• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88066
+
-

استارتاپ‌ها و تحول «اقتصاد اشتراکی» در جهان

پیش‌بینی جهانی این است که تا سال ۲۰۲۵ نیمی از بخش‌های سنتی به اقتصاد اشتراکی روی بیاورند و درآمد این بخش به ۳۳۵‌میلیارد دلار برسد

استارتاپ‌ها و تحول «اقتصاد اشتراکی» در جهان

  یک دهه از تحول جدید اقتصاد اشتراکی در جهان می‌گذرد اما در کشور ما هنوز شاید خیلی‌ها با این مفهوم به‌تازگی آشنا شده و آن را لمس کرده باشند. استارتاپ‌ها در جهان از چندین سال قبل با استفاده از فناوری و بستر اینترنت باعث تغییر مدل زندگی مردم شدند. اوضاع جهان با این مدل جدید که هر روز طرفدارانش بیشتر می‌شود باز هم در حال تغییر است و هر روز استارتاپ‌های جدیدی در این حوزه دیده می‌شوند. تفاوت شدید زندگی ما را با یک دهه قبل را به خوبی حالا می‌توان مشاهده کرد. تا همین چند سال قبل به‌اصطلاح «دارایی حجیم» یک نشانه بارز برای برتری بود. پدربزرگ‌هایی که آرشیوی بزرگ از نوارهای کاست یا حتی سی‌دی‌ها را داشتند را با نسلی که حالا میلیون‌ها آهنگ را روی گوشی‌های موبایل‌شان به‌صورت آنلاین گوش می‌کنند مقایسه کنید. هتل‌های زنجیره‌ای را که پزشان به ساختمان‌ها و برج‌های عظیم‌شان بود را حالا با پلتفرم‌های اجاره محل اقامت ببینید. شرکت‌هایی که داشتن هزاران پرسنل را مایه فخر می‌دانستند را با رواج کار فریلنسری بر بستر اینترنت مقایسه کنید تا متوجه شوید که جهان در حال تغییر است.
رشد انفجاری اقتصاد اشتراکی حتی تحلیل‌گران خوش‌بین بازار را هم به‌ویژه از سال۲۰۰۹ تاکنون شگفت‌زده کرده است.
تا قبل از سال۲۰۰۹، تنها تعداد انگشت‌شماری از کسب‎وکارهای اقتصاد اشتراکی وجود داشت که خیلی‌ها آنها را جدی نمی‌گرفتند. اما از ابتدای سال۲۰۰۹ استارتاپ‌هایی در حوزه اقتصاد اشتراکی شکل‌گرفته‌اند که حالا نشان داده‌اند اقتصاد اشتراکی مفهومی جدی در دنیای جدید است.

مدلی برای دنیای جدید 
به‌گزارش همشهری، اقتصاد اشتراکی (sharingeconomy) که بعضی‌ها آن را اقتصاد تسهیمی هم می‌خوانند یک مدل اقتصادی است که سابقه هزار ساله در بین عموم مردم دارد اما امروزه به کمک تکنولوژی معنای متفاوتی پیدا کرده است و در آن افراد بر یک بستر آنلاین عضو می‌شوند و خدمات و کالاهای خود را در ازای دریافت مبلغ مشخص با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها در حوزه‌های متفاوتی به‌کار رفته است و استارتاپ‌ها توانسته‌اند با تکیه بر این مدل اقتصادی به موفقیت دست پیدا کنند. از نمونه‌های موفق در حوزه اقتصاد اشتراکی می‌توان به uber، lyft، airbnb اشاره کرد که حالا نمونه‌های مشابهش در کشور ما هم جای خود را باز کرده‌است. اکثر مردم با نمونه داخلی تاکسی‌های اینترنتی که جایگزین اوبر و لیفت هستند آشنا شده‌اند. ایربی‌ان‌بی هم یک سایت برای اجاره کردن و اجاره دادن منزل خود به مسافران است که حالا در ایران هم مدل‌های مشابهی دارد. برای فهمیدن جدی بودن مدل اقتصاد اشتراکی کافی است بدانید که مثلا airbnb در طول ۱۱ سال فعالیت خود که حالا به ۱۱۹ کشور جهان رسیده توانسته است رکورد هتل‌های زنجیره‌ای غولی از جمله هیلتون و ماریوت با قدمتی بسیار زیاد را با اجاره بیشتر از ۵ میلیون اتاق به مسافران بشکند. گروه‌های بزرگ هتلداری مثل ماریوت تنها 9/3میلیون اتاق در اختیار دارند.

مدلی جدید بر پایه فناوری
اقتصاد اشتراکی که بعضی‌ها آن را اقتصاد تسهیمی هم می‌خوانند یک مدل اقتصادی است که سابقه هزار ساله در بین عموم مردم دارد اما امروزه به کمک تکنولوژی معنای متفاوتی پیدا کرده است و در آن افراد بر یک بستر آنلاین عضو می‌شوند و خدمات و کالاهای خود را در ازای دریافت مبلغ مشخص با دیگران به اشتراک می‌گذارند



 

این خبر را به اشتراک بگذارید