• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88100
+
-

نردبان‌های اجاره‌ای انواع و ارتفاع‌های مختلفی دارند. نردبان‌های هشتی، ارتفاع‌های 3.5، 4.5 و5.5 متر دارند و نردبان‌های مخابراتی تا 11متر هم موجود است

درآمدزایی با نردبان‌های بلند

وقتی اجاره‌دادن نردبان‌های بلند برای مصارف خاص منشأ اشتغال‌زایی و کسب درآمد با حداقل سرمایه شد

درآمدزایی با نردبان‌های بلند

علی ابراهیمی_روزنامه نگار

شاید شما هم ازجمله افراد تحصیل‌کرده یا کاربلدی باشید که به‌دلیل پیدا نکردن شغل مورد نظر خود یا نداشتن توانمندی مالی لازم برای راه‌اندازی کسب و کاری مناسب، هنوز بیکار هستید. گرچه برای به‌دست آوردن شغلی آبرومند راه‌های مختلفی از سفارش برخی دوستان و آشنایان برای استخدام تا دریافت نامه‌های سفارشی از برخی مسئولین و مدیران را در دستور کار قرار داده‌اید ‌اما با سنگین‌تر شدن کفه بیکاری به‌خصوص در بین افراد تحصیل‌کرده و هزینه‌های بالای راه‌اندازی و دریافت مجوز کسب و کار، قید آن را زده‌اید و هنوز هم در صف متقاضیان اشتغال هستید. اما طی چند سال اخیر فراگیر شدن کسب و کارهای استارتاپی مبتنی بر فضای مجازی، بسیاری از مشکلات مانند کمبود نقدینگی یا اجاره دفتر و محل کار تا خرید میز و صندلی، خطوط تلفن، دریافت پروانه کسب و... به را رفع کرده راه میانبری برای ایجاد اشتغال تبدیل شده است افرادی که با حداقل سرمایه و قفط در سایه تلاش و پیگیری برای اجرایی کردن یک ایده نه‌تنها خودشان مشغول به‌کار شده‌اند بلکه برای چند یا چندین بیکار دیگر نیز ایجاد اشتغال کرده‌اند. شغل استارتاپی اجاره دادن نردبان‌های بلند برای نصب برخی تجهیزات ازجمله مشاغلی است که با جرقه زدن یک تفکر ایجاد شده.

همه‌‌چیز از طراحی دکور مغازه یکی از دوستانش شروع شد؛ همان‌جایی که برای نصب لوستر سقف مغازه به مشکل برخوردند. دوستانش که دیدند نردبان‌های معمولی جوابگوی ارتفاع 6متری سقف مغازه نیست و بین در و همسایه هم هیچ‌کس نردبان بلندتری ندارد، با او تماس گرفتند تا برای رفع این مشکل نردبانی تهیه کند. اما کمبود و قیمت این نوع نردبان سر آغاز ایجاد شغلی بر بستر فضای مجازی شد که اکنون چند نفر را مشغول به‌کار کرده و با حداقل سرمایه، درآمد نسبتا قابل‌قبولی دارد. این کارآفرین در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند:«وقتی برای تهیه نردبان رفتم، متوجه شدم نردبانی که متناسب با نیاز دوستان من باشد حداقل یک میلیون تومان قیمت دارد و در تماس با دوستانم گفتم که خرید چنین نردبانی برای نصب یک لوستر به‌صرفه و عقلایی نیست». گرچه در نهایت نیز او و دوستانش قید خرید چنین نردبانی را زدند و مجبور شدند تا به شکل مشقت‌‌باری با تیر و تخته و بشکه و چوب، لوستر مورد نظر را در سقف مغازه 6متری جانمایی و نصب کنند! اما این تجربه سخت او را به این فکر انداخت که ممکن است اجاره دادن نردبان‌های بلند، یکی از نیازهای ضروری بازار باشد و این ایده موجب ایجاد شغل نوپای اجاره نردبان بر بستر فضای مجازی شد.

توسعه فعالیت از شرق تا غرب تهران
محمد شکرچیان، کارآفرین شغل اجاره نردبان‌های بلند در گفت‌وگو با همشهری  می‌گوید:«بررسی کردم و دیدم اجاره دادن نردبان‌های بلند برای مصارف خاص با وجود ضرورت از جمله کسب و کارهایی است که تا امروز مغفول مانده‌ است. در نهایت با سرمایه‌ای اندک این کسب و کار را با خرید حداقلی تجهیزات بر بستر فضای مجازی طراحی کرده، نام پلکان را برای این کسب و کار انتخاب و به‌تدریج با گسترش آن اکنون در 2 واحد شرق و غرب با چندین نردبان مشغول سرویس‌دهی به مشتریان هستیم». نردبان‌هایی که او اجاره می‌دهد انواع و ارتفاع‌های مختلفی دارند. نردبان‌های هشتی، ارتفاع‌های 3.5، 4.5و5.5متر دارند و نردبان‌های مخابراتی تا 11متر هم موجود است. بالابر هم کرایه می‌دهد که نرخ آن متفاوت است. برای بالابر به‌دلیل اینکه حمل‌و‌نقلش سخت است و امکانات مخصوص نیاز دارد،به‌طور  استثنا هزینه حمل نیز بسته به مسافت دریافت می‌کند اما قیمتش همان قیمتی است که برای نردبان تعیین شده است.

نرخ اجاره نردبان
نردبان‌های بلند متناسب با نیاز مشتری به‌صورت ساعتی، نیمروز و روزانه و با حمل‌و‌نقل رایگان اجاره داده می‌شود، هزینه یک ساعت اجاره نردبان 70هزار تومان است که برای هر ساعت اضافه‌تر از آن 15هزار تومان به کرایه اضافه می‌شود. در اجاره‌های ساعتی راننده نردبان را به محل مورد نظر می‌برد، تا پایان کار صبر می‌کند و پس از تسویه حساب نردبان را برمی‌گرداند، اما برای سفارش‌های نیمروزه، یک‌روزه و یک‌روز به بالا که باید نردبان پیش مشتری بماند، قرارداد تنظیم می‌کنند، کارت شناسایی مشتری را به امانت نگه‌می‌دارند و در سررسید مقرر و مورد نظر، راننده برای پس گرفتن نردبان مراجعه می‌کند. هزینه اجاره نیمروز نردبان هم 120هزار تومان و تمام‌روز 150هزار تومان است. او که به شکل استارتاپی فعالیت می‌کند در مجموع تا‌کنون برای راه‌اندازی این کسب و کار 200میلیون تومان سرمایه گذاشته است؛ سرمایه‌ای که 2وانت، 7نردبان و یک بالابر را شامل می‌شود و با احتساب 3سفارش در روز، ماهانه به‌طور میانگین حدود 9الی 10میلیون تومان درآمد دارد.

بازار تقاضای اجاره نردبان
در مناسبت‌های خاص مثل محرم و اعیاد به‌دلیل تعدد سفارش‌ها، درآمد هم بیشتر می‌شود. البته بعضی اصناف مثل نصابان دوربین‌های مداربسته و تابلوسازان، به‌طور ویژه مشتری این کسب و کار هستند و نیازشان ارتباطی به مناسبت‌ها ندارد. همچنین برای خیلی از کارها استفاده از داربست فلزی، غیراقتصادی، زمانبر و دست ‌و پاگیر و غیرممکن است. گرچه شاید نصب اولیه یک تابلوی بزرگ را نشود با نردبان انجام داد اما برای تعمیر و نگهداری، قطعا نردبان از داربست راحت‌تر، مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است که تا الان جز در مواردی که خودشان نردبان داشته‌اند، همه ناچار بودند از داربست استفاده کنند. غیراز این دو صنف، اغلب سفارش‌دهنده‌ها مناسبتی هستند؛ مثلا در فصل تابستان و برای نصب کولرگازی تعداد سفارش‌ها بسیار بالا می‌رود. البته این کسب و کار مشتری‌های خاص هم دارد؛ مثلا برای ساخت یک فیلم، نردبان را به‌عنوان اکسسوری صحنه فیلمبرداری نیاز داشتند، نردبانی که عملا کاری نکرد و فقط در کادر فیلمبرداری بود! نردبان‌های مورد اجاره همگی تاشو و تولید داخل هستند و از مدل‌های موجود در بازار تهیه شده و بازاریابی این کسب و کار نیز صرفا از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

شغل «خدا پدر بیامرزی» 

 شغل اجاره دادن نردبان‌های بلند فعلا زیرنظر اتحادیه و صنف خاصی نیست و با کسب و کار داربستی‌ها هم تداخلی ندارد. اما بخشی از نیاز بازار که تا پیش از این توسط شرکت‌های داربست فلزی و به‌صورت غیربهینه تامین می‌شد را امروز می‌توان با نردبان به‌صورت بهینه پاسخ داد. شکرچیان می‌گوید: درآمد این کسب و کار هنوز خیلی زیاد نیست و بین 70تا 80درصد این درآمد صرف حقوق پرسنل شامل 2راننده و یک نفر پاسخگوی تلفن‌ها و 20تا 30درصد باقی‌مانده درآمد هم برای تعمیر و نگهداری و بنزین و گاز و روغن این خودروها هزینه می‌شود.گرچه برای خدمات‌دهی بهتر و سریع‌تر از 2خودرو استفاده می‌کنیم اما با یک وانت هم می‌توان روزانه به 3سفارش جواب داد. همچنین این درآمد، سهم ناچیزی از پتانسیل موجود در این کسب و کار است و می‌توان با توسعه این کسب و کار و مدیریت هزینه‌ها، درآمد را تا دو یا سه برابر میزان کنونی افزایش داد. در کنار این درآمدی که از آن ناراضی نیستم، درآمد واقعی دیگر من «خدا پدر بیامرزی» گفتن افرادی است که با مشکل دسترسی به ارتفاع بلند ساختمان‌ها برای انجام برخی امور مواجه می‌شوند و این شیوه تشکر مرا به یاد روزی می‌اندازد که برای نصب لوستر مغازه دوستم، چندین ساعت به‌دنبال پیدا کردن و قرض گرفتن نردبان بلند بودم.

نبض بازار
نردبان‌های بلند متناسب با نیاز مشتری به‌صورت ساعتی، نیمروز و روزانه و با حمل‌و‌نقل رایگان اجاره داده می‌شود، هزینه یک ساعت اجاره نردبان 70هزار تومان و برای هر ساعت اضافه 15هزار تومان است. برای سفارش‌های نیمروزه، یک‌روزه و یک‌روز به بالا که باید نردبان نزد مشتری بماند، قرارداد تنظیم می‌شود و هزینه اجاره نیمروز نردبان 120هزار تومان و تمام‌روز 150هزار تومان است

مشتریان خاص
 در مناسبت‌های خاص مثل محرم و اعیاد به‌دلیل تعدد سفارش‌ها درآمد هم بیشتر می‌شود. البته بعضی اصناف مثل نصابان دوربین‌های مداربسته و تابلوسازان، به‌طور ویژه مشتری این کسب و کار هستند و نیازشان ارتباطی به مناسبت‌ها ندارد. همچنین برای خیلی از کارها استفاده از داربست فلزی، غیراقتصادی، زمانبر و دست ‌و پاگیر و غیرممکن است 

این خبر را به اشتراک بگذارید