• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88622
+
-

ضعف برندسازی چای ایرانی

حمید رضا موثقی_رئیس اتحادیه فروشندگان و بازرگانان چای ایران


    تشخیص کیفیت چای ایرانی برای مشتریان پیچیده است. گرچه در مناطق شمال کشور مانند گیلان و مازندران، مردم دغدغه‌ای برای تشخیص کیفیت چای ایرانی نداشته و به‌صورت فله، چای را از کارخانه‌ها خریداری و مصرف می‌کنند اما در سایر مناطق کشور به‌خصوص تهران، متأسفانه تولید‌کنندگان اقدامات لازم برای برندسازی چای ایرانی را انجام نداده‌اند.
   اگر در زمینه برند‌سازی‌ چای ایرانی اقدامات لازم صورت گرفته بود، اکنون می‌توانستیم به مشتریان اعلام کنیم که برای رفع دغدغه کیفیت از چه نوع چای ایرانی استفاده کنند. متأسفانه اکنون تعداد برندها و بسته‌بندی‌های چای ایرانی که راهی قفسه‌های مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ‌شده، بسیار محدود و ناچیز است.
    از نظر کیفیت چای ایرانی نیز چای بهاره به‌دلیل چین اول، تازه و نازک‌تربودن برگ، بهترین نوع است اما در چین دوم، سوم و تابستانه و پاییزه، کیفیت چای به‌دلیل افزایش بیشتر ضخامت برگ و ساقه کاهش می‌یابد. از سوی دیگر خرد یا درشت‌بودن برگ چای خشک تأثیری در کیفیت آن ندارد و تنها به‌دلیل نوع غربال(الک‌کردن) چای است.
   عدم‌آشنایی مصرف‌کنندگان با کیفیت و نحوه آماده‌سازی چای ایرانی موجب شده تا برخی از پایین‌بودن رنگ آن نسبت به چای خارجی گلایه کنند اما باید توجه کرد که برخی انواع مرغوب چای ایرانی در اصطلاح دیردم است و برای به‌دست‌آمدن طعم و رنگ مناسب این چای، باید علاوه بر شست‌وشوی چای پیش از دم‌کردن، ظرف چای را به‌مدت چند دقیقه روی بخار آب قرار داد تا چای آماده دم‌کشیدن شده و سپس با افزودن آب به مقدار لازم و حدود 15دقیقه انتظار، چایی با کیفیت و رنگ مناسب را به‌دست آورد.
    برای اطلاع‌رسانی در مورد کیفیت چای ایرانی و تأکید بر برندسازی، امسال نیز همانند سال‌های گذشته، از 4تا 6آذرماه، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی چای در هتل استقلال با حضور نمایندگان کشورهای خارجی، تولید‌کنندگان و برندهای مطرح داخلی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه آخرین یافته‌های صنعت چای در ایران و جهان مطرح و بررسی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید