• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88124
+
-

سایه سنگین اختلاس بر سر دولت کویت

سایه سنگین اختلاس بر سر دولت کویت


شیخ جابر المبارک، نخست‌وزیر موقت کویت دیروز فرمان امیر کشور برای تشکیل دولت را رد کرد و در نامه‌ای تصمیمش را به اطلاع شیخ صباح الاحمد جابر الصباح رساند.
به گزارش رویترز، دولت جابر المبارک پنجشنبه استعفا داده بود و او به‌عنوان نخست‌وزیر موقت به‌کار ادامه می‌داد. دولت در پی آن استعفا داد که پارلمان کویت در پی دادن رأی عدم‌اعتماد وزیر کشور دولت بود. علاوه بر این، اتهام‌زنی اعضای ارشد دولت به یکدیگر درباره یک اختلاس بسیار بزرگ در وزارت دفاع، اعضای کابینه را مقابل هم قرار داده بود. نمایندگان پارلمان کویت وزیر کشور را متهم می‌کنند که از قدرت خود سوءاستفاده کرده اما او این اتهام‌ها را رد کرده است.
امیر کویت پیش از اینکه به شیخ جابرالمبارک ماموریت دهد که دولت تشکیل دهد، پسر خود و وزیر دفاع شیخ ناصر صباح آل‌صباح و همینطور شیخ صباح الخالد آل‌صباح وزیر کشور را از سمت‌های خود در کابینه موقت برکنار کرده بود. این‌دو که عضو خاندان سلطنتی هستند، در هفته‌های اخیر به‌شدت علیه همدیگر موضع گرفته و اتهام‌های سنگینی به یکدیگر وارد کرده‌اند. استعفای کابینه امری مرسوم در کویت است و معمولا زمانی روی می‌دهد که نمایندگان پارلمان این کشور می‌خواهند در صحن مجلس سؤالی از دولت مطرح کنند و یا موضوع دادن رأی عدم‌اعتماد به وزرا را پیش بکشند. هفته گذشته 10نماینده مخالف دولت طرح عدم‌رأی اعتماد به وزیر کشور را در مجلس مطرح کرده بودند.
به گزارش گالف‌نیوز، شیخ جابر در نامه‌اش به امیر کویت ضمن عذرخواهی از او برای رد این پیشنهاد، اتهام‌ها درباره فساد در دولتش را بی‌اساس خوانده و گفته است تا این اتهام‌ها برطرف نشود نمی‌تواند نخست‌وزیر باشد؛ «ضمن احترام به اعتمادی که به من دارید و ضمن ادای احترام به مردم کویت، از نظر من ابتدا ضروری است که بی‌گناهی خودم را اثبات کنم.»  
به گزارش بلومبرگ، وزیر دفاع برکنارشده کویت هفته پیش گفته بود دولت از نگرانی درباره آشکار شدن ابعاد پرونده مفقودشدن صدها میلیون دلار بودجه بخش دفاعی استعفا داده است. شیخ ناصر صباح آل صباح که یکی از سردمداران اصلاحات اقتصادی در کویت به‌شمار می‌رود اعلام کرده که 800میلیون دلار از بودجه بخش دفاعی، ‌پیش از آنکه به‌عنوان وزیر دفاع منصوب شود، مفقود شده و او مدارک این اختلاس بزرگ را به دادستانی عمومی کشور ارائه کرده است. دادستانی کویت هم گفته که دستور رسیدگی به این پرونده را به یک قاضی داده است. وزیر دفاع برکنارشده کویت در بیانیه افشاگرانه‌ای که بعد از استعفای دولت منتشر شده گفته است بارها به نخست‌زویر و وزیر کشور نامه داده تا سرنوشت این پول گمشده مشخص شود؛ با این حال درخواست‌های او بی‌پاسخ ماندند.
اتهام‌زنی پسر امیر کویت به دیگر اعضای خاندان سلطنتی، حتی در کشوری که به‌عنوان دمکراتیک‌ترین عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خوانده می‌شود هم کمی عجیب و غافلگیرکننده است. وزیر کشور برکنارشده دولت کویت این اتهام‌زنی‌ها را رد کرده‌ و گفته حاضر است در دادگاه حاضر شود تا بی‌گناهی خود را اثبات کنند. کویت در سال‌های اخیر شاهد روابط بسیار پرتنشی بین پارلمان و دولت‌هایی بوده که امیر این کشور منصوب کرده است. از نوامبر سال2011 به بعد، 7دولت در کویت بر سر کار آمده‌اند. نارضایتی عمومی از حیف و میل دارایی‌های عمومی و فساد در کویت در ماه‌های اخیر به‌شدت بالا رفته و حدود 10روز پیش مردم بیرون از پارلمان این کشور در اعتراض به بی‌علاقگی دولت برای مبارزه با فساد بست نشستند.
نمایندگان پارلمان کویت که در یک فرایند کاملا آزاد برگزیده می‌شوند، برخلاف دیگر کشورهای عرب جنوب خلیج‌فارس، آزادانه به وضع قوانین می‌پردازند و هیچ ترسی از به چالش کشیدن دولت‌هایی که مقامات آن از اعضای خاندان سلطنتی هستند ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید