• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88159
+
-

نارضایتی نمایندگان از مجلس

بهرام پارسایی، نماینده شیراز: مجلس در کجای کار امور کشور است؟

مجلس
نارضایتی نمایندگان از مجلس


محبی‌نیا: ملت! من شرمنده شما هستم؛ مجلس در جریان سهمیه‌بندی بنزین نبود

فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

استمرار اعتراضات مردمی به گرانی بنزین، نشست دیروز بهارستان را هم تحت‌‌الشعاع قرار داده بود، تماس‌های مکرر مردم معترض با نمایندگانشان در بهارستان از یک سو، عدم‌توانایی مجلس در شرح ماجرا به مردم حوزه انتخابیه از سوی دیگر و بی‌خبری مجلس از شرایط پیش‌آمده از طرف دیگر رمق چندانی برای نمایندگان نگذاشته بود.
«مجلس نامحرم است»، «اطلاعی از شرایط کشور و چند و چون اعتراضات مردمی نداریم» و «کسی به مجلس در مورد تعداد بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان اعتراضات 3روز اخیر گزارشی نداده است.» پرتکرارترین جملاتی بود که در راهروهای بهارستان میان نمایندگان و خبرنگاران رد و بدل می‌شد.
 هرچند که مجلس بعد از حمایت مقام معظم رهبری از تصمیم سران 3 قوه برای افزایش نرخ بنزین طرح‌های فوریتی‌اش را برای لغو این مصوبه کنار گذاشت اما اعتراض‌های مردم چنان کام نمایندگان را تلخ کرد که آنها در رسیدن به تدبیری مناسب برای روبه‌رویی با مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان ابراز سرگردانی می‌کردند. در همین راستا هم بود که در جلسه یکشنبه جمعی از نمایندگان فکر استعفا از کرسی نمایندگی به سرشان افتاد و در میان آنها محمد‌قسیم عثمانی، نماینده بوکان استعفانامه‌اش را به هیأت‌رئیسه ارائه کرد؛ استعفایی که هرچند بعید است رسمیت یابد و از سوی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد اما خبر از عمق نارضایتی مجلس از شرایط پیش‌آمده می‌دهد؛نارضایتی که دیروز هم بر فضای مجلس سایه انداخته و مذاکرات و اقدامات مجلسی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

نامه عارف به لاریجانی
 در همین فضا فراکسیون امید در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور سران قوا و مسئولان امنیتی شد تا ابعاد موضوع و چرایی آنها برای مجلس تشریح و تبیین شود.
عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید در این‌باره به همشهری، گفت: در این نامه که از سوی رئیس فراکسیون خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس تنظیم شده درخواست شده از روسای قوای مجریه و قضاییه و مقامات امنیتی برای حضور در مجلس دعوت شود تا در یک جلسه غیرعلنی درباره چگونگی اتخاذ تصمیم درخصوص سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و چگونگی ایجاد بسترهای اجرای این طرح به نمایندگان توضیح دهند. وی افزود: پیشنهاد شده که از وزیر ارتباطات نیز برای حضور در مجلس دعوت شود تا تدابیر اتخاذ شده درخصوص اعمال محدودیت‌های ارتباطی و حقوق ملت برای دسترسی به ابزار ارتباطی ازجمله اینترنت را به نمایندگان توضیح دهد.
وی افزود: فراکسیون امید همچنین در این نامه از رئیس مجلس درخواست کرده تا تعطیلی هفته آینده جلسات مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه را لغو کند تا نمایندگان در جلسه‌ای به بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین بپردازند.
حسین‌زاده با تأکید بر اینکه مجلس در 2نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین سهم نداشت و کاملا از اجرای این مصوبه غافلگیر شده است، ادامه داد: خواسته ما از دولت و قوه قضاییه و نهادهای امنیتی این است که حداقل بعد از اجرای این مصوبه و در جریان موج اعتراضی که شکل گرفته نمایندگان را نامحرم و غیرخودی تلقی نکنند و مجلس را در جریان امور بگذارند.

سؤالات صوری
در کنار نامه فراکسیون امید به لاریجانی برای برگزاری نشست غیرعلنی با حضور مقامات مربوط جهت بررسی اعتراضات روزهای اخیر، نطق دیروز بهرام پارسایی، عضو این فراکسیون و نماینده شیراز که به جد با اعتراضات مردمی در قبال افزایش نرخ بنزین دست به گریبان است نیز قابل تامل و مهم بود. پارسایی در جریان نشست دیروز بهارستان با اشاره به افزایش نرخ بنزین، گفت:‌ مسئولان باید بگویند که کارشناسان طرح افزایش قیمت بنزین چه کسانی بوده‌اند؟ اگر نمایندگان مجلس کارشناس نیستند پس چه کسانی کارشناسی می‌کنند؟
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ادامه داد: 3 بار رأی استمزاجی مجلس «نه به افزایش قیمت در شرایط فعلی» بود. مجلس در کجای کار است؟ بالغ بر 400 -300 تلفن از شهر شیراز و نقاط اطراف آن شهر داشتم. چگونه به مردم بگویم که بی‌اطلاع از افزایش قیمت بنزین هستم؟ چرا جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، علنی نبود؟
او سپس از در دستور کار قرار گرفتن سؤال از وزیر کشاورزی انتقاد کرد و گفت: آیا مسائل جامعه و اصلاح قیمت بنزین مهم‌تر است یا یک سؤال صوری و قانع شدن از جواب وزیر؟
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد اعتراضات روزهای اخیر مردم به تحولات اقتصادی گفت: قبل از هر چیز باید توضیح دهیم که چه راهکاری برای مردمی که در خیابان‌ها معترض هستند، داریم و چه راهکاری برای اعتراضات مدنی مردم تعریف کرده‌ایم؟ پارسایی با بیان اینکه «دولت پیش‌بینی اعتراضات را می‌کرد» گفت:‌ هم‌اکنون جایگاه اعتراضات در قانون ما کجاست؟ بدون مدیریت و اجازه به اعتراض، مسیر را به جایی می‌بریم که افراد سودجو استفاده کنند و در کل به پای مردمی نوشته شود که حق اعتراض دارند. وی همچنین نسبت به تعطیلی هفته آینده مجلس انتقاد کرد و گفت: از نمایندگان می‌خواهم که تعطیلی هفته آینده را متوقف کنند. ما چه جوابی برای مردم داریم؟ طبق درخواست فراکسیون امید، وزرا باید به مجلس بیایند و در مورد تصمیمات اخیر توضیح دهند. از مردم شریف هم خواهش می‌کنم که به اموال عمومی آسیب نرسانند.

ذوالنوری: حرف فایده ندارد، استیضاح کنید!
نطق پارسایی حاشیه جالبی داشت. او نطق می‌کرد و مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از صندلی‌اش خطاب به او سخن می‌گفت و از او می‌خواست که به جای گلایه از بی‌خبری مجلس از شرایط پیش‌آمده بیاید و طرح‌های او برای استیضاح روسای مجلس و دولت را امضا کند. او در پایان نطق پارسایی نیز باز بر خواسته‌اش یعنی همراهی همه نمایندگان با استیضاح علی لاریجانی و حسن روحانی به‌خاطر شرایط پیش‌آمده تأکید کرد و گفت: حرف فایده ندارد باید استیضاح کنید! به‌زعم ذوالنوری گلایه بی‌ثمر است باید برای اقدام عملی و نتیجه‌بخش علی لاریجانی و حسن روحانی را مواخذه و استیضاح کرد.


نمی‌توان جوان معترض ۱۸ ساله را اراذل و اوباش نامید

نطق جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب نیز از دیگر فرازهای قابل تامل نشست دیروز مجلس بود. او گفت: واقعیت این است که همه ما به جنگ واقعیت‌ها رفتیم و کسی که به جنگ واقعیت برود ذلت سراغ او خواهد آمد؛ چراکه خداوند در ادیان الهی دستور داده که حیات ما منطبق با واقعیت و دیدن آن باشد.  به گزارش همشهری، محبی‌نیا ادامه داد: آقای پارسایی مطالبی را درخصوص شیراز فرمودند. شیراز نسبت به دیگر استان‌ها اوضاع نگران‌کننده‌ای دارد. من و نمایندگان فارس خودمان را خادم ملت ایران می‌دانیم. ملت فارس بدانید اگر اشتباهی شما را ناراحت کرده است من محبی‌نیا هم شرمنده شما هستم. واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی در جریان این تصمیم نبود اما اکنون نگاه جمعی ما چیست؟ با آنهایی که به‌دنبال تخریب و اغتشاش هستند کاری نداریم. نیروهای نظامی و انتظامی با آنها برخورد خواهند کرد، ولی ملت شریف ایران سزاوار برخی واژگان و برخی برخوردها نیستند. وی در این‌باره تصریح کرد: جوان بیکاری که ۱۸ سال دارد و اعتراض می‌کند را نمی‌توان اراذل و اوباش بنامیم. این جوان متولد نیمه دوم انقلاب است. در میاندوآب هم خیلی مفصل آمدند و اعتراض کردند. من هم از فرماندار، مسئولین سپاه، اطلاعات و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم به‌نحوی برخورد شد که کوچک‌ترین مسئله‌ای پیش نیامد. محبی‌نیا خطاب به معترضان افزود: ‌ای تبریز قهرمان، ‌ای شیراز، مشهد و تهران امروز برخی می‌خواهند با ایران تسویه‌حساب کنند که این تسویه‌حساب هم در داخل ریشه دارد و هم در خارج.

این خبر را به اشتراک بگذارید