• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88449
+
-

اولین رزمایش نیروی پدافند هوایی برگزار شد

دفاع ازحریم آسمان

دفاعی
دفاع ازحریم آسمان


رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸ در منطقه عمومی سمنان و در منطقه‌ای به وسعت 416کیلومترمربع برگزار شد. در این رزمایش انواع سامانه‌های بومی موشکی و راداری ارتفاع پست، متوسط و بلند به عملیات مقابله با انواع تهدیدات هوایی پرداختند. این رزمایش نخستین رزمایش نیروی پدافند هوایی است که خردادماه امسال به‌عنوان یکی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. در مرحله نهایی این رزمایش، سامانه پدافندی بومی با نام «تلاش» آزمایش شد. به گزارش ایسنا، سامانه پدافندی بومی «تلاش» با موفقیت اهداف مهاجم واگذار شده را در ارتفاع بلند منهدم کرد.

 سامانه موشکی مرصاد که جزو سامانه‌های بومی کشور است در رزمایش روز گذشته مورد آزمایش قرار گرفت.
این سامانه در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸، با حمله موشک‌های کروز نیروی متخاصم به منطقه رزمایش درگیر و این اهداف را منهدم کرد. سامانه مرصاد متحرک ازجمله سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش است که از قابلیت تحرک و تحرک سریع با هدف عدم‌شناسایی محل استقرار سامانه‌های پدافندی برخوردار است.
سامانه پدافندی بومی ۱۵خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸، برای نخستین‌بار در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد. سامانه پدافند هوایی ۱۵خرداد قادر است تعداد 6هدف را به‌طور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه 6هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.
از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه قابلیت تحرک‌پذیری آن است؛ به‌گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از 5دقیقه است. این سامانه که قابلیت مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن ازجمله هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها را دارد، مجهز به رادار ارائه ‌فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل است که در آن از موشک صیاد۳ استفاده شده ‌است.

شبیه‌سازی‌ منطقه خلیج‌فارس
به‌گفته فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش همه تجهیزات و سامانه‌هایی که برای کشف، شناسایی و درگیری در خلیج‌فارس و تنگه هرمز استفاده می‌شود در رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸ حاضر است. به‌گزارش تسنیم، امیرعلیرضا صباحی‌فرد درباره این رزمایش گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این رزمایش، سخت‌ترین و واقعی‌ترین شرایط رزم مورد تمرین قرار گرفت
وی گفت: یکی از اهداف ما این است که در این رزمایش توانمندی رزم پدافند هوایی که الان نوک حمله است را محک بزنیم تا اگر دشمن قصد تجاوز، حمله و حتی تخلفی نسبت به فضای آسمان کشورمان که جزو خطوط قرمز ماست داشته باشد، بتوانیم با آن مقابله کنیم.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فضای آسمان کشورمان جزو خطوط قرمز ماست، گفت: در منطقه عمومی رزمایش مدافعان آسمان ولایت98، منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز شبیه‌سازی می‌شود.

اخطار به آمریکا
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت98، تصریح کرد: ما در 
3 هفته اخیر در قلب ایران و در سرزمینی به وسعت بیش از 400هزار کیلومترمربع یک رزمایش بزرگی را در عرصه پدافند هوایی داشتیم. نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه و  تمامی ظرفیت‌هایی در کشور که می‌تواند در این امر به‌کار گرفته شود تحت امر قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به فرماندهی امیر سرلشکر موسوی این رزمایش را طرح‌ریزی و به اجرا گذاشتند.
به‌گزارش ایسنا، سرلشکر غلامعلی رشید ادامه داد: ما همه آموزش‌هایی که تاکنون دیده‌ایم و همه تجربیات و سلاح‌هایی که تولید بومی خودمان در وزارت دفاع است را تحت امر متخصصان و فرماندهان آزمایش و ارزیابی کردیم و برای دفاع از آسمان ایران، مهارت‌ها و ورزیدگی کارکنان شجاع پدافند هوایی ارتش و سپاه را ارتقا بخشیدیم.
وی با تأکید بر اینکه ما به‌دنبال جنگ نبوده و نیستیم اما در برابر هرگونه تهدیدی قاطعانه از منافع ملت ایران و سرزمین ایران اسلامی دفاع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) از این میدان و صحنه رزمایش پدافند هوایی به دشمنان ملت ایران به‌ویژه آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم که دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه به‌ویژه منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز نسبت به حفظ جان سربازان آمریکایی و به خطر افتادن جان آنها مسئولانه عمل کند.


فکر نمی‌کردیم روزی به چنین جایی برسیم

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸ در جمع خبرنگاران گفت: ما اصلا در دوران دفاع‌مقدس فکر نمی‌کردیم روزی به چنین جایی برسیم. آن زمان نهایت آرزوی ما تامین مهمات موردنیاز جنگ بود، کم‌کم از این عقبه گذشتیم و به این فکر افتادیم که بتوانیم سلاح‌هایمان را نگهداری کنیم، قطعه‌سازی‌ کنیم، دست به‌کار شدیم و ساختیم و دیدیم بهترین‌ها را در عرصه‌های مختلف زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ساخته‌ایم. وی افزود: مادامی که حرف ما، حرف استقلال و مقابله با نظام سلطه است، استکبار در برابر ما ایستاده و این نبرد تا جایی که آنها بپذیرند، در برابر حق باید دست‌هایشان را بالا ببرند، ادامه خواهد داشت و این پله‌های بعدی ما خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید