• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88323
+
-

پیروزی کمرنگ!

پیروزی کمرنگ!

محمدرضا داورزنی برای سومین‌بار از مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال رأی اعتماد گرفت اما به‌نظر نمی‌رسد این‌بار از این انتخاب راضی باشد. او دیروز رقابت را 26-15 از بهنام محمودی، اصلی‌ترین رقیبش برد ولی این نتیجه داورزنی و هوادارانش را شوکه کرد.
داورزنی در 2 مجمع قبلی با اقتدار به ریاست رسیده بود؛ در انتخابات بیستم آبان‌1385 با رأی هر 44عضو مجمع بر صندلی ریاست نشست و هفتم بهمن‌1390 هم 45رأی از 46رأی را به‌دست آورد. در آن انتخابات یک رأی ممتنع بود که گفته می‌شد رأی خود داورزنی بوده است.
مخالفت 15عضو مجمع با برنامه‌های داورزنی چه معنایی دارد و این 15نفر چه کسانی بودند؟ اگر بپذیریم که نماینده مربیان، ورزشکاران، داوران و البته نمایندگان برخی وزارتخانه‌ها، اغلب با هماهنگی وزارت ورزش انتخاب می‌شوند، پاسخ یکی از 2سؤال بالا روشن می‌شود؛ پس برای پیدا‌کردن مخالفان کسی که تا همین چند روز پیش معاون وزیر بوده، باید سراغ هیأت‌های استانی رفت. از 41رأی مجمع دیروز، ‌28رأی سهم استان‌ها بود. 3هیأت کرمانشاه، خراسان‌شمالی و قزوین که با سرپرست اداره می‌شوند، حق رأی نداشتند.
یکی از حاضران در مجمع با اشاره به این موضوع، می‌گوید: «غیر از هیأت‌ها، رأی دیگر اعضای مجمع قابل کنترل است؛ سیستم انتخاب این نفرات، خیلی دمکراتیک نیست چون ما نه کانون و اتحادیه باشگاه‌ها داریم، نه اتحادیه بازیکنان، مربیان یا داوران. همه آنها توسط سرپرستی انتخاب می‌شوند که دست‌نشانده وزارت ورزش و جوانان است. فراموش نکنیم خود این سرپرست زمانی انتخاب شده که محمدرضا داورزنی، معاون وزیر بوده است.» علی فتاحی، سرپرست دبیری فدراسیون، در دوره‌ ریاست داورزنی در فدراسیون در کمیته آموزش فعال بود. بقیه اعضای مجمع، نماینده وزارت ورزش، نماینده کمیته ملی المپیک، نماینده آموزش و پرورش، آموزش عالی، نیروهای مسلح و نماینده وزارت کار بودند. داورزنی به واسطه حضور 11ساله در فدراسیون والیبال و پست معاونتی که در وزارت ورزش داشت، با نمایندگان این سازمان‌ها رابطه نزدیکی دارد. دوستی او و باران‌چشمه، رئیس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح هم بر کسی پوشیده نیست.پیش‌بینی‌ها قبل از خواندن آرا این بود که بهنام محمودی بیشتر از چهار پنج‌ رأی نمی‌آورد. اما 15رأی دیروز او هم زنگ خطر را برای داورزنی و هوادارانش به صدا درآورد و هم طرفدارانش را امیدوار کرد که 4سال دیگر می‌تواند رئیس فدراسیون شود.بیشتر روسای هیأت‌ها همان نفراتی هستند که در دوران ریاست خود داورزنی انتخاب شده بودند. گفته می‌شود تغییراتی هم که در بعضی از هیأت‌ها ایجاد شده، با نظر افشین داوری، سرپرست وقت فدراسیون بوده؛ کسی که برای گرفتن هر تصمیمی از داورزنی نظر می‌خواست.داورزنی در 10دقیقه‌ای که فرصت صحبت داشت، همزمان با نمایش کلیپ از 11سال حضورش در فدراسیون، از بداخلاقی‌هایی گفت که در این 2سال به او شده. ادعای داورزنی این بود که این تخریب‌ها اهمیت چندانی نداشته است اما نتیجه‌ رأی‌گیری تأیید می‌کند گزارش‌هایی که علیه او در این مدت منتشر شده، تأثیرگذار بوده است.
در کلیپی که داورزنی پخش کرد، برای چندمین‌بار به یکی از جملات رهبر انقلاب اشاره شده بود. ایشان در ملاقاتی با مسئولان ورزش از آنها پرسیده بود: حواستان به والیبال هست؟ گفته می‌شود در ماه‌های اخیر داورزنی در محافل غیررسمی، بارها این جمله را دستاویز قرار داده و مدعی شده که تصمیمش برای بازگشت به والیبال به‌خاطر دغدغه رهبری بوده است.
2نامزد دیگری هم که به نفع او کنار رفتند، از نیاز والیبال به داورزنی گفتند. محمود افشاردوست، دبیر سابق فدراسیون و احمد سعادتمند 2نفری بودند که به نفع داورزنی کنار رفتند. قبل از اینکه افشاردوست پشت تریبون برود، پیش‌بینی‌ خیلی‌ها این بود که او با وعده دبیری، به نفع داورزنی کنار می‌رود.محمدرضا رشیدی، تنها نامزدی بود که از داورزنی انتقاد کرد: «‌برگشت بعضی از دوستان که در دوره‌های قبل هر‌چه داشتند، ارائه کردند، ضعف مجموعه والیبال نیست؟ رئیس‌جمهور 2دوره می‌تواند ریاست کند، نمایندگانی که رهبری انتخاب می‌کنند، 10سال مسئولیت دارند، مدیری که 11سال در فدراسیون بوده، نباید جای خود را به نفر، تفکر، برنامه و انرژی جدید بدهد. رجعت مدیران سابق، وهن این مجموعه نیست؟ این اتفاق نشان می‌دهد که در والیبال قحط‌الرجال است.»
بهنام محمودی، جدی‌ترین مخالف داورزنی هم از تاکتیک خود داورزنی استفاده کرد. او که 41سال دارد، با تأکید بر ضرورت جوانگرایی در میان مدیران ورزشی، از رهبر انقلاب نقل کرد که جوانان کار را به‌دست بگیرند تا چرخه کند مدیریت روان‌تر شود. محمودی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به روسای هیأت‌ها گفت: «نسبت به شما بی‌مهری شده. موقع انتخابات چند‌میلیون به‌حساب شما واریز می‌کنند تا رأی بگیرند ولی‌ شأن شما خیلی بالاتر است. در بین هیأت‌ها افرادی هستند که می‌توانند وزیر و مدیر شوند ولی نمی‌دانم چرا در فدراسیون از آنها استفاده نمی‌شود.» 
او در نقد هیأت رئیسه فدراسیون هم گفت: «رو‌راست باشیم، این
 هیأت رئیسه واقعی است؟ همه بله‌قربان‌گو نیستند؟ شما نماینده جامعه والیبال هستید و باید مطالبه‌گر باشید.» 
محمودی، 5دقیقه هم از وقت امیرحسین منظمی گرفت تا به صحبت‌هایش ادامه بدهد. منظمی به جز نقدی که به مدل برگزاری مجمع کرد، صحبت دیگری نداشت. او انصراف داد، بدون اینکه تأکید کند این انصراف به نفع محمودی است.افشین داوری غایب این مجمع بود. او که حدود 9‌ماه سرپرست فدراسیون بود، گفته می‌شود انتظار داشته با حمایت وزارت ورزش به صندلی ریاست برسد اما حضور ناگهانی داورزنی، برنامه‌هایش را به هم ریخته است.بعد از انتخاب داورزنی، بهنام محمودی یک دقیقه فرصت حرف‌زدن پیدا کرد. او از 15نفری که به او رأی دادند، حمایت کرد و به داورزنی گفت: «این 15نفر مطالبه‌گر هستند و بهتر است به خواسته‌های آنها توجه شود.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید