهری پیام‌هایی را درخصوص عدم‌واریز کمک‌هزینه معیشت برای ما فرستادند. پیام‌هایی که بیشترشان درخصوص اعتراض به عدم‌پرداخت کمک‌هزینه و بخشی از آن هم نسبت به آنچه «بی‌عدالتی» در پرداخت از سوی مخاطبان خوانده می‌شود، است. در ادامه بخشی از این پیامک‌ها را می‌خوانید: 
شهروندی از کرمان که راننده مسافرکش است و هزینه زندگی‌اش را با مسافرکشی تامین می‌کند، در پیامکی با اشاره به اینکه کمک‌ معیشتی برای او و اعضا خانواده‌اش واریز نشده، اعلام کرده است: «کمک یارانه معیشتی ما که نه بیمه داریم، نه خانه به ناممان است، نه بازنشسته‌ایم و نه یارانه می‌گیریم چه می‌شود؟ ما زوجی هستیم که مستأجریم و تنها راه درآمد زندگی ما مسافرکشی با پژوی روآست که آن هم به برکت بنزین از نفس افتاده!»
فردی که خود را حضوری معرفی می‌کند، از شهر سمنان در پیام صوتی، گفته است:«در خبرها مدام در بوق و کرنا می‌کنند یارانه معیشتی می‌دهند؟ یارانه معیشت واریز شد؟ مدام اعلام کردند بازنشستگان در اولویت هستند، اما هیچ واریزی صورت نگرفته است. حقوق بازنشستگی من 840هزار تومن است؛ چرا به‌حساب من کمک معیشتی واریز نشده است. 100بار پیامک دادم اما هیچ خبری از پاسخ نشده است!»
زارع یکی از مخاطبان روزنامه هم از شهر آباده در استان فارس در تماس تلفنی، این سؤال را مطرح کرده است: «چگونه یارانه معیشتی را پرداخت کرده‌اند؛ درحالی‌که هنوز خیلی‌ها حتی در شهرستان‌ها هم آن را دریافت نکرده‌اند؟ برخی می‌گویند به دولتی‌ها کمک هزینه کامل پرداخت شده اما قشرهای ضعیف هنوز مانده‌ است.» 
یحیوی، ساکن شهر فومن در استان گیلان معتقد است که شرایط اقتصادی مردم به شکلی است که باید کمک هزینه معیشت برای همه واریز شود. او در تماس تلفنی گفته است:«یارانه کمک معیشتی در شرایط اقتصادی کنونی باید شامل حال همه شود. کسانی که قبلا ثروتمند بودند الان جزو طبقه متوسط شده‌ و طبقه متوسط ‌هم دچار فقر شده‌اند و دهک‌های پایین جامعه هم الان آواره هستند. در شرایط کنونی همه مستحق کمک هزینه هستند. من بازنشسته در شهرستان دور چه فرقی با بازنشسته تهرانی یا مشهدی یا کرمانی دارم؟ وضع همه ما خراب است.»
افتخاری مخاطب دیگری از فشم در تلگرام روزنامه پیام داده و نوشته است:«صدا و سیما با یک بلندگو راه می‌افتد و مردم را از سهمیه‌بندی بنزین راضی نشان می‌دهد! به جای این کارها چرا درد مردم را منعکس نمی‌کند؟ چرا در مصاحبه‌ها سراغ کسانی می‌روند که کمک معیشت گرفته‌اند؟ چرا از آنها که نگرفته‌اند پرسش نمی‌کنند؟»
اعلایی مخاطبی از شهر قزوین در تماس تلفنی می‌گوید:«چطور می‌شود به من به‌عنوان کسی که از 5‌ماه قبل بیمه بیکاری می‌گیرد و قرار است به‌مدت 2‌سال درصورت پیدا نکردن کار از این بیمه استفاده کند، با 4سر عائله کمک معیشت تعلق نمی‌گیرد؟» 
کهنزاد از مشهد هم که هنوز کمک هزینه معیشت برای او و خانواده‌اش واریز نشده، معتقد است:«این یک اقدام جدید است تا آرامش به کشور برگردد؛ ما یارانه نقدی می‌گیریم ولی تا این لحظه پولی به‌حساب من تحت عنوان کمک معیشت واریز نشده است.»
محمود از تهران که خود را جانباز معرفی می‌کند هم می‌گوید: «من بیکارم، یارانه می‌گیرم ولی کمک معیشتی برایم نریخته‌اند، لطفا صدایم را به مسئولان برسانید.»
میرشاهی از منطقه دوزین استان گلستان با اشاره به اینکه نه خانه‌ای دارد و نه ماشینی و بیکار است، در تلگرام روزنامه نوشته است: «شک ندارم که کمک هزینه معیشت باید شامل حال من و خانواده‌ام می‌شده است. هم‌اکنون فرزندم از من نگهداری می‌کند که او هم یک کارگر ساده است. مسئولان گفته‌اند استان گلستان در ردیف استان‌هایی است که مشمولان کمک معیشت آن هزینه را دریافت کرده‌اند. باید اعلام کنم تا این لحظه نه ریالی برای ما واریز شده و نه پیگیری و پیام‌های ما به سامانه ثمر داده است.»
خانم ضامن از زاهدان هم با اشاره به اینکه تاکنون کمک معیشتی برای او واریز نشده، می‌گوید:«در لیست یارانه‌بگیران بودم ولی بعد از فوت همسرم یارانه ما قطع شد! حالا هم من و پسرم یارانه که نداریم هیچ، کمک معیشت هم تا این لحظه به‌حساب ما نیامده است!»

 ما جا افتاده‌ایم
در بخشی از پیام مخاطبان روزنامه نکته مهم نه‌تنها واریز نشدن کمک معیشت بلکه شکایت از این موضوع است که چرا برای آنها واریزی صورت نگرفته ولی دیگرانی که نسبت به آنها شرایط بهتری داشته‌اند، پول دریافت کرده‌اند. آذرین از تهران در تماسی معتقد است بی‌عدالتی در پرداخت کمک‌های معیشتی وجود دارد. او که بازنشسته است و به گفته خودش از مشکلات جسمانی رنج می‌برد، گفته است: «برای من که بازنشسته هستم و مشکل جسمانی دارم پول و کمک معیشتی واریز نکرده‌اند ولی برای همسایه ما که مثل من بازنشسته است ولی از نظر جسمی‌سالم است پول واریز شده؛ فرق ما فقط در این است که من گرفتارترم ولی چرا پول را به‌حساب او واریز کرده‌اند؟» 
شهروندی که ساکن محله حاشیه زندان قزلحصار کرج است هم در پیام صوتی خود اعلام کرده: «ساکنان منطقه سهرابیه و ملک‌آباد که در حاشیه زندان قزلحصار کرج قرار دارند و از محروم‌ترین نقاط کشور هستند، کمک هزینه دریافت نکرده‌اند؛ چطور است که ما شامل کمک معیشتی نشده‌ایم؟ اما درنظرآباد کرج که شرایط زندگی بسیار بهتر از ماست برخی کمک هزینه گرفته‌اند؟» 
یکی دیگر از شهروندان تهران که خود را شمس معرفی می‌کند، می‌گوید:«این چه عدالتی است؟ یارانه بنزین برای یکی از آشناهای ما که خانه و ثروت دارد ریخته شده و برای ما که مستأجر هستیم و همسرم هم بیکار است و بیمه هم نداریم کمک معیشتی نریخته‌اند؛ کجای این عدالت است؟»
یکی از بازنشستگان تهران که ساکن محله قیطریه تهران است در پیامی‌برای روزنامه گفته است: «در اخبار اعلام شده کسانی که بیش از 5میلیون هزینه‌کرد در‌ ماه دارند کمک معیشت شامل آنها نمی‌شود؛ آیا کرایه خانه 3میلیون و نیمی‌را هم در ‌ماه به‌حساب هزینه‌کرد ما می‌گذارند؟ آیا ما را جزو دکترها حساب می‌کنند؟ یعنی بازنشسته‌ای مثل من شامل کمک‌هزینه نمی‌شود؟»
خانم محجوب از آبیک هم با اشاره به اینکه همسرش کارگر کشتارگاه مرغ است و همیشه شبکار، می‌گوید در آمد ماهانه ما که خانواده 4نفری هستیم به 2 میلیون هم نمی‌رسد و این پرسش را مطرح می‌کند که «نباید ما مشمول دریافت کمک معیشت بشویم؟ چرا همسایه ما که صاحب 2 ماشین و خانه و دارایی است باید کمک معیشت بگیرد و خانواده ما جا بیفتد؟»

کمک هزینه معیشتی مشکلی را حل نمی‌کند
در این بین برخی از مخاطبان هم با زیر سؤال بردن عددی که دولت واریز کرده است، معتقدند کمک معیشتی هیچ مشکلی از چالش‌های زندگی آنها را حل نمی‌کند. یکی از مخاطبان روزنامه از بستان در استان خوزستان در پیامکی نوشته است: «در شهرهای دور برخی خانواده‌ها هیچ درآمدی ندارند. حالا مسئولان می‌گویند به‌عنوان کمک معیشت به‌حساب بخشی از مردم پول ریخته‌اند، اما یک نفر نیست بگوید این پول به کجای زندگی مردم می‌رسد؟ مثلا برای همسایه ما که زوجی میانسال و تهیدست هستند رقم بسیار ناچیزی ریخته‌اند؛ اما واقعا این چه کمکی است؟‌»
خانمی‌از تهران هم با اشاره به اینکه مشکل مردم با کمک‌های معیشتی حل نمی‌شود معتقد است: مردم باید اعتراضشان را به روش‌های دیگری نشان دهند و می‌گوید:«مقصر اصلی مردم هستند که دنبال زدن بنزین می‌روند. یک هفته بنزین نزنند مسئولان صدایشان را می‌شنوند.»
رضایی مخاطب دیگری از شهر میانه در آذربایجان ‌شرقی در تماس با روزنامه گفت: «آیا مشکل مردم ما 55هزار تومان بود که دولت این عدد را به‌حساب من پیرمرد تنها ریخته است؟ درست است که بنزین را گران کنند و معترضان را آشوبگر بخوانند؟»
پورحسین از تبریز، میزان کمک معیشت را «ناکافی» می‌خواند و می‌گوید:«این پول 2 روز نان و تخم‌مرغ آب‌پز یک خانواده چهار نفره است؛ تازه همین را هم تا امروز به‌حساب خیلی‌ها واریز نکرده‌اند.» 
افرادی که خود را برادران اخوان از رشت معرفی کرده‌اند در پیامی‌به تلگرام روزنامه نوشته‌اند:«کمک معیشت سرکاری است که برای خیلی از افراد در شهرستان‌ها هم واریز نشده است، دولت بهتر است پاسخگو باشد.»
یکی دیگر از مخاطبان روزنامه هم از شهرکرد، در پیام تلفنی گفته است:«آنچه مردم را بیشتر از هر چیزی ناراحت و مضطرب می‌کند، صادق نبودن مسئولان و قول و قرارها و وعده‌هایی است که داده می‌شود، ولی اجرایی و پیگیری نمی‌شوند؛ مثلا در جریان اخیر افزایش بنزین گفتند هیچ کالایی با نظارت‌های بازرسان و مأموران تعزیرات حکومتی گران نخواهد شد، ولی می‌بینیم که قیمت برخی اجناس بالا رفته است.» 

نقد به سامانه
همچنین برخی از مخاطبان روزنامه هم از روشی که برای پیگیری واریز نشدن کمک معیشت انتخاب شده است، گلایه دارند و می‌گویند چرا کسی نیست که پاسخگوی آنها باشد. رنجبر از تهران در پیامکی اعلام کرده است: «تلفن همراه من به نام همسرم است و زمان اعتراض به واریز نشدن کمک معیشتی، پاسخ می‌دهد که این شماره تلفن مربوط به این کد ملی نیست و ثبت‌نام اعتراض ما را تأیید نمی‌کند؛ حالا تکلیف ما چیست؟ حتما باید یک خط دیگری به نام خودم بخرم؟ این چه کاسبی است؟» 
آقای سلطانی از کرج هم با اشاره به اینکه سواد و موبایل ندارد، می‌گوید:«من و همسرم با حقوق ماهانه یک میلیون و 400هزارتومان بازنشستگی زندگی می‌کنیم و برایمان کمک هزینه بنزین واریز نشده و الان موبایل و سواد هم نداریم که اعلام کنیم؛ تکلیف کمک هزینه امثال ما چه می‌شود؟»
فلاحی از یزد هم در پیامکی اعتراض خود را اینگونه اعلام کرده است: «برای من کمک هزینه‌ای واریز نشده، بیش از 10 بار به سامانه #۶۳۶۹* پیامک زده‌ام و اعلام کرده‌ام که به‌عنوان یک ورشکسته و مستأجر نیازمند دریافت کمک معیشت هستم، اما هیچ‌توجهی به خواسته من تا این لحظه نشده است و هیچ جوابی نداده‌اند؟» 


این چه عدالتی است؟ یارانه بنزین برای یکی از آشناهای ما که خانه و ثروت دارد ریخته شده و برای ما که مستأجر هستیم و همسرم هم بیکار است و بیمه هم نداریم کمک معیشتی نریخته‌اند؛ کجای این عدالت است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید