• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88600
+
-

از شورا چه خبر؟

از شورا چه خبر؟

  پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال
شورای پنجم شهر تهران، امروز یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه خود را برگزار می‌کند که در آن طرح «پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال» مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش همشهری، این طرح را احمد مسجدجامعی ارائه داده است؛ او در هفته دوم مهرماه امسال به مناسبت گرامیداشت روز تهران، در برنامه تهرانگردی به توچال رفته و در آن محل گفته بود: «در دنیا نادر است که یک شهری در کنارش کوه‌های با ارتفاع 4هزار متری باشد و به همین دلیل معتقدیم که باید این کوه ثبت شود.» شورای شهر تهران امروز طرح سیاست اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آینده شهرداری -که هفته گذشته یک‌فوریتش به تصویب رسید- را هم بررسی می‌کند.
جدا از دستور جلسات امروز، اعضای شورای شهر تهران طی روزهای گذشته موضوعاتی را در ارتباط با شهر مطرح کرده‌اند. همچنین شورای شهرهای کشور طی هفته جاری برنامه‌هایی را در دستور کار دارند. 

  بوی اطراف فرودگاه امام(ره) نیازمند پایش است
سیدآرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت که باید براساس پایش مشخص شود که بعد از کنترل منبع آلایندگی، از میزان انتشار بو در مسیر فرودگاه امام‌خمینی (ره) کاسته شده است یا خیر؟ در این خصوص باید پایش مبتنی بر صحت سنجی انجام شود. به‌گفته او، باید شبکه‌ای تحت عنوان پایش کیفیت هوا که شامل سنجش بو هم می‌شود در منطقه شهری با کمک شهرداری تهران مستقر شود. میلانی تأکید کرد: «مجموعه‌ای از آلاینده‌ها در انتشار بوی نامطبوع در فضای این منطقه تأثیرگذار هستند. این موضوع وضعیت منشأیابی را کمی پیچیده می‌کند و مشخص نیست که کدام اقدام تا چه میزان باعث انتشار بوی نامطبوع می‌شود؛ البته این موضوع درباره آلودگی هوا هم صادق است. در ضمن برای جابه‌جایی آرادکوه نیز به بودجه زیادی نیازمندیم و شورای شهر تهران برای منبع تامین این هزینه باید تصمیم‌گیری کند؛ همچنین باید در منطقه‌ای که قرار است آرادکوه به آنجا منتقل شود، پذیرش اجتماعی وجود داشته باشد.»

  کرمانشاه آخر هفته  میزبان رؤسای شوراهاست
شصت‌وچهارمین مجمع مشورتی رؤسای کلانشهرها و مراکز استان‌ها در 7 و 8 آذر‌ماه در شهر کرمانشاه برگزار می‌شود. در اجلاس پیش‌رو مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران حضور خواهند داشت. تحقق حقوق شهروندی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و تعامل شوراها و شهرداری‌ها از مباحث دارای اهمیت مورد بحث در این اجلاس به‌حساب می‌آید. اجلاس پیشین در شهر رشت برگزار شد.
این اجلاس به غیر از نشست عمومی در 4 کمیسیون عمران و شهرسازی، کمیسیون حقوقی و اقتصادی، کمیسیون فرهنگی و شهر هوشمند و کمیسیون حمل و نقل وخدمات شهری، نشست‌های تخصصی را برگزار می‌کند و مصوباتی را نیز به دنبال خواهد داشت. همچنین در راستای افزایش فرصت‌های همکاری و کاهش چالش‌های شهرهای مراکز استان‌ها و کلانشهرها  و هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش مجمع مشورتی با نهادهای موثر اجرایی موارد  و موضوعات خاص مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 
انتظار می‌رود با توجه به جایگاه شوراها و نهاد قانونگذاری و حضور شخصیت‌های کشوری از این فرصت استفاده شود تا ضمن معرفی قابلیت‌های استان کرمانشاه  از لحاظ سرمایه‌گذاری، گردشگری و فرهنگی و همچنین تلاش جهت رفع معضلات شهر کرمانشاه و تحقق اهداف شوراهای اسلامی اقدامات موثری صورت گیرد.

  قانون شهرداری‌ها  نیازمند بازنگری است
مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، قانون شهرداری‌ها را نیازمند بازنگری می‌داند. 
او با بیان اینکه قانون شهرداری‌ها متعلق به سال ۱۳۳۴ است، گفت: «قانون شوراها نیز متعلق به سال۱۳۷۵ است؛ یعنی به ۲۳سال گذشته بازمی‌گردد. بازنگری قانون شوراها را در شورای‌عالی استان‌ها مورد بازنگری قرار داده‌ایم و به مجلس نیز طرح و برنامه ارائه شده است. بخش‌هایی از قانون شهرداری‌ها نیز مورد بازنگری قرار گرفته و به‌دلیل مفصل بودن آن، بازنگری در بخش‌هایی در حال ادامه است.»

  صورت‌های مالی واحدهای تابعه شهرداری تهران منتشر شد
بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری روی وب‌سایت شفاف خبر داد. او با اعلام این خبر گفت: « علاوه بر صورت‌های مالی، ترازنامه و سود و زیان واحدهای تابعه شهرداری تهران نیز در قالب استاندارد اکسل روی وب‌سایت شفاف قرار گرفت. همچنین اساسنامه و آیین‌نامه مالی و معاملاتی این واحدها از دیگر اطلاعاتی است که در این سایت منتشر شد. اطلاعات منتشرشده مربوط به سال‌های1390تا 1397 است.»
 به گفته آروین، این نخستین‌بار است که صورت‌های مالی سازمان‌ها منتشر می‌شود. او همچنین اعلام کرد که در تلاش هستند به‌زودی اطلاعات مالی نسل‌های دوم و سوم شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران هم منتشر کنند تا تحلیل این داده‌ها به تصمیم‌گیری برای ادغام، انحلال و عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه کمک کند و به چابک‌سازی شهرداری تهران و بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان از طریق حکمروایی شرکتی منتج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید