• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88329
+
-

هشتگ آسیا



آخرین فیفادی سال2019را هم پشت سر گذاشتیم و آخرین بازی‌های ملی (رسمی و دوستانه) در این سال میلادی به پایان رسیدند. سه‌شنبه‌شب و درحالی‌که تیم‌ملی ایران در استراحت مطلق به سر می‌برد تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان به‌ترتیب با برزیل، ونزوئلا و پاراگوئه بازی‌های تدارکاتی برگزار کردند. همزمان بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی نیز در گروه‌های 8گانه آسیا در جریان بود و در هر 8گروه تیم‌های سرگروه مانند ایران استراحت داشتند. با انجام این بازی‌ها ششمین شب از رقابت‌ها نیز به پایان رسید و تا پایان این مسابقات فقط 4شب دیگر باقی مانده است. 2 بازی در فروردین و 2 بازی هم در خردادماه پایان‌بخش رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی و جام‌ملت‌های آسیا در این مرحله خواهد بود. سه‌شنبه‌شب در گروه‌های A تا H آسیا اتفاقاتی رخ داد که مهم‌ترین آنها برای ما، تساوی 2 تیم بحرین و عراق در شهر امان بود.
  گروه A
سوریه با بردن بازی این هفته‌اش تبدیل به تنها تیم 15امتیازی این مسابقات در تمامی گروه‌های 8گانه شد. سوریه با اینکه سیداول نبوده و به‌عنوان سرگروه وارد گروهA نشده بهتر از سرگروهش نتیجه گرفته و صددرصد بازی‌هایش را برده است. در این گروه، تیم چین به‌عنوان سیداول وارد رقابت‌ها شده بود اما چینی‌ها بعد از 4بازی فقط 7امتیاز دارند. اما سوریه که قبل از آغاز این بازی‌ها در یک بازی دوستانه با 5گل به ایران باخته بود با بردن همه رقبا از جمله چین، دور رفت را با 12امتیاز از 4بازی به پایان برد و سه‌شنبه در نخستین بازی دور برگشت نیز فیلیپین را شکست داد و 15امتیازی شد. مقام اول سوریه در این گروه تقریبا قطعی است و چین و فیلیپین با 7امتیاز از 4و 5بازی به‌دنبال رتبه دوم هستند.
  گروه B
استرالیا که با 4بازی و 4برد در صدر گروه قرار دارد این هفته استراحت داشت. کویت و اردن، مدعیان کسب رتبه دوم سه‌شنبه‌شب پیروز شدند و با امتیازی برابر (10امتیاز) در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. بازی کویت و اردن که 12فروردین‌ماه به میزبانی کویت برگزار می‌شود نقش زیادی در تعیین تیم دوم گروه خواهد داشت. استرالیا حتی درصورت باختن یکی از 4بازی دور برگشت باز هم تیم اول گروه خواهد بود.
  گروه C
عراق و بحرین که با بردن ایران، کار صعود ما را به اما و اگر کشانده‌اند مقابل هم موفق به کسب پیروزی نشدند. بازی رفت دو تیم 1-1مساوی شده بود و بازی برگشت هم بدون گل تمام شد تا شانس اول شدن در گروه برای ایران محفوظ باشد. اگر ایران هر 4بازی برگشت -از جمله بازی‌های خردادماه با بحرین و عراق در ورزشگاه آزادی- را با پیروزی پشت سر بگذارد تیم اول گروه خواهد شد. در غیراین‌صورت باید امیدوار به کسب مقام دوم و صعود با اما و اگر باشیم.
  گروه D
عربستان استراحت داشت و ازبکستان از همین استراحت بهره‌برد و با برتری مقابل فلسطین صدرنشین شد. جالب است بدانید که فلسطین در زمین خودش ازبکستان را برده و با عربستان هم به تساوی رسیده بود؛ یعنی فلسطینی‌ها از تیم‌های مدعی این گروه 4امتیاز گرفته‌اند اما از دو تیم سنگاپور و یمن هیچ امتیازی نگرفته‌اند و کل امتیازات آنها همان 4امتیاز است! در این گروه فعلا ازبکستان با 9امتیاز در صدر نشسته و عربستان و سنگاپور به‌ترتیب 8و 7امتیاز دارند. سنگاپور که در زمین خودش به ازبکستان باخته برای بازی برگشت باید به تاشکند برود و هیچ شانسی برای دوم شدن ندارد. عربستان تیم اول این گروه خواهد شد و ازبکستان دوم می‌شود اما معلوم نیست امتیازاتش برای صعود کافی باشد.
  گروه E
افغانستان در زمین خودش دلاورانه مقابل قطر مقاومت کرد و یک پنالتی هم از دست داد اما در نهایت با یک گل به قهرمان آسیا باخت. قطر با این برد 13امتیازی شد و عمان هم با پیروزی بر هند به امتیاز 12رسید. تیم‌های اول و دوم گروهE همین دو تیم خواهند بود چون افغانستان، هند و بنگلادش جمعا 8امتیاز دارند.
  گروه F
ژاپن که هر 4بازی دور رفت را برده استراحت کرد و بازی قرقیزستان و تاجیکستان که نقش مهمی در تعیین تیم دوم گروه خواهد داشت با تساوی 1-1به پایان رسید. هر دوی این تیم‌ها 7امتیازی‌اند و در رتبه دوم و سوم گروه قرار دارند. با توجه به سطح امتیازات تیم‌ها در این گروه، به‌احتمال فراوان تیم دوم این گروه شانسی برای صعود نخواهد داشت.
  گروه G
امارات به‌عنوان سرگروه کاملا به مشکل خورده و از 4بازی‌اش فقط 6امتیاز دارد. اماراتی‌ها سه‌شنبه استراحت داشتند و شاهد تساوی ویتنامی‌های صدرنشین در مقابل تایلند بودند. ویتنام در دور رفت شگفتی‌ساز گروه شد و با 10امتیاز از 4بازی در صدر نشست. این تیم دور برگشت را هم با یک تساوی آغاز کرده و فعلا بالاتر از رقبا در صدر قرار دارد. ویتنام (11)، مالزی (9) و تایلند (8) بالاتر از امارات 6امتیازی قرار دارند.
  گروه H
کره‌جنوبی استراحت داشت و ترکمنستان با استفاده از این فرصت سریلانکا را برد و به صدر رفت. در این گروه شاهد نزدیک‌ترین رقابت ممکن بین 4تیم از 5تیم هستیم. ترکمنستان 9امتیازی است و کره‌جنوبی، لبنان و کره‌شمالی همگی 8امتیازی هستند. البته کره‌جنوبی در 4بازی باقیمانده‌اش 3بار میزبان است و می‌تواند کار صعودش را در این بازی‌ها یکسره کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید