• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88160
+
-

جانشین هاشمی دوم اسفند انتخاب می‌شود

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان همزمان با انتخابات مجلس برگزار می‌شود

خبرگان
جانشین هاشمی دوم اسفند انتخاب می‌شود


ستاد انتخابات کشور اعلام کرده انتخابات نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم روز جمعه مورخ 2ا سفند همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.  رقابت نامزدهای انتخابات خبرگان در تهران، برای جانشینی 2روحانی صاحب‌منصب در سال‌های گذشته و 2چهره اثرگذار انقلاب انجام می‌شود؛‌2هاشمی؛ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که در ادوار گذشته مجلس خبرگان، ریاست این مجلس را نیز برعهده داشت، دی‌ماه سال95 و کمتر از یک‌سال پس از انتخابات دوره پنجم خبرگان دار فانی را وداع گفت تا جای او خیلی زود در این مجلس خالی شود.  او در انتخابات خبرگان رهبری در اسفند سال1394 و ترکیب این مجلس، نقش به‌سزایی داشت؛ در آن انتخابات فهرستی دست به‌دست می‌شد که به فهرست هاشمی شهرت یافته بود و قریب به اتفاق اعضای آن فهرست با رأی مردم به مجلس خبرگان راه یافته بودند.  آیت‌الله احمد جنتی که بعدها رئیس همین مجلس خبرگان شد تنها چهره‌ای بود که خارج از آن فهرست معروف، به مجلس خبرگان رفت. 

رقابت برای صندلی آیت‌الله مومن
دیگر عضو خبرگان رهبری و از چهره‌های اثر‌گذار نظام که دار فانی را وداع گفته و دوم اسفند جانشین او هم در این مجلس انتخاب می‌شود آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه است. او بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت ‌نظام را هم برعهده گرفت. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در بدو تشکیل مجلس خبرگان با آیت‌الله جنتی وارد رقابت برای ریاست شده بود که این رقابت را به دبیر شورای نگهبان واگذار کرد. وی دی‌ماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت. علاوه بر این دو چهره شاخص انقلاب که در تهران برای جانشینی آنها رقابت می‌شود برای یک بازیگر اصلی خبرگان هم در قم باید انتخابات برگزار شود. 
مرحوم آیت‌الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان و روحانی معروف و صاحب‌نظری است که نام او در انتخابات خبرگان پنجم به واسطه عدم‌تأیید صلاحیت سیدحسن خمینی بر سر زبان‌ها افتاد. او ازجمله برگزار‌کنندگان امتحان اجتهاد برای خبرگان بود و اعلام کرد به موجب اینکه هیچ مرجعی تا آن زمان صلاحیت سیدحسن خمینی را تأیید نکرده به همین دلیل، وی باید در امتحان اجتهاد شرکت کند. با عدم‌شرکت سیدحسن خمینی در آن امتحان، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای خبرگان رهبری تأیید نشد. 
به گزارش همشهری، آیت‌الله مومن دوم اسفند سال گذشته دار فانی را وداع گفت و دوم اسفند امسال برای صندلی خالی او در خبرگان از حوزه انتخابیه قم انتخابات برگزار می‌شود. آیات نصرالله شاه‌آبادی از حوزه انتخابیه تهران، حبیب‌الله مهمان‌نواز از حوزه انتخابیه خراسان شمالی و اسدالله ایمانی از حوزه انتخابیه استان فارس دیگر روحانیون عضو خبرگان رهبری هستند که پس از تشکیل مجلس خبرگان دار فانی را وداع گفته‌اند. 

بازماندگان
در انتخابات دوم اسفند سال 94آیت‌الله محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) 2 روحانی شناخته شده‌ای بودند که نتوانستند به مجلس خبرگان راه یابند. احتمالا این دو روحانی در میاندوره‌ای تهران و قم نامزد انتخابات شوند.  محمد یزدی در سال 93ریاست خبرگان را در رقابت با مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌دست آورده بود اما یک‌سال بعد در انتخابات 94نتوانست حائز اکثریت آرا برای ورود به مجلس خبرگان شود. در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور آمده است: داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا به وسیله نماینده خود که کتباً معرفی شده باشد، می‌توانند از روز جمعه مورخ 15آذر لغایت روز پنجشنبه مورخ 21آذر جمعاً به‌مدت 7 روز در ساعات اداری به فرمانداری مراکز حوزه‌های انتخابیه مذکور و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکسدار و کارت ملی، یک نسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی و 2 قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید