• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88094
+
-

آرامش بازار عمده‌فروشی موادغذایی

آرامش بازار عمده‌فروشی موادغذایی


حذف ارز دولتی واردات و مشکلات تامین و واردات برخی موادغذایی موجب افزایش قیمت خرده‌فروشی این اقلام در نیمه نخست امسال شد. با محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت عمده‌فروشی چای چگونه است؟
قیمت عمده‌فروشی انواع چای ایرانی و خارجی در بازار طی یک ‌ماه گذشته نزولی بوده که موجب‌شده تا قیمت مصرف‌کننده هر بسته 500گرمی چای خارجی بسته‌بندی‌شده در کشورمان از 69 و هزار و 900تومان قبلی طی 2مرحله به میزان 4هزار و 5هزار تومان کاهش یابد. در بازار چای بسته‌بندی، وقتی قیمت کاهشی بسته چای تغییر یابد و روی بسته‌بندی محصول درج شود، مصرف‌کننده نیز چای را به همان قیمت می‌خرد و امکان گرانفروشی چای بسته‌بندی کمتر می‌شود. در مورد چای ایرانی نیز پس از افزایش قیمت چای خارجی در بازار، به‌دلیل رشد تقاضا و سیر صعودی قیمت‌ها، نرخ چای ایرانی در بازار افزایش یافت، به‌نحوی که اکنون قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم چای فله ایرانی در بازار بنابر نوع و کیفیت از 45 تا 65هزار تومان در نوسان است.

چرا قیمت قندوشکر بالا مانده است؟
گرچه قیمت قندوشکر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما عرضه شکر بسته‌بندی به نرخ مصوب دولتی باعث شده  که  قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی شکر با نوسان چندانی همراه نباشد. اکنون در بازار شکر هیچ کمبودی نداریم، اما الزام با تصمیم ستاد تنظیم بازار، عرضه شکر تنظیم بازاری فله متوقف شده واکنون شکر دولتی فقط به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود. نرخ مصوب بسته 900گرمی شکر 5هزار و 700تومان تعیین شده است. قند نیز به‌صورت بسته‌بندی تا 10کیلوگرمی و فله، با قیمت عمده‌فروشی 4هزار و 800 تا 5هزار و 300تومان، بنابر نوع و کیفیت به فروش می‌رسد.

علت نوسان  قیمت روغن‌نباتی در بازار چیست؟
اشکال بزرگ در بازار روغن‌نباتی آن است که سود مصوب عرضه روغن از محل تولید تا بازار خرده‌فروشی به 20درصد کاهش یافته است و مقرون به‌صرفه نبودن این سود مصوب باعث مشکلاتی در بازار شده است، چراکه در نظام تولید و عرضه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی انواع روغن‌نباتی، باید خرده‌فروش سود مصوب حداقل 12تا 15درصدی و عمده‌فروش نیز سود مصوب 3درصدی را به دست آورد که با درنظر گرفتن هزینه‌های باربری و حمل و تخلیه این محصول، نرخ سود مصوب عرضه روغن‌نباتی بسیار پایین است . این عدم‌همخوانی سود و هزینه توزیع روغن‌نباتی موجب شکل‌گیری برخی تخلفات در توزیع انواع روغن‌نباتی جامد و مایع شده است.

تأثیر حذف ارز حبوبات بر بازار چگونه بوده است؟
از ابتدای امسال ارز دولتی واردات حبوبات حذف شد و مبنای تخصیص ارز واردات این اقلام به ارز نیمایی تغییر یافت که این امر موجب کمبود و نوسان عرضه برخی انواع حبوبات، به‌خصوص اقلام وارداتی شد. با این شرایط قیمت‌ انواع حبوبات نسبت به سال گذشته حدود 2 تا 3برابر افزایش یافت که بخشی از این افزایش قیمت متاثر از سیر صعودی و نوسان نرخ ارز بود. اما تثبیت و کاهش نرخ ارز و رشد تولید و عرضه حبوبات داخلی طی 3‌ماه اخیر، موجب سیر نزولی قیمت عمده‌فروشی این اقلام شده است، به‌نحوی که از حدود یک‌ماه و نیم پیش، شاهد ثبات یا کاهش نسبی نرخ بیشتر اقلام هستیم. گرچه به‌صورت موردی قیمت برخی انواع حبوبات صنعتی مانند لوبیا چیتی (لوبیای مورد نیاز کارخانه‌های کنسرو) نوسان داشته و افزایش یافته است، اما آرامش کلی در بازار حبوبات را شاهد هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید