• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88101
+
-

سرقت خودرو با «حمله رله»


  بازار سرقت خودروهای جدید که از سوئیچ‌های بدون کلید (استارتر- کی.لس) با قابلیت شناسایی الکترونیکی استفاده می‌کنند، داغ‌تر شده است. برخی افراد که به‌تازگی خودرویی جدید با سیستم ورود بدون کلید و شناسایی الکترونیکی خریداری کرده‌اند، شب خودرو را در خیابان یا پارکینگ پارک و سوئیچ را روی میز کنار درب پرتاب کرده‌ اما صبح با جای خالی خودروی خود مواجه شده‌اند.
  این افراد با تصور اینکه با وجود سیستم شناسایی الکترونیکی کسی نمی‌تواند خودروی آنها را سرقت کند، قربانی حمله رله شده‌اند. در سوئیچ‌های بدون کلید جدید برای باز کردن در خودرو نیازی به فشار دادن هیچ دکمه‌ای روی سوئیچ نیست و ورود به‌خودرو فقط  نیازمند قرارگرفتن سوئیچ  در کنار خودرو  است.
  این مزیت خودروهای مذکور بلای جان صاحبان آنها شده است؛ چرا که خودروسازان برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، فاصله شناسایی سوئیچ و خودرو را تا حدود دو متر محدود کرده‌اند.
  سارقان دستگاه رله را در نزدیکی درب ورودی منازل و جایی که احتمال می‌دهند سوئیچ الکترونیکی خودرو آنجا باشد، نگه می‌دارند و سیگنال رادیویی سوئیچ را جست‌وجو می‌کنند. پس از دریافت سینگال سوئیچ توسط دستگاه رله، سارق این سینگال را به سمت همدست خود که در کنار خودرو قرار گرفته و وسیله‌ای مشابه با سوئیچ در دست دارد، می‌فرستد و به این ترتیب سیستم الکترونیک خودرو فریب خورده، و در‌ها باز و سارقان با تکرار این روند موفق به روشن کردن و سرقت خودرو می‌شوند.
   با وجود تلاش‌های خودروسازان معتبر جهانی برای رفع این مشکل، قراردادن سوئیچ در محفظه می‌تواند مانع انتقال امواج رادیویی شود. قرار دادن آن در جاهایی مانند یخچال یا فریزر نیز می‌تواند کارساز باشد. گذاشتن سوئیچ در دورترین فاصله ممکن با در منزل نیز حداقل کاری است که برای مقابله با سرقت از طریق حمله رله می‌توان انجام داد.
   خودروسازان برای مقابله با این حملات، ردیاب حرکتی سوئیچ‌ها را اصلاح کرده‌اند به‌نحوی که اگر سوئیچ طی مدت زمانی مشخص، مثلا 5 دقیقه، تکان نخورد، به‌طور خودکار خاموش می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :