• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88153
+
-

هزینه ساخت سرویس‌بهداشتی عمومی چقدر است؟

هزینه هر توالت شهری؛ 150میلیون‌تومان

ارزش و قیمت بالای زمین، کمبود فضا در مکان‌های مناسب بافـت شـهری و...، این شهر را بـا کمبـود سرویس‌ بهداشتی روبه‌رو کرده است. سرویس‌هایی در پارک‌ها و خـارج بـودن از سرویس‌دهی به شهروندان، از دیگر مشکلات این حوزه است که علاوه بر به‌خطر‌انداختن بهداشت فـردی و جمعی، بار روانی زیادی را به شهروندان تحمیل می‌کند.  اما مگر ساخت یک سرویس بهداشتی چقدر هزینه‌بردار است و اگر بخواهیم هزینه‌های ساخت آن را محاسبه کنیم باید چه نکاتی را مورد‌توجه قرار دهیم؟

از تملک تا ساخت سرویس‌بهداشتی عمومی
تاسیس سرویس‌بهداشتی کمتر از 2چشمه زنانه و 2 چشمه مردانه توجیه اقتصادی و منطقی ندارد، به همین‌ خاطر احداث حداقل ٤چشمه لازم است. سرویس‌های‌عمـومی که حداقل ٨‌چشـمه باشـد ٢ چشـمه توالت فرنگی آن به معلولان و توریست‌ها اختصاص دارد. از سوی دیگر  به ازای هر ١٠هزار جمعیت شناور در منطقه، یک سرویس باید دارای امکانات عوض‌کردن پوشک بچه باشد. شهرداری برای ساخت هر چشمه سرویس‌بهداشتی، اعم از تملک زمین و ساخت، نزدیک به 150میلیون‌تومان هزینه می‌کند. برای راه‌اندازی هر سرویس بهداشتی باید امکاناتی چون تهویه، تابلوهای راهنما، لوله‌کشی سوپر‌پایپ، سرامیک زمین و دیوار، سقف کاذب، سیفون، شیر آب، سنگ توالت ایرانی و فرنگی، سطل زباله، جای دستمال، خشک‌کن، جای مایع دست‌شویی، برق‌کشی، آینه، روشویی، خوشبو‌کننده هوا، آویز، درهای اتاقک‌های توالت و نگهداری را درنظر گرفت. اما برای چنین امکانی، واقعا چه مبلغی هزینه خواهد شد؟

متری ضرب ‌در 3میلیون تومان؛ حداقل هزینه‌ها
صادق ذراتی، مهندس عمران و پیمانکار پروژه‌های ساختمانی در شرق تهران، می‌گوید: «اگر بخواهیم هزینه ساخت یک سرویس‌بهداشتی را محاسبه کنیم، فارغ از تملک‌زمین که در هر منطقه متفاوت است و بسیار بستگی به این دارد که در چه متراژی باشد، در حداقل‌ترین قیمت، متری 2میلیون و 500 تا 3میلیون‌تومان هزینه خواهد شد». براساس گفته‌های این مهندس معمار برای کوچک‌ترین سرویس بهداشتی که فضایی 20متری با 2چشمه زنانه و 2چشمه مردانه است، با همه تجهیزات در حداقل‌ترین قیمت 50تا 60میلیون تومان هزینه می‌شود. او می‌گوید: «ملک مربوطه معمولا در تملک شهرداری است و نیاز به هزینه جواز ندارد اما برای ساخت و تجهیز یک سرویس‌بهداشتی در ابعاد 20متری با بهترین امکانات 80میلیون تومان هزینه می‌شود. این رقم فقط ساخت‌وساز آن مکان است و هزینه نگهداری از آن محاسبه نشده است». با این عدد شاید بتوان هزینه‌های تقریبی ساخت سرویس‌های بهداشتی سطح شهر را نیز محاسبه کرد؛ مثلا مکانی با 20چشمه حتما زمین بزرگ‌تری را اشغال کرده و برای به‌دست آوردن هزینه ساخت باید هر متر در 3میلیون تومان ضرب شود. هرچند این رقم در به دستاورد متوسط قیمت ضرب در هزینه کالاهای مصرفی خواهد شد. ذراتی به سرویس‌های بهداشتی اشاره می‌کند که برای این محل از سنگ‌های وارداتی و شیرآلات درجه‌یک استفاده می‌کنند که هزینه بیشتری را به سازنده تحمیل خواهد کرد. البته در ساخت سرویس‌بهداشتی می‌توان به کانکس‌های بهداشتی نیز اشاره کرد که با بهره‌گیری از مواد و وسایلی غیرقابل سرقت نصب می‌شود. با اینکه مردم از استفاده از چنین سرویس‌های بهداشتی‌ای استقبال نمی‌کنند،  با توجه به متحرک بودن این سرویس‌ها می‌توان بخش هزینه خرید زمین و ملک را از ساخت سرویس‌های بهداشتی حذف کرد و بخش نظافت و بهره‌برداری را به آن افزود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید