• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88411
+
-

شاخ‌بازی‌تمام می‌شود

دانشمندان با استفاده از موی دم اسب به‌دنبال ساخت شاخ مصنوعی کرگدن و حفظ نسل این حیوان هستند

شاخ‌بازی‌تمام می‌شود

  تقاضا برای خرید شاخ کرگدن باعث افزایش شکار این گونه پوست‌کلفتِ در حال انقراض شده و برای جلوگیری از این اتفاق دانشمندان راه‌کار جالبی را ارائه کرده‌اند. دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه فودان شانگهای به‌تازگی دریافته‌اند با استفاده از موی اسب، می‌شود شاخ کرگدن مصنوعی ساخت. آنها امیدوارند این روش ابداعی‌شان برای ساختن شاخ مصنوعی قابل‌باور، طرح مناسبی باشد که در نهایت بازاری را که منجر به نابودی نسل کرگدن وحشی می‌شود، در دست بگیرد.

در طب چینی شاخ کرگدن فواید بسیاری دارد که مهم‌ترین آن تقویت قوای جنسی است. اما در واقع فروشندگان، بیشتر شاخ را با ترکیب داروهای تقویت جنسی به مشتریان می‌فروشند. به هرحال ترکیب پنهان این دارو هرچه باشد، تقاضای بیش از اندازه برای آن، جمعیت اندک کرگدن وحشی را به ورطه نابودی کشانده است. از همین رو دانشمندان در مطالعات‌شان قصد دارند با ایجاد راه‌کارهایی برای ساختن نسخه‌های کپی و البته ارزان‌قیمت شاخ کرگدن همزمان با جلوگیری از کشتار این حیوان، بازار را هم در دست بگیرند.

ساختار شاخ کرگدن
به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، ترکیب شاخ کرگدن شبیه شاخ سایر حیوانات ازجمله گاو یا ناخن سم نیست. اگرچه از نظر مواد و خواص شباهت‌هایی دارد، اما شاخ کرگدن در واقع دسته‌ای مو است که به‌صورت فشرده و چسبناک از غدد چربی روی بینی این حیوان به‌وجود می‌آید. با علم به این موضوع، دانشمندان دانشگاه آکسفورد و فودان، موی دم اسب - که گونه‌ای شبیه به کرگدن است - را با هم جمع کرده‌اند و آنها را با ابریشم احیاشده به هم چسبانده‌اند تا کلاژن آن به شاخ واقعی کرگدن شبیه شود. این ترکیب همانطور که از نظر ساختاری شبیه به شاخ واقعی است از نظر خواص و مواد هم همان ترکیبات را دارد. بنابراین تحقیقات تحلیلی این شاخ غیراصل از نظر مواد و خواص با نمونه واقعی شباهت‌هایی را نشان می‌دهد. اگر فروش شاخ کرگدن به‌طور کلی ممنوع شود، کرگدن‌ها دیگر به‌خاطر خواص شاخ‌شان شکار نمی‌شوند و به این ترتیب نسل آنها نجات پیدا می‌کند. مهم‌ترین بخش تحقیق دانشمندان در این مطالعه مبتنی بر حفظ حیات وحش، این است که نمونه کپی شاخ کرگدن در عین سادگی در تولید هم از نظر ساختاری و هم از نظر ترکیب شیمیایی کاملا شبیه به نمونه واقعی آن باشد و در این راستا، موی دم اسب که با یک پرکننده ابریشمی به هم چسبیده است به‌نظر می‌تواند حائز همه این شرایط باشد. مهم این است که این بافت به‌راحتی پس از برش خوردن و صیقلی شدن قالب شاخ کرگدن را به خود می‌گیرد.
پروفسور فریتز وولراث یکی از دو محقق ساخت شاخ مصنوعی کرگدن و استاد دانشگاه آکسفورد درباره آن می‌گوید: «ما در مطالعات‌مان به این نتیجه رسیدیم که از ساختن یک شاخ مصنوعی با استفاده از موی دم اسب، بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر است تا چیزی شبیه موی نوک بینی گران‌قیمت کرگدن. حالا دیگر گسترش این فناوری را با هدف اختلال در تجارت این ماده، کاهش قیمت آن و حمایت از حفاظت کرگدن‌ها به دیگران می‌سپاریم».
راکسین می، دیگر همکار وولراث در مسیر این تحقیق و استاد دانشگاه فودان نیز نظرش را درباره این شاخ کپی اینگونه می‌گوید: «مطالعات ما ثابت کرد که علم مواد می‌تواند به موضوعات بنیادی در زیست‌شناسی و حفاظت از آن کمک کند. ساختار بنیادی شاخ کرگدن بسیار تکامل یافته و تقویت‌شده با الیاف سخت است و ما امیدواریم تلاش‌های‌مان برای تکثیر آن نه‌تنها تجارت شاخ کرگدن را تضعیف نکند، بلکه بتواند الهام‌بخش کاربردهای جدیدی در دنیای زیست‌شناسی شود».

اولین تصاویر
مطالعات ثابت کرده که علم مواد می‌تواند به موضوعات بنیادی در زیست‌شناسی و حفاظت از آن کمک کند. ساختار بنیادی شاخ کرگدن بسیار تکامل یافته و تقویت‌شده با الیاف سخت است

این خبر را به اشتراک بگذارید