• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88554
+
-

تکاپوی انتخاباتی اوباما

رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تحرکات انتخاباتی‌اش را شروع کرده و از دمکرات‌ها خواسته با تمام قوا وارد میدان شوند

گزارش
تکاپوی انتخاباتی اوباما


باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، کنار گودنشینی را کنار گذاشته و با هشدار به دمکرات‌ها در راه پیروزی بر دونالد ترامپ، به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کشورش وارد شده است.
به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، اوباما در یک مراسم جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای حزب دمکرات در انتخابات پیش رو، به هم‌حزبی‌های خود هشدار داده که برای پیروزی بر ترامپ، باید تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و بخش‌های جدیدی از جامعه آمریکا را در لیست اولویت‌های خود قرار دهند.
اوباما، در این جلسه در کالیفرنیا که با حضور تعدادی از کمک‌کننده‌های مالی برجسته برگزار شد گفت؛ «ما به همه نیاز داریم. کمک به افزایش مشارکت افرادی که همین حالا هم در همه مسائل با ما موافق هستند برای پیروزی در انتخابات کافی نیست.»
17نامزد دمکرات، برای انتخاب به‌عنوان نامزد نهایی این حزب با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت یکی از آنها به‌عنوان رقیب نهایی دونالد ترامپ انتخاب خواهد شد. برخی از این نامزدها، با هم اختلاف‌نظرهای اساسی در مسائل مختلف دارند، با این حال اوباما معتقد است، این «اختلاف نظرهای تاکتیکی» نباید مانع از این شود که تمام حزب درنهایت پشت کسی قرار بگیرد که قرار است ترامپ را شکست دهد.
اوباما گفته است: «تفاوت‌های زیادی وجود خواهد داشت اما از همه می‌خواهم فراموش نکنیم که هدف نهایی ما این است که رئیس‌جمهور و حزبی را شکست دهیم که به‌نظر من از ارزش‌ها، ‌سنت‌ها و تعهداتی که این کشور را ساخته‌اند فاصله گرفته‌اند. در مقایسه با این هدف، اختلافاتی که حالا داریم چندان مهم به‌نظر نمی‌رسند.»
هفته گذشته، اوباما در یک اقدام نادر، بدون نام بردن از هیچ نامزدی، علیه تمایلات دست‌چپی برخی از آنها موضع‌گیری کرد و هشدار داد که این تمایلات می‌تواند رای‌دهندگان میانه‌رو را از حزب دور کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، او در این‌باره گفته بود: «عموم آمریکایی‌ها این‌طور فکر نمی‌کنند که باید سیستم را ویران کنیم و دوباره آن را بسازیم.»
اولین رئیس جمهور رنگین‌پوست تاریخ آمریکا اما درکالیفرنیا گفته که برخی از صحبت‌های او بزرگنمایی شده و تمام نظرات او مورد توجه قرار نگرفته است؛ «من چیزی گفتم که تنها یک بخش از آن بزرگنمایی شد و یک وجه دیگر آن اصلا مورد توجه قرار نگرفت. من فکر می‌کنم این مهم است که به‌خودمان یادآوری کنیم که در انتخابات عمومی، رای‌دهندگان دقیقا کجا قرار دارند. انتخابات عمومی، مشخصا با انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها تفاوت دارد.»
او در ادامه برای شفاف‌کردن منظورش از صحبت‌های هفته گذشته گفت: «عموم رای‌دهندگان، حتی آنهایی که دمکرات‌های وفادار هستند، رای‌دهندگانی عموما مستقل و کم‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند همه‌‌چیز به خوبی کار نمی‌کند، اما در عین حال، آنها درباره تغییراتی که می‌تواند همان اندک چیزی که دارند را هم با خود ببرد عصبی و نگران هستند. همیشه در سیاست، یک نبرد بین امید و ترس وجود دارد.»
چشم‌انداز برخی از نامزدهای پیشروی دمکرات، نه بازگشت به شرایط عادی که ایجاد شرایطی بهتر از آن است. اوباما از این دیدگاه نامزدها استقبال کرده و نامزدها را تحریک کرده است که از دولت او برجسته‌تر و پیشروتر باشند.
او در این جلسه که به میزبانی تام پرز، رئیس کمیته ملی دمکراتیک و وزیر کار کابینه خودش برگزار می‌شد، تأکید کرد که تمامی 17نامزد دمکرات، قطعا کسانی هستند که بر ارزش‌های مورد احترام دمکرات‌ها که به نفع مردم آمریکاست احترام می‌گذارند؛ «واقعیت امر این است که همه نامزدها معتقدند که ما باید تحصیلاتی عالی برای همه بچه‌های آمریکا فراهم کنیم. همه نامزدها، به استفاده از علم برای حل مسئله تغییرات اقلیمی اعتقاد دارند.»
او در انتهای این جلسه گفت: «در نهایت یک نامزد انتخاب می‌شود. برای من اصلا مهم نیست که این نامزد از نظر شما کامل نیست و شما قطعا با برخی از نظرات آنها مخالفت خواهید کرد. واقعا برایم مهم نیست. تهدید چنان جدی است که شما نمی‌توانید در این رقابت، با تصمیم نهایی مخالف باشید.»
او همچنین از حامیان ثروتمند دمکرات‌ها خواست پول بیشتری به این حزب بدهند.
در مقایسه با جمهوریخواهان، حزب دمکرات، کمک‌های مالی به‌مراتب کمتری را جمع‌آوری کرده است. براساس اعلام کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا، دمکرات‌ها در‌ماه اخیر تنها 8.7میلیون دلار کمک به‌صورت نقد و 7میلیون دلار کمک به‌صورت تعهد مالی جمع‌آوری کرده‌اند که تقریبا یک سوم کمک‌های مالی ثروتمندان به جمهوریخواهان در مدت مشابه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید