• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88415
+
-

دکتر گوگل شما را نگران می‌کند

جست‌وجو در اینترنت برای تشخیص بیماری به‌جای مراجعه به پزشک کاری علمی نیست و خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد

دکتر گوگل شما را نگران می‌کند

تحقیقات به‌عمل آمده اخیر از حدود 2هزار آمریکایی نشان داد که 43درصد از آنها با جست‌وجو کردن علائم بیماری در گوگل به این نتیجه رسیده‌اند که دچار بیماری وخیمی شده‌اند. به این ترتیب از هر 5آمریکایی، 2نفر ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به پزشک، با گوگل بیماری‌شان را تشخیص بدهند.

به گزارش دیلی‌میل، 65درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که جست‌وجوی اینترنتی را راه تشخیص بیماری‌شان عنوان کرده بودند، نمی‌دانستند که با نوشتن یکسری علائم روی نوار جست‌وجوگر گوگل در واقع دارند خود را به عوارض اشتباهی مبتلا می‌کنند. 74درصد از آنهایی که خودتشخیصی آنلاین انجام داده بودند، گفتند که مطالعه آنلاین برای یافتن بیماری از روی علائم، آنها را نسبت به سلامتی‌شان نگران‌تر کرده است که خب، این نگرانی می‌تواند به‌دلیل پاسخ‌هایی باشد که گوگل می‌دهد و از آنجا سرچشمه می‌گیرد که توصیه‌های پزشکی گوگل، کمتر از 40درصد قابل اعتماد است. با تحقیقاتی که مؤسسات LetsGetChecked و OnePoll انجام دادند مشخص شد در مرحله اول تشخیص بیماری رفتن سراغ اینترنت و گوگل انتخاب اول همه نیست و 51درصد پس از ظهور علائم بیماری ترجیح می‌دهند به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. اما با این حال، یک‌چهارم افراد نظرسنجی شده (26درصد) پزشک ندارند و 6نفر از هر 10نفر از رفتن سراغ یک متخصص اجتناب کرده‌اند. این اجتناب از پزشک، 47درصد به‌دلیل هزینه‌های بالای درمان است و 37درصد به‌دلیل احتمال تشخیص نادرست پزشک از علائم‌شان و 37درصد نیز به‌دلیل نداشتن زمان کافی برای رفتن به مطب پزشک. همزمان در این نظرسنجی مشخص شد اگر عواملی مانند هزینه کم، نتیجه‌بخش‌بودن و همچنین داشتن وقت کافی در کار باشد، همه شرکت‌کنندگانی که از مراجعه به پزشک دوری می‌کنند، برای چنین کاری تشویق می‌شوند. در کنار اینها شرکت‌کنندگان معتقد بودند اگر امکان انجام آزمایش‌های سلامتی در خانه و همچنین امکان انتخاب نوع آزمایش وجود داشته باشد، آنها بیشتر برای رفتن به مطب ترغیب می‌شوند. رابرت موردکین، مدیر پزشکی LetsGetChecked در این خصوص به دیلی میل می‌گوید: «این نظرسنجی به ما نشان داد که تعداد قابل توجهی از افراد هر روز با علائم منفی بیماری بدون آنکه خودشان خبر داشته باشند یا با تشخیص اشتباه، زندگی می‌کنند. بسیاری از این علائم می‌تواند با تیروئید در ارتباط باشد. اینکه افراد آموزش ببینند تا بیماری‌شان را تا حدی تشخیص بدهند خوب است اما مهم است که آزمایش هم انجام شود. یک راه انجام این کار، آزمایش سلامت در خانه است که با راحتی و آرامش‌خاطر بیمار همراه است.» مؤسسه LetsGetChecked  امیدوار است با انجام 2مدل از آزمایش تیروئید بتواند مبارزه عمومی با تشخیص را کمتر کند. پیش از برنامه «ماه تشخیص تیروئید» با انجام سؤال‌های چندگزینه‌ای، مشخص شد چند درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی، از بدن خودشان آگاهی کامل دارند. 68درصد از آنها معتقد بودند که درباره بدن انسان همه‌‌چیز را می‌دانند که نتایج چیز دیگری می‌گفت. وقتی از آنها پرسیده شد تیروئید دقیقا در کجا قرار دارد، فقط 45درصد درست پاسخ دادند. جالب‌ترین پاسخ اشتباه هم این بود: «تیروئید پشت دنده‌ها و زیر قلب قرار دارد!» 22درصد نیز به اشتباه معتقد بودند تیروئید به جای سیستم غدد درون‌ریز، بخشی از دستگاه تنفسی است. بیشترین چیزی که پاسخ‌دهندگان درباره تیروئید می‌دانستند نحوه عملکرد آن بود، اما با وجود این هم، کمتر از نیمی از آنها (46درصد) می‌دانستند که تیروئید هورمون‌های مختلفی تولید و ذخیره می‌کند.
 دکتر موردکین در این‌باره می‌گوید: «این حقیقت که نیمی از بزرگسالان آمریکایی برای تشخیص بیماری‌شان علائم را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، نگران‌کننده است. این نکته که هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا به دکتر مراجعه کنند نیز ضرورت یافتن راه‌حلی برای انجام آزمایش و آگاهی درباره سلامتی‌شان را بیشتر می‌کند. آزمایش سلامت در خانه به مردم این امکان را می‌دهد که طبق برنامه خودشان سلامت‌شان را مورد بررسی قرار دهند و به‌طور مرتب از حمایت‌های بالینی برخوردار شوند و این راه قابل اطمینان‌تری است تا اعتماد به پاسخ‌های گوگل».

آمار بالای جست‌وجوی علائم بیماری
این حقیقت که نیمی از بزرگسالان آمریکایی برای تشخیص بیماری‌شان علائم را در گوگل جست‌وجو می‌کنند نگران‌کننده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید